Jobba lagom

Att arbeta på distans höjer produktiviteten med 13 procent och uppåt. Det är amerikanska affärsmagasinet Harvard Business Review och det akademiska högsätet Stanford University rörande ense i sina studier. Tänk på att du får mer gjort hemma och dra inte upp tempot på max bara för att du inte blir störd. Stressrelaterade sjukdomar är inte att leka med.

Kommunicera mera

Ring, chatta, mejla och videokonfa så mycket det bara går. Berätta om hur dina uppgifter fortskrider och kommentera positivt på andras bedrifter. Om ingen, speciellt din överordnande, vet vad du gör är det som att det aldrig hade hänt. I värsta fall kan det framstå som att du inte drar ditt strå till stacken, vilket kan leda till onödig frustration och konflikter.

Läs mer: Jobba hemifrån – 7 smarta tips för Mac-användaren

Koncentrerat kneg

Pausa en timme här och där för oavbrutet arbete. Även om kommunikation är nyckeln till lyckat distansarbete så ska du ju jobba också. Om du fastnar i ändlösa mejltrådar eller långdragna videomöten utan agenda är det helt okej att du ursäktar dig och drar dig ur det hela med hänvisning till ogjorda arbetsuppgifter.

Läs även: Corona-karta: Följ virusets spridning i Sverige och världen

Varde ljus

Rigga armaturer och lampor där du sitter och jobbar så att du har en tydlig arbetsbelysning och en helt annan ljussättning när du är ledig. Effekten är mer påtaglig i långa loppet än vad du tror och omställningen kan vara en bra hjälp att slippa känslan av att du jobbar konstant.

Sunka inte

katt sunk
Foto: Lisa Zins / CC BY 2.0

Duscha varje dag innan du börjar arbeta. Raka ditt fejs och/eller sminka dig, om du brukar göra det innan du går till jobbet. Byt till jobbkläder före arbetspasset och byt om efter. Annars är det lätt hänt att du till slut sitter i morgonrock och mysbrallor hela veckan lång. Håll stilen, liksom.

Motståndets lag

katt motstånd
Foto: Lisa Zins / CC BY 2.0

När du har mer personlig frihet än vanligt gäller det att se upp med överkonsumtion av sådant som du normalt sett är förhindrad av sociala strukturer att frossa i: alkohol, snacks, godis – stå emot den där första impulsen som säger: skitsamma, ingen ser mig ju ändå.

Rör på påkarna

En promenad om dagen, minst, är att rekommendera för att få perspektiv på tillvaron. Motion är bevisat bra för tankekapaciteten så gå gärna i rask takt. Att du bör undvika folksamlingar och trängsel behöver vi kanske inte ens nämna.

Läs mer: Här kan du dela dina minnen från corona-karantänen

Tillfällig separation

katt
Foto: Lisa Zins / CC BY 2.0

Om det finns fler i hushållet som också arbetar eller studerar hemifrån, se till att ge varandra så kallad egentid. Det gäller för både arbete och vila. Ta den där lunchprommisen på egen hand och stäng dörren till det rum där du distansknogar. Stör inte din partner, unge eller inneboende med trivialt prat på arbetstid. Irritation och gräl är inte bra för den mentala hälsan, så enkelt är det.

Konsumera kultur

När du klockar ut för dagen, så gäller det att sluta tänka på jobbet och framför allt motstå frestelsen att ”bara fixa en grej” efter arbetstid. Starta om hjärnan med lite kultur! Läs böckerna du inte orkat slå upp förut. Se en film eller serie som inte endast bjuder på lätt underhållning. Det sänds många konserter och andra kulturevenemang på webben.