Betyg 3 av 5

Range Rover Sport PHEV: Omdöme

Range Rover Sport PHEV är härlig att köra, både på motorväg och ute i bushen, och den är byggd som en tank med massor av påkostade detaljer och bra utrustning. Men den är dyr, den har lite för klent batteri och mmi:t avskräcker oss som uppskattar teknik i bilen.

Positivt

  • Motorn
  • Komforten och isoleringen
  • Bra framkomlighet
  • Snygg inredning

Negativt

  • Räckvidden på batteri
  • Dyr
  • Krångligt och otydligt mmi
  • Bluetoothproblem i testbilen

Brittiska Land Rover förknippar vi med påkostade och kompetenta offroad-suvar och när nya Range Rover Sport släpptes i laddhybrid-utförande blev vi givetvis väldigt intresserade. Vi hämtar upp bilen i Vallentuna en eftermiddag i början av mars och vi märker snabbt att tillverkaren inte snålat på materialval när vi äntrar förarplatsen.

Ljus läderklädsel i kombination med panoramaglastak och modern påkostad design i hela instrumentpanelen ger ett lyxigt intryck, och när de tre skärmarna startar upp förstärks känslan ytterligare. Stolarna fram är riktigt bekväma och vi sitter högt med god sikt fram. Här finns en lite udda lösning med ett extra nedfällbart (och i högledd inställbart) armstöd, för den som inte är bred nog för att nå mittendynan med högerarmen. En något udda lösning som vi inte helt kommer överens med då armbågen blir att vila mellan de båda stöden som dessutom inte är speciellt mjuka.

Test Range Rover Sport PHEV
Laddkontakten är snyggt inbyggd i grillen.

Laddkontakten i Range Rover Sport PHEV är snyggt integrerad i grillen och det tog en stund att hitta den. Här finns två kontakter beroende på vilken typ av laddare du ansluter till och batteriet laddades fullt på drygt 8 timmar när vi använde en vanlig 220-kontakt med 10A-säkring. Vid laddstolpen på kontoret, där vi har typ 2-anslutning och 16A, tog samma sak strax över 5 timmar. Batteriet är på 13,1 kWh vilket kan tyckas ganska rejält, men det här är en riktigt tung bil.

Låg räckvidd på batteri

När vi lyckas köra bilen helt på el, vilket kräver en försiktig högerfot, kom vi mellan 2-3 mil på en laddning. Den lägre siffran när bilen stått utomhus på laddning (dock plusgrader), den högre efter laddning i varmgarage. Ingenting för dig som har lite längre till jobbet helt enkelt. Och när vi kommer hem från kontoret efter en arbetsdag, laddar bilen någon timme och sedan ska iväg och skjutsa barn till aktiviteter, ja då är det sällan vi har så många kilometrar att använda.

Vid ett par tillfällen kunde vi inte utnyttja hela batteriets kapacitet. Trots att vi enligt mätaren hade omrking 10 procents kapacitet kvar gick bilen över till bensindrift, och när vi tryckte på EV-knappen fick vi bara upp ett meddelande om att det inte gick att aktivera batteridrift just nu. Märkligt.

Test Range Rover Sport PHEV
Vi sitter bra både fram och bak i bilen.

Själva körupplevelsen med Range Rover Sport PHEV är riktigt trevlig. Bilen växlar sömlöst mellan bränslemotor och elmotor, den går tyst och är väldigt välisolerad och vi gillar styrningen och väghållningen. Här finns ordentligt med kraft till omkörningar samtidigt som bilen känns väldigt trygg och beter sig kontrollerat. Men batteripaketet påverkar lastutrymmet märkbart.

Inte en vanlig förorts-suv

När vi testar bilen på lite mer krävande skogsvägar får bilen visa lite mer vad den går för, och vad den faktiskt är byggd för från början. Det här är egentligen inte en förtorts-suv, bilen är på riktigt gjord för att klara riktigt tuffa förhållanden. 85 centimeters vaddjup i kombination med riktigt bra markfrigång och genomtänkta in- och ut-vinklar fram och bak gör att få "vanliga" bilar klarar offroadkörning så bra som Range Rover. Och att kombinera dessa egenskaper med lyx och komfort är inte jättevanligt.

