Få enskilda bilmodeller väcker väl samma känslor som just 3-serien. Inför varje generationsskifte är förväntningarna enorma och i stort sett alla med motorintresse vill vädra sina åsikter och det både hissas och dissas friskt. Modellen berör, med all rätt, och har så gjort sedan första generationen (E21) såg dagens ljus redan 1975.

BMW 330e

Snygg design, modern teknik

Vid generationsskiftet 2018 växte 3-serien till sig och fick en efterlängtad uppdatering teknikmässigt. Inte minst när det gäller förarmiljön i form av uppkoppling och användargränssnitt. Numera består mmi:t av tillverkarens Live Cockpit Professional med operativsystemet som går under beteckningen 7.0.

BMW 330e

Live Cockpit omfattar två helt digitala skärmar – en 10,25 tum informationsdisplay placerad på mittkonsolen samt en instrumentdisplay bakom ratten. Precis som i exempelvis nya BMW X5 går det både snabbt och enkelt att anpassa informationsflödet och "Gesture control", eller geststyrningen, har även den vidareutvecklats och omfattar både fler programmeringsmöjligheter liksom fler olika gester att använda dig av.

Konstant uppkoppling finns givetvis och med den dedikerade appen installerad i din smartphone kan du exempelvis fjärrstyra vissa funktioner, lokalisera bilen samt skicka kommande resor direkt till systemet för att vägleda dig direkt när du sedan sätter dig i förarstolen.

Äntligen integrerad Spotify

BMW:s digitala assistent som aktiveras med ”Hej BMW” lanserades i samband med generationsskiftet 2018 men fungerar trist nog fortfarande inte på svenska. Glädjande är däremot att en dedikerad Spotify-app nu finns tillgänglig i modeller med Operating System 7.0. Appen aktiveras snabbt med hjälp av din smartphone och därefter är applikationen fristående och du kan bläddra bland spellistor, artister och låter direkt på skärmen i bilen.    

BMW 330e
Som vi väntat! Äntligen finns möjligheten att styra Spotify direkt i mmi:t.

Förutom det extra tanklocket för laddningskontakt placerat framför förardörren skiljer sig laddhybriden inte nämnbart från den ”vanliga” 3-serien exteriört. Likaså interiört, har du suttit i senaste generation tidigare kommer att känna igen dig direkt. På förar- och passagerarplats fram sitter du oförskämt bra.

BMW 330e

Testbilens sportstolar håller oss i ett fast grepp och knappar och reglage är fördömligt placerade för att du som förare enkelt ska kunna nå dem och samtidigt koncentrera dig på körningen. Baksätet är optimerad för två åkande, är ni tre blir det trångt.

Litet bagageutrymme

BMW 330e

Utrymmesmässigt skiljer sig 330e däremot mot syskonen på en punkt, och då när det gäller lastutrymmet som endast sväljer 375 liter jämfört med 480 i exempelvis 320i. Anledningen är att BMW placerat batteripaketet under baksätet framför bakaxeln samtidigt som bensintanken, som krympts från 59 till 40 liter, flyttats till bakom bakaxeln vilket haft som följd att lastgolvet behövt höjas med 14 centimeter. Behöver du mer lastutrymme får du helt enkelt hålla dig tills tåls och vänta in sommaren då 330e i Touring-utförande lanseras.

Ligger fint på vägen

Bilen har en tvåliters bensinmotor som levererar 184 hk samt en elmotor som ger 113 hk. I sportläget kan du även välja Xtraboost-funktionen där systemet under några sekunder krämar ut ytterligare 40 extra hästkrafter ur elmotorn. Kraften är onekligen kännbar och 0 – 100 km/h avverkas på 5,9 sekunder. Men att få ner all kraft i backen är inte det enklaste. När vi trycker vi plattan i mattan släpper bakhjulen trots blixtsnabba korrigeringsförsök från antispinnsystemet.

BMW 330e

På vägen ligger 330e fint och den direkta styrningen som endast med små rattrörelser navigerar bilen i önskad riktning. Bilen trivs bäst på ett jämnt och fint underlag och viktfördelningen känns optimal, inte minst på lite kurvigare vägavsnitt. Däremot upplevs den som stötig så fort vi kör över ojämnheter, oavsett vilket av de olika körlägena vi väljer – sport före komfort verkar vara ett ledstjärna i fallet 330e.

Vi kommer drygt fyra mil på en laddning

Batteripaketet har en total kapacitet 12 kilowattimmar och räckvidden med enbart el är enligt specifikationerna 52 till 55 kilometer (Transportstyrelsen och enligt WLTP-körcykeln). I ett nollgradigt Stockholm kom vi 45,2 kilometer innan förbränningsmotorn gick igång, en bit ifrån den räckviddssiffra BMW anger alltså.

Vidare finns det ingen möjlighet till snabbladdning då ombordladdaren är begränsad till 3,7 kW. Det spelar kanske mindre roll för den som laddar hemma eller på jobbet men passa på och ladda medan du exempelvis är och handlar har du således inte mycket för. Fördelen är å andra sidan att du inte behöver göra några större investeringar hemma då en 3,7 kW laddbox använder 16A i enfas.

Omdöme

BMW 330e är en härlig körupplevelse och har en hög kvalitetskänsla rakt igenom, liksom förarhjälpmedel och mmi som håller yppersta klass. Elräckvidden är fullt tillräcklig för många pendlare och för fler än så om möjlighet att ladda finns på arbetsplatsen.

Bagageutrymmet är en begränsning liksom prislappen. Grundpriset börjar på 481 600 jämfört med 409 600 för en 330i. Men å andra sidan är både förmånsvärde och fordonsskatt lägre och med nuvarande subventioner kan du dra av ytterligare 40 000 kronor på inköpspriset.


Specifikationer

Modell: 330e iPerformance Sedan
Testad: Februari 2019
Tillverkare: BMW
Pris: Från 481 600 kronor
Pris testbil: 680 500 kronor
Motor: Tvåliters 4-cyl bensinmotor, 184 hk vid 5 000–6 500 r/min. Max vridmoment: 300 Nm vid 1 350–4 000 r/min. Elmotor 113 hk. Systemeffekt 292 hk, 420 Nm.
Batteri: Litium jon, total kapacitet 12,0 kWh, användbar kapacitet 10,4 kWh. Ombordladdare 3,7 kW.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,9 sekunder, toppfart 230 km/tim
Bagagevolym: 375 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 1,8 l/100km
Elräckvidd (enligt WLTP-körcykeln): 52–55 kilometer
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 51 g/km
Skatt: 360 kr/år (2019)

plus

Prestanda samt underhållande köregenskaper.
Snygg design.
Senaste mmi:t är suveränt.

minus

Stötig på sämre underlag.
Bagageutrymmet.

Betyg: 4 av 5