Uppdatering (2020-03-06):

Pudlandet fortsätter

I januari meddelade Sonos att företaget för att kunna fortsätta ge nyare enheter nya funktioner har blivit tvunget att avsluta uppdateringar av några av de äldsta produkterna i sortimentet.

Hanteringen av detta sköttes minst sagt dåligt och företaget överöster av kritik från användare, bland annat efter att ett mejl skickades ut till alla ägare av äldre enheter som fick många att tro att Sonos försökte övertala dem att köpa nya prylar för att kunna få uppdateringar.

Sonos presenterade även ett uppgraderingsprogram som ger 30 procent rabatt på nya högtalare i utbyte mot att användare aktiverar ett ”återställningsläge” i högtalarna som gör dem helt obrukbara efter tre veckor.

Det här fick också kritik, framför allt för att det helt i onödan skapar elektronikskrot av högtalare som fortfarande fungerar, skriver The Verge. Nu backar Sonos även från detta och meddelar att uppgraderingsprogrammet kommer förenklas till att helt enkelt ge alla kunder som äger någon av de drabbade produkterna 30 procent rabatt – utan att göra de gamla högtalarna till skrot.

De äldre Sonos-högtalare som slutar uppdateras i maj kommer inte längre fungera tillsammans med nyare modeller, men kommer kunna användas på separata nätverk.

Uppdatering (2020-01-24):

Sonos-vd:n förtydligar situationen

Tidigare i veckan (se längre ned) meddelade Sonos att företaget i maj kommer sluta uppdatera vissa äldre högtalare och andra produkter. Ett blogginlägg på företagets webbplats förklarade orsaken till det, varför Sonos är tvungna att någon gång sluta släppa nya funktioner till äldre prylar, och vad kunder kan göra.

Men företaget skickade även ut automatiska mejl till alla kunder som inte förklarade alls lika tydligt, med resultatet att många tolkade det som att företaget försökte tvinga dem att köpa nya högtalare för att fortsätta dra nytta av nya funktioner.

Kritiken växte snabbt och nu har Sonos vd Patrick Spence skrivit ett nytt blogginlägg där han ber om ursäkt för otydligheten och förklarar igen att inga gamla produkter kommer sluta fungera när uppdateringarna upphör.

Han förtydligar också att de gamla enheterna visserligen inte kommer uppdateras med nya funktioner, men att de ändå kommer få säkerhets- och buggfixar ”så länge det är möjligt”. Till slut upprepar han att Sonos håller på att ta fram en lösning så att du kan separera äldre produkter från nyare i två virtuella ”hem” så att de nya kan fortsätta få funktionsuppdateringar och de gamla fungera som tidigare.


Tidigare:

Sonos slutar uppdatera äldre högtalare

I maj kommer Sonos att sluta uppdatera vissa av sina äldre produkter. Förändringen gäller för alla Sonos Zone Players, Connect and Connect:Amp (tillverkade mellan 2011 och 2015), första generationens Play:5, CR200 och Bridge.

Avsaknaden av uppdateringar kommer innebära att produkterna till en början kommer fungera likt tidigare men försämras längre fram i samband med att Sonos partners fortsätter utveckla sin teknologi. För den som vill har Sonos ett program för att växla in gamla produkter mot nya till ett rabatterat pris.

The Verge rapporterar att Sonos i maj även kommer släppa ny mjukvara som gör att användare kan fortsätta bruka sina utgångna produkter och separera dem från sitt övriga Sonos-system. Något som behöver göras eftersom Sonos-systemet annars inte kan ta emot uppdateringen, då alla produkter som används behöver köra samma version av mjukvaran.

Sonos säger att de fortsätter uppdatera gamla produkter fem år efter det att de slutat säljas av företaget.

Läs också: Guide - Köpa nya högtalare? Så här får du bästa ljudet