I baksätet är det rymligt och här sitter tre personer bekvämt utan problem, men bagageutrymmet har tappat en hel del i höjd jämfört med vanliga Range Rover Sport, på grund av batteriets placering. 446 liter är i minsta laget för en suv i den här storleken, om du ska ut på roadtrip med familjen.

Test Range Rover Sport PHEV
De tillhörande apparna fungerar bra men de tyska konkurrenterna erbjuder både bättre och snyggare lösningar för att hålla koll på bilen i din smartphone.

Mmi:t är riktigt snyggt att se på, men inte lika kul att använda tyvärr. Det digitala mätarklustret gillar vi, men så fort vi ska hitta någon inställning blir vi förvirrade över de två skärmarna i mittkonsollen. På den nedre hanteras klimatanläggning och vissa andra funktioner, medan merparten av själva mmi:t sköts i den övre skärmen. Detta i sig, och det faktum att det är oerhört svårt att hitta runt i specifika inställningar gör oss ganska frustrerade. Och här finns även en viss fördröjning i systemet.

Ännu allvarligare var dock en bluetooth-bugg som gjorde att uppkopplingen till vår Iphone bröts lite då och då. När vi sedan skulle göra om kopplingen krävdes att vi rensade bort i listan över de befintliga enheterna, vilket inte gick att göra på flera dagar. När vi äntligen lyckades para om en annan telefon uppstod samma problem igen. Det slutade i att vi gick över till Carplay.

Segstartade p-sensorer

När det gäller säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel finns en hel del att tillgå i testbilen, men mycket av det är inte standard i instegsmodellen. Bilen läser av skyltar bra, och här finns sensorer runt om samt kameror som presenterar en skarp och fin 360-gradersbild över bilen. Men ett problem är att p-sensorerna och kamerorna inte hoppar igång automatiskt när vi kör in i parkeringshuset och närmar oss betongväggen, om vi inte först lagt i backen. Märkligt, och något vi noterat i vissa andra bilar också.

Ljudanläggningen med högtalare från Meridian låter riktigt bra, men detta hittar du bara i det dyraste av de fyra alternativa paketen när du bygger ihop bilen på Land Rovers sajt.

Test Range Rover Sport PHEV
Du kan välja mellan olika körlägen med en ratt ratt i mittkonsollen (auto-läget fungerar riktigt bra), och här finns också knappen för att aktivera ren eldrift.

Bilen har inbyggt e-sim och uppkoppling, och att para ihop den med Land Rovers app för fjärrstyrning var ganska enkelt. Därefter kunde vi lokalisera bilen och aktivera klimatanläggningen på distans. I den separata appen Landrover Apps kan vi synka över till exempel Spotify till bilen, men det slutade ändå med att vi använde Carplay då det var både snabbare och smidigare i praktiken.

Läs även: M3 testar nya Jeep Wrangler

Test Range Rover Sport PHEV

Så kommer vi då till den mest tråkiga biten med bilen. Prislappen. Range Rover Sport PHEV startar nämligen på dryga miljonen om du väljer det billigaste paketet, och bilen vi testar (Autobiography Dynamic) börjar på 1 245 000 kronor innan extra tillägg i tillbehörslistan.

Prisskillnaden mellan till exempel dieselmotorn på 249 hk och laddhybriden är nästan 200 000 kronor. Du behöver med andra ord ladda som en galning för att räkna hem den skillnaden. Bilskatten för laddhybriden är visserligen låg, men bilen kvalar inte in under 60 gram/km i CO2-utsläpp för supermiljöbonus.

Specifikationer

Tillverkare: Land Rover
Pris: från 1 245 000 kronor (laddhybridversionen).
Motorer: 4-cylindrig bensinmotor på 2,0 liter + elmotor, 300 hk.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,7 sek.
Toppfart: 220 km/h.
Växellåda: Automat.
Drivning: AWD.
Markfrigång: 213 mm.
Tillvägagångsvinkel: 26 grader.
Avgångsvinkel: 26,2 grader.
Max lutning: 21,2 grader.
Vaddjup: 850 mm.
CO2-utsläpp: från 78 gram/km (WLTP).

Betyg: 3 av 5