Betyg 3 av 5

Nioh 2: Omdöme

Det är svårt att rekommendera Nioh 2 till allt och alla. Det rör sig fortfarande om ett “soulsborne”-spel. Det kräver alltså en hel del av din tid. För den med tålamod väntar världens lyckorus efter varje besegrad antagonist. Men om spel som Dark Souls och Bloodborne kostat dig fler handkontroller än vad som är sunt: vänd om! Det finns gränser för hur mycket vi orkar dö innan konsolen åker ut genom fönstret.

Positivt

  • Smidiga stridsstilar och stort antal attacker
  • En mer färgglad värld än sist
  • Yokai-förvandlingarna är spektakulära...

Negativt

  • ...men varar alldeles för kort tid
  • Enbart för redan frälsta

När det allra första Nioh släpptes avfärdades det av en del spelare. Vissa menade att det var en blek kopia av Dark Souls. Detta trots att spelet varit under utveckling i ungefär tretton år. Andra klagade på att Team Ninja, spelets utvecklare, hellre borde skapat ett nytt Ninja Gaiden istället. Båda lägren hade givetvis fel.
Nioh 2 strid med enkel fiende

Upplägget påminde visserligen om From Softwares klassiska masochistspel. Ett ultrasvårt stridssystem där protagonisten William inte bara växlade mellan olika vapen, utan även olika stridspositioner. En värld där helt vanliga fiender kunde slakta dig vid minsta lilla felaktiga rörelse. Men framför allt en trovärdig värld, långt ifrån Ninja Gaidens konstiga fusion av högteknologi och feodal japansk stil.

En mer raffinerad upplevelse helt enkelt, som dessvärre enbart passade de redan befintliga fansen av svårbemästrade actionspel.

Nioh vs. Sekiro

Mycket har dock hänt sedan Nioh såg dagsljuset för första gången. Mästarna av självplågande spel, From, släppte en egen tolkning av det feodala Japan i fjol. Tokhyllade Sekiro: Shadow’s Die Twice hamnade på många årslistor, och även vår. Frågan blir då om det finns plats för ett nytt Nioh i en spelvärld som är post-Sekiro?

Nioh 2 boss

Lyckligtvis är svaret lutandes åt ja-hållet. Nioh 2 är nämligen inte en sedvanlig uppföljare. Istället bjuds vi på en berättelse ur det förflutna, med en icke-namngiven huvudperson som vi får skräddarsy. Och till skillnad från William är vår nye karaktär även hälften yokai (monster), vilket förändrar dynamiken i striderna rejält.

Vi måste fortfarande planera våra drag in i det minsta. Men till skillnad från Sekiro har vi så ofantligt fler sätt att ta itu med antagonisterna på. Variationen på vapnen är betydligt större. Tillsammans med de tre olika stridspositionerna bidrar det till en mer underhållande “bara en gång till”-känsla varje gång vi dör.

Släpp lös din inre Yokai

Och dö kommer du att göra i Nioh 2. En hel del, faktiskt. Hela poängen med denna genre, som av entusiaster kallas “soulsborne”, är att ta lärdomar av hur du dör. Att fienden hittar nya sätt att irritera dig på är bara en bonuschans att verkligen studera dem. När du till slut kan en fiende utantill, efter att ha laddat om din sparning för femtioelfte gången, uppenbarar sig en känsla av lycka.

Nioh 2 Yokai-förvandling

Då släpper vi vår loss vår kreativitet som i få andra spel. Vill du fega och vänta på att ditt offers uthållighetsmätare nästan är på noll innan du attackerar? Det funkar ypperligt. Åtminstone med de mindre antagonisterna. Vill du kontra genom att förvandlas till en av många Yokai-former? Striderna blir mer spektakulära då, men förvandlingen varar inte för evigt. Eller nöjer du dig med att träna på att tajma korta Yokai-kontringar?

Att bemästra allt är givetvis önskvärt. Men vägen dit är lång och hård. Och därför håller variationen i Nioh 2 vårt intresse över betydligt längre perioder än vad From Softwares spel någonsin har gjort.

Specifikationer

Genre: Action
Testat: Mars 2020
Utgivare: Tecmo Koei/Sony
Utvecklare: Team Ninja
Plattform: Playstation 4
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: 598 kronor hos Spelbutiken.

Betyg: 3 av 5

NiOh 2 (PS4) Pris vid test: 579 kr.

Bästa pris just nu: 529 kr