Testat spel: Darksiders Genesis
Pris: PS4: 349 kronor hos Webhallen. Xbox: 349 kronor hos Webhallen. PC: Från 202 kronor hos Prisjakt. Switch: 349 kronor hos Webhallen.

Vi var minst sagt skeptiska när lilla Nordic Games för några år sedan storshoppade både studios och spelrättigheter, och sedermera bytte namn till THQ Nordic. Det började också svajigt med en hel radda halvdana hd-remakes, men med spel som Darksiders III, Battle Chaser: Nightwar och Wreckfest har den numera inte så lilla utgivaren sakta men säkert klättrat uppåt på kvalitetsskalan – och med Darksiders Genesis levererar de ett av sina bästa spel hittills.

Darksiders bild 1

Men, det här är ju inte Diablo

På ytan är det lätt att missta Darksiders Genesis för en simpel Diablo-klon. De två dödsryttarna War och Strife ränner runt i helvetiska miljöer sedda snett uppifrån och i deras väg står allehanda demoniska fulingar. Fulingar som när de huggs ner lämnar efter sig själar, diverse magiska klot och andra belöningar.

Det låter kanske välbekant, men Darksiders Genesis är som sagt ingen Diablo-kopia. Det är mer likt ett klassiskt Darksiders-spel, men sett från en ny vinkel och med förfinad spelmekanik. Istället för att samla bättre utrustning på klassiskt Diablo-manér används själar av olika slag för att låsa upp allt från nya attacker till mer hälsa och unika egenskaper. Inledningsvis känner vi oss hopplöst förvirrade över alla alternativ och finesser, men ju längre vi kommer i äventyret desto bättre koll får vi – och desto roligare har vi.

Darksiders mellansekvens

Slå på mätaren

De två huvudpersonerna är emellertid inga veklingar när äventyret sätter sin anfang. War svingar sitt stora svärd och briljerar i närstrid, medan Strife har två pålitliga pickadoller vid sin sida. De båda kan också dubbelhoppa, svinga sig i kedjor, springa på väggar och utföra andra rörelser som i många spel brukar låsas upp under äventyrets gång.

Men trots att War och Strife känns ovanligt kompletta från start finns det många nya attacker och rörelser att lära sig. Väldigt många, till och med. Dels kan vanliga attackkombinationer både utökas och bli starkare, dels kan helt nya attacker införskaffas. Lägg därtill kraftfulla superattacker, olika ammunitionstyper och attackelement – plus ett annorlunda egenskapsträd som är oväntat kul att pussla med.

Det är när dessa bitar börjar falla på plats som striderna i Darksiders Genesis går från bra till riktigt jäkla bra. Med ett knapptryck skiftar vi mellan War och Strife för att kunna använda de attacker som passar bäst för stunden. Oavsett om vi med snabba slag klyver tiotals smådemoner på mitten, eller på avstånd matar tunga skott på en stark boss, är både känsla och kontroll på topp.

Darksiders hoppa

Fel, fel, fel!

Faktum är att det blir lite för många finesser som trängs på handkontrollens knappar. Något som inte blir lättare av att Strife och War skiljer sig åt en del rent kontrollmässigt. Trots att vi härjade runt i över 20 timmar innan slutet var nått kom vi aldrig riktigt överens med kontrollen. Vi använder fel attacker, vi dricker hälsodrycker istället för att byta karaktär, vi byter till fel ammunition. Gång, på gång, på gång. Lyckligtvis ställde det sällan till några större problem än en skadeskjuten hälsomätare.

Gnugga geniknölarna

Då hade vi betydligt större bekymmer med spelets alla pussel och att nå hemliga områden. Fast på ett bra sätt. Att ta sig framåt är sällan något större problem, undantaget ett par plattformspassager där kontrollen och kameravyn inte är spelarens bästa vän.

Den största och roligaste utmaningen ligger istället i att hitta alla de skattkistor och hemliga rum som gömmer sig på varje bana. För att lyckas krävs både skarpa ögon, flinka fingrar och ibland ordentlig tankeverksamhet eller knixigt plattformshoppande.

Vissa hemligheter går dock inte att nå förrän senare i spelet, när en ny egenskap har låsts upp. Lyckligtvis är det vanligtvis hyfsat uppenbart när så är fallet, så vi kliade oss inte i huvudet alltför mycket i onödan.

Darksiders shoppa

Delad glädje, konstig glädje

Som tidigare nämnt går det att när som helst skifta mellan de två huvudpersonerna, vilket gör att äventyret hade passat perfekt för lite kooperativt röj; och trevligt nog är det möjligt att ta sig an hela spelet med en vän. Det går antingen att spela online, eller sitta i samma soffa och trängas på en delad skärm.

Båda alternativen fungerar bra, men dras också med en del märkliga begränsningar och mindre genomtänkta lösningar. Till exempel måste vi stå vid en speciell kristall för att kunna kalla in spelare nummer två. Kristallerna är oftast utplacerade på väl valda platser på varje bana, men kan ändå vara svåra att hitta. En annan begränsning hittas i onlineläget. Vill du hoppa med en kompis som nått bana sju medan du själv harvar runt i värld 4? Icke sa nicke.

En intressant detalj är att bandesignen ändras något beroende på om en eller två spelare som deltar. Ibland märks det dock att utvecklarna inte riktigt fick ihop det, och är en spelare långsam kan denne fastna bakom en passage som kräver två personer att ta sig förbi.

Darksiders strid

Karta utan kompass

När vi ändå är inne på mindre lyckade lösningar finns det en del andra tveksamma inslag att ta upp. Spelets kanske största frågetecken är kartan över varje bana. Den visar i och för sig både banans layout och ungefärlig position för hemligheter. Däremot visar den inte var spelaren befinner sig, eller ens vägen framåt, så särskilt hjälpsam är den inte.

Kontrollen och framför allt kameran får också stå en stund i skamvrån, även om båda delarna överlag fungerar bra. Att se plattformar snett ovanifrån när det ska göras precisa hopp är emellertid sällan optimalt, likaså när den fasta kameran inte låter oss få en lite överblick från en avsats. Att tvingas hoppa rakt ut i luften och hoppas på det bästa är inte bra speldesign. Det är tur att resten av spelet är mer genomtänkt.

Darksiders bild i recension

M3 rekommenderarOmdöme

Darksiders Genesis är en oväntat välfungerande mix av Darksiders och Diablo. Köttig action spelar förstafiolen, men smarta pussel, roligt hemlighetsletande och utmanande plattformshoppande gör att äventyret känns både välbekant och fräscht på samma gång.

Visst hade vi gärna sett mer påkostade mellansekvenser, bättre menyer, färre buggar och en mer finslipad kontroll och kamera – men överlag har Airship Syndicate knåpat ihop ett guldkorn för alla som vill ha ett lite smartare och variationsfyllt actionspel.



Fakta: Darksiders Genesis

Genre: Actionrollspel
Utgivare: THQ Nordic
Utvecklare: Airship Syndicate
Plattform: Playstation 4, Xbox One, pc, Stadia, Switch
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: PS4: 349 kronor hos Webhallen. Xbox: 349 kronor hos Webhallen. PC: Från 202 kronor hos Prisjakt. Switch: 349 kronor hos Webhallen

plus

Härligt köttiga och relativt djupa strider.
Smarta pussel och spännande miljöer.
Utomordentligt ljud.

minus

Kartan är en ny nivå av otydlighet.
Kontroll och kamera bråkar ibland.
Många funktioner förklaras dåligt.

Betyg: 4 av 5

Darksiders Genesis (PS4) Pris vid test: 349 kr.

Bästa pris just nu: 248 kr