Testat spel: Temtem
Pris: PC: 30.99 euro på Steam.

Trots Nintendos stora framgångar med de senaste Pokémon-spelen, Sword och Shield, finns det en skara fanns som inte riktigt är nöjda med seriens inriktning. Det är främst på diverse forum som missnöjet hörs mest. En del menar att ”Dexit”, Pokémon-världens version av Brexit, har sänkt förtroendet för utvecklaren Game Freak. Att göra en stor del av de över 800 monstren inkompatibla med det nya spelet är helt enkelt inte acceptabelt, menar kritiker.

Andra menar att själva upplägget är förlegat. Vi på M3 gillade förvisso återgången till det enklare formatet. Men det är även fullt förståeligt att vissa saknar det stora äventyret som var Pokémon Sun och Moon. Och ur den debatten hamnade ögon och öron på en ny uppstickare. En uppstickare som varken heter Digimon eller Yo-kai Watch, eller ens har samma uppbackning som de tidigare utmanarna.

En spansk utmanare uppenbarar sig

Istället är det en liten utvecklingsstudio från Spanien, Crema, som står bakom det omtalade spelet. Temtem avtäcktes som ett Kickstarter-projekt till pc, och efter en lyckad kampanj finns även konsolkonverteringar planerade. I pitchvideon syns färgglada, tropiskt influerade omgivningar. Och när vi får syn på monstren känns en del av dem ovanligt karismatiska. För att vara från en ”kopia” vill säga.

Temtem starter monster

Men det som skapat mest hype är onlineläget. Eller rättare sagt, den utlovade onlineintegrationen. Just den biten som objektivt sett varit Pokémon-spelens mest bristande inslag genom åren. I Temtem är tanken att du och hundratals andra personer ska utforska fem olika öar samtidigt. Och nu när spelet landat som "early access"-version kan vi äntligen testa om hajpen är befogad.

Mycket liknar Pokémon

Inledningsvis finner vi stora likheter mellan Temtem och tidigare Pokémon-spel. Precis som i inspirationskällan startar vi Temtem genom att välja mellan tre olika typer av monster. Enda skillnaden är att valet står mellan tre andra typer än just eld, vatten och gräs. Vi väljer en ap- och lejonhybrid av stridstyp kallad Smazee som partner. Sedan är det dags för den obligatoriska rivalstriden, där vi överraskande nog får storstryk.

Temtem

Innan vi kan lämna byn och börja utforska vidare måste vi bekanta oss med grundläggande nödvändigheter. Som att Temtem förvaras i små, digitala kort istället för Pokébollar och att vi får ha med oss sex stycken åt gången. Vid låg hälsa kan vi ta dessa kort till närmaste sjukstuga, där en apparat helar våra Temtem helt avgiftsfritt. Här finns det bekvämligt nog även en affär där vi inhandlar helande drycker och andra förnödenheter.

Temtem

Vidare går hela vårt äventyr ut på att besöka olika öar, hjälpa till med diverse små uppdrag för att slutligen ta sig an en byggnad där en vi utmanar en tränare med starka Temtem. Emellanåt snubblar vi på en organisation med uniformerade medlemmar, som inte drar sig för att använda monstren för ondskefulla ändamål. Börjar det låta bekant?

Temtem har ett svårare och mer aktivt stridssystem

Lyckligtvis finns det ett inslag som gör upplevelsen unik, nämligen striderna. Istället för att ha ett visst antal attacker till sitt förfogande har alla Temtem varsin uthållighetsmätare. Vissa attacker kräver mer än andra och när mätaren är tömd måste ditt monster vila. I praktiken innebär det att vi ofta får byta mellan våra lagmedlemmar, därmed blir spelet också mer taktiskt.

Temtems i strid

Även svårighetsgraden är något klurigare än vad vi är vana vid. Motståndarna har oftast Temtem av likadan eller högre nivå än vår egen. Dessutom attackerar vilda monster slumpmässigt, oftast i grupper om två. Överlag har vi förlorat betydligt fler strider här än i samtliga Pokémon-spel sedan X- och Y-spelen till Nintendo 3DS. Det bådar gott för de monsterfans som letar efter en utmaning. 

Men onlinevärlden då?

Pokémon Sword och Shields lösning på onlineinteraktionen, den öppna ”wild area”-stäppen, hade potential. Där kan vi nämligen se andra spelare strosa runt samtidigt som vi utforskar. Problemet är att det knappt finns någon interaktion spelare emellan. Allt sköts via krångliga menyer istället.

Temtem mmo

Där är Temtems lösning något fiffigare. Var vi än befinner oss i spelet ser vi andra spelare som springer åt olika håll. Vill vi dessa något kan vi gå fram för att försöka kommunicera via menyer. Än så länge saknas avancerade chattfunktioner. Men i teorin ska vi kunna spela igenom äventyret tillsammans med en vän. Det om något visar att utvecklarna har ambitioner att göra något alldeles eget.

Våra förhoppningar

Temtem bjuder på en del goda idéer men har fortfarande en lång väg att gå. Att det befinner sig i ”early access” syns tydligt på sina håll. Särskilt på vissa oåtkomliga platser, som stigar och byggnader med ”under construction”-skyltar. På det har vi även monsterantalet som ska ökas. Bara en sådan sak att våra nybörjar-Temtems inte kan utvecklas till sina sista former avslöjar något om spelets status.

Temtem

Men främst hoppas vi att onlinefunktionerna byggs på fullt ut. Tanken är att Temtem ska vara en ”MMO-variant av Pokémon” och då behövs betydligt mer än vad som erbjuds i dagsläget. I fortsättningen kommer det även att krävas mer än vad Pokémon Sword och Shield bjuder på i dagsläget. Där och då kan Temtem på allvar tävla om ”att bli allra bäst”.

Specifikationer

Testad produkt: Temtem (pc)
Testad: Januari 2020
Genre: Rpg/mmo
Plattformar: PC (Steam Early Access). Släpps till Playstation 4, Xbox One och Nintendo Swtich under första halvan av 2021.
Utvecklare: Crema
Pris: PC: Ca 30 euro på Steam.

Pokémon Sword (Switch) Pris vid test: 489 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr