"Amazon Alexa" är fortfarande detsamma som "smarta högtalare" i USA. Enligt en ny rapport från marknadsundersökningsföretaget Emarketer så sitter Amazon på hela 69,7 procent av marknaden i landet.

Det är samtidigt en minskning med över tre procentenheter från förra året då Amazon hade 72,9 procent av marknaden. Enligt rapporten förväntas andelen sjunka till 68,2 procent under nästa år.

Googles smarta högtalare utgör nu 31,7 procent av marknaden medan Apple istället sorterats in med flera andra tillverkare, som Sonos och Harmon, i "Övrigt"-kategorin på 18 procent.

Enligt Emarketer beror marknadsfördelningen på att Amazon var först i USA med att satsa på smarta högtalare redan 2014. Amazon har också fortsatt att uppdatera högtalarna med nya funktioner samt öppnat upp sin digitala assistnet Alexa för utvecklare så att den går att använda ihop med tredjepartsenheter inom det smarta hemmet.

Emarketer noterar dock att Amazon inte riktigt har samma ledning utanför USA, vilket spåras till att Alexa har stöd för färre språk än konkurrenterna. Exempelvis talar Amazons assistent fortfarande inte svenska.

Enligt rapporten kommer antalet smarta högtalare fortsätta öka de närmaste åren för att sedan sakta ner i takt med att de digitala assistenterna dyker upp i fler sorters enheter.

Läs också: Undersökning visar - Så tycker svenskar om smarta hemmet