Tidigare i veckan försvann ett stort antal tv-kanaler för kunder hos Telia, däribland Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11, detta efter en konflikt med Discovery Networks Sweden.

Under söndagen har emellertid de båda parterna lyckats komma överens om ett nytt avtal, något som innebär att de försvunna kanalerna nu är tillbaka i rutan.

– Vi är mycket nöjda med att vi nu har hittat en lösning på den här situationen och att Telias alla kunder kan se våra kanaler igen. Vi har ingått ett långsiktigt och framåtblickande partnerskap med Telia, som säkerställer att deras kunder får tillgång till alla våra kanaler, säger Nicklas Norrby, vd på Discovery Networks Sweden i ett pressmeddelande.

Enligt det nya avtalet får Telia också möjlighet att återförsälja Dplay, den populära strömningstjänsten som erbjuder det mesta som sänds i Discoverys olika kanaler.

Tidigare (2020-03-03):

Svensk tablå-tv skakas av ytterligare en strandad förhandling. Det är Telia och Discovery som inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Till Aftonbladet säger Telias presschef Irene Krohn att samtalen pågick "nästan hela natten", men att de inte mynnade ut i en överenskommelse, vilket lett till att Kanal 5 och nio andra Discovery-kanaler nu släckts. Totalt omfattas cirka 770 000 Teliakunder.

De kanaler som försvunnit är: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, Investigation Discovery, Animal Planet, TLC och Discovery Science.

I ett uttalande till pressen har Discoverys kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist följande att säga:

– Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora tv-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på. Vi erbjöd Telia att förlänga avtalet ett dygn så att detta inte drabbar tittarna, men Telia sa tyvärr nej till det.

Telias syn på saken är förstås en annan. Till Aftonbladet säger Irene Krohn att det förslag som låg på bordet skulle innebära en försämring för kunderna på flera punkter.

– Det handlar om att visst innehåll inte ska finnas tillgängligt via vanlig tv. Dels vet vi att största delen av tv-tittandet görs via vanlig tv. Det försvårar för många äldre där digital tv inte är ett alternativ. Därför kunde vi inte enas om ett avtal.

Såväl Telia som Discovery uppger att de fortfarande är öppna för förhandlingar, men när en ny överenskommelse kan nås är i skrivande stund oklart.