Betyg 4 av 5

Omdöme

Kia Ceed SW som laddhybrid är överlag en trevlig bekantskap och högintressant för privatpersoner som behöver lite mer lastutrymme, inte minst med tanke på den relativt låga prispåslaget jämfört med den vanliga kombin. Teknikmässigt finns här det mesta vi önskar oss och uppkopplingen är en välkommen nyhet. Räckvidden vid eldrift räcker till för många pendlare, för ännu fler om möjlighet till laddning finns även på arbetsplatsen.

Positivt

  • Utrymmen
  • Bra utrustad i grundutförande
  • Räckvidd el

Negativt

  • Motorn väsnas en del
  • Saknar head up-display
2020 är det elektrifierade fordon som gäller och då främst laddhybrider, om vi ska utgå från årets försäljning hittills. Pendlar du, har laddningsmöjligheter och bor inom ett par mils avstånd från din arbetsplats är just en laddhybrid kanske det mest optimala köpet just nu. Men räkna med att det krävs en hel del mil körda på el för att räkna hem merkostnaden du får betala jämfört med samma modell med traditionell drivlina.

För den mindre familjen bör Kia Ceed SW Plug-In Hybrid då kunna vara riktigt intressant. Ingångspriset är 339 900 kronor och med en miljöbonus avräknad liksom en låg fordonsskatt blir kalkylen riktigt intressant.

Nuvarande Ceed SW lanserades 2018 och är tillsammans med Niro en av tillverkarens bäst säljande modeller och laddhybridversionen lär få modellen klättra ytterligare i försäljningsstatistiken.

Nytt digitalt instumentkluster

Utseendemässigt är skillnaden på Plug-in Hybrid gentemot den vanliga modellen inte uppenbar. Den särskiljer sig med den mer aerodynamiska grillen i fronten liksom luckan för laddningskontakten på vänster sida, nya fälgar samt Eco-plugin-emblemet på bakluckan.

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid
Högsta utrustningspaketet inkluderar en ny digital instrumentpanel.

Även interiört är det mesta sig likt sedan tidigare även om det finns ett par nyheter även här. Främst om du väljer en modell med utrustningspaketet Advance Plus 2, då ett helt digitalt instrumentkluster, presenterat på en 12,3 tum stor skärm bakom ratten ingår. Testbilen, med mellannivåpaketet Advance Plus, har analoga mätare med en mindre digital skärm på 4,2 tum centralt placerad.

Ceed SW Plug-In Hybrid

Infotainmentsystemet består en 10,25 tum stor pekskärm och härifrån hittar du de flesta inställningarna liksom navigationssystemet medkartor från Tomtom. Menysystemet inte det snyggaste kanske, men är både logiskt, lättanvänt och kompatibelt med både Apple Carplay och Android Auto. Via bluetooth går det att koppla upp två enheter, perfekt om du vill använda en för samtal och en annan för media.

Styr vissa funktioner via app 

Utrustningspaketet Advance Plus och uppåt inkluderar även uppkoppling och via UVO Connect-appen kan du styra vissa av bilens funktioner samt hämta data om bilens nuvarande status, inklusive en kartfunktion för att se bilens position.

Ceed SW Plug-In Hybrid

Drivlinan består av en 1,6-liters GDI-bensinmotor på 105 hästkrafter samt en elmotor som levererar 60,5 kusar. Totaleffekten är 141 hästkrafter samt ett maximalt vridmoment på 265 newtonmeter som fördelas till framhjulen via dubbelkopplingslådan med sex växlar. Till elmotorn hör ett litiumjonbatteri på 8,9 kWh vilket levererar en räckvidd på el i upp till 50 kilometer.

Detta visar sig överensstämma ganska bra med verkligheten. Under testperioden kom vi med ”EV”-läget (eldrift prioriteras) valt i snitt 45,5 kilometer per laddning och en utetemperatur på bara ett par plusgrader. Bensinmotorn går emellertid igång även under eldrift, oavsett du vill eller inte, och då för att driva klimatanläggningen.     

Bensinmotorn låter en del

Komforten är överlag bra i Kia Ceed Sportswagon. Förarsätet erbjuder ett bra stöd för låren och i baksätet sitter två personer ledigt. Ljudisoleringen får godkänt, framför allt gällande ljud från både däck och vägbana. Vid enbart eldrift är färden riktigt behaglig, men när bensinmotorn aktiveras låter det däremot en hel del.

Ceed SW Plug-In Hybrid
Ceed SW Plug-In Hybrid

Fjädringen är något hårt satt och bilen ligger fint på vägen, med en nästan sportig känsla. Något motorprestandan däremot inte lever upp till. Det händer inte mycket när vi trycker hårt på gaspedalen förutom att det låter en hel del, så räkna inte med någon inspirerande körning om du är lagd åt det hållet. Här är det mer en smart, snål och återhållsam körning som prioriteras och det är också då bilen är som bekvämast och tystast att färdas i.

Förarhjälpmedel finns det gott om, bland annat aktiv filhållningsassistans, autobroms, trötthetsvarnare, helljusassistans, adaptiv farthållare liksom döda vinkeln-varnare. Något som saknas är däremot head up-display.

Ceed SW Plug-In Hybrid

Bagageutrymmet ovanför lastgolvet är på 405 liter jämfört med den vanliga modellens 441 liter, men jämför vi det totala bagageutrymmet blir skillnaden större (437 liter mot 625 liter) då laddhybriden saknar det mesta av extrautrymmet under lastgolvet som, för att ge plats för batteriet, har reducerats till ett litet fack längs bak, tillika lämpligt förvaringsutrymme för laddningskablarna.

Specifikationer

Modell: Ceed SW Plug-In Hybrid
Testad: Mars 2020
Tillverkare: Kia
Pris: Från 339 900 kronor
Pris testbil: 357 800 kronor
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor, maxeffekt 105 hk vid 5 700 r/­min, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/­min. Elmotor 60 hk (44 kW), total effekt 141 hk (104 kW).
Batteri: Litium jon, total kapacitet 8,9 kWh, ombordladdare 3,3 kW.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,8 sekunder, toppfart 171 km/tim
Bagagevolym: 437 - 1506 liter
Angiven förbrukning (blandad, WLTP): 0,13 l/mil.
Elräckvidd (enligt WLTP): 50 kilometer
CO2-utsläpp (blandad körning, WLTP): 29 g/km
Skatt: 360 kr/år

Betyg: 4 av 5