Huawei kom, såg och segrade. De senaste årens toppmobiler i P-serien nådde onekligen bred framgång i Europa. Dels för att de rent objektivt sett var riktigt bra topptelefoner, med några av marknadens bästa kamerauppsättningar. Men också för att Huaweis Europaoffensiv under de senaste åren saknat motstycke.

Vi pryljournalister har på nära håll följt företagets resa från relativt okänd (här i väst) mobiltillverkare till en aktör som vet precis vad som krävs för att hitta in i svenska jeansfickor. Zara Larsson. Selfie-magi. Djärva färgtoner i grönt, blått och lila. En av landets mest väloljade pr- och marknadsorganisationer. Det är bara några exempel på varför Huawei blivit så framgångsrika här.

Välja mobil utifrån kamera – tänk på detta innan köpet

P-serien gjorde Huawei folkliga, hippa – lite som Androidvärldens svar på Apple. Sedan blev det inte så mycket Android alls, när USA:s handelsförbud våren 2019 tvingade företaget att förlita sig på en open source-variant av operativsystemet, helt utan Googles egna appar och tjänster.

Saknar ännu viktiga appar

Som det ser ut nu kommer Huawei att tvingas förlita sig på egna app-ekosystemet App Gallery, karttjänster från Tomtom och andra alternativa lösningar för att ersätta några av våra mest använda appar. I Sverige har man förvisso landat den kanske viktigaste av dem alla – mobilt Bank-ID – men fler centrala aktörer behöver hoppa ombord på apptåget för att Huawei ska kunna säga sig erbjuda ett fullvärdigt alternativ.

Räknar vi bort höstens röriga Mate 30-lansering (mobilen finns inte ens att köpa i Sverige) och nischmobilen Mate Xs blir Huaweis P40-serie i allt väsentligt det första stora testet på hur väl tillverkaren klarar sig utan Googles officiella Android 10-upplevelse. Och jag tror att det krävs någonting utöver det vanliga för att Huawei ska lyckas.

P40-mobilerna i sig kommer säkert att vara ståndsmässiga konkurrenter som fortsätter att fightas i den absoluta toppen avseende design, prestanda och funktionalitet. Men hur mycket stryk har kinesiska Huaweis anseende tagit bland svenska konsumenter under året som gått? Hur långt är vi beredda att gå för att anpassa oss till en ny användarupplevelse? Alla frågetecken kan inte slätas ut med webbgenvägar, apphämtningar direkt från olika utvecklare och löften om att fler samarbetspartners är på väg in.

Så länge jag kan minnas har Huawei lagt mycket värde i mod, individualism och förverkligande av drömmar när det kommer till marknadsföring. Det har tagit dem långt. Kan samma vägvisare ta dem ännu längre när alla förutsättningar ställts på ända? Det ska bli oerhört spännande att ta reda på.

Huaweis P40-serie lanseras i eftermiddag klockan 14.00.