Till våren släpper Coop tillsammans med Peppy Pals ett ar-spel i ett försök att inspirera föräldrar och barn att laga mer mat tillsammans och – vi citerar – ”göra besöken i matbutiken till en positiv upplevelse för stora och små besökare”.

– Tillsammans med Peppy Pals vill vi hjälpa barnfamiljer till en roligare butiksupplevelse och därmed få fler barnfamiljer att handla på Coop, säger Henrik Staaf, Digital Produktchef på Coop.

Appen kommer även att ha ett fokus på att ge barn bättre matvanor redan i tidig ålder. I appen kan barn och vuxna välja recept som är anpassade efter olika matprofiler, exempelvis vegetariskt eller fisk. Peppy Pals-djuren uppmuntrar sedan barnen att hjälpa till via olika lekar där ar-tekniken nyttjas.

– Att barn ska må bra både fysiskt och mentalt är vårt största fokus på Peppy Pals. Utöver ökad matglädje och positiva upplevelser vill vi också skapa ännu fler tillfällen för kvalitetstid mellan barn och föräldrar, säger Paulina Olsson, VD på Peppy Pals.

Lanseringen sker under våren i utvalda butiker.