Netflix tv-version av The Witcher hade premiär 20 december och det var uppenbarligen många som sett fram emot den. Hela 76 miljoner hushåll tittade på serien under den första månaden den finns tillgänglig, rapporterar Variety.

Det betyder att cirka 46 procent av alla Netflix-prenumeranter tittade på serien. Men Variety påpekar att Netflix just har ändrat hur företaget mäter antalet tittare. Tidigare räknades du bara som tittare om du såg minst 70 procent av ett serieavsnitt eller film, men numera räknas du om du började titta och såg minst två minuter.

Enligt Netflix ska det nya sättet att räkna vara mer rättvist för olika sorters innehåll, och är samma metod som bland annat Youtube och BBC Iplayer använder. Företaget säger att den nya mätmetoden i genomsnitt ger 35 procent högre tittarsiffror. Om The Witcher är genomsnittlig skulle det innebära att serien tidigare hade visat cirka 56 miljoner tittare.

Netflix verkade ha på känn att The Witcher skulle bli populär – företaget beställde säsong två redan en månad innan premiären.