Betyg 2 av 5

Omdöme

Mitsubishis Outlander behöver snarast få en större uppdatering av interiör och tekniska förarhjälpmedel om den forna försäljningssuccén ska ha en chans nu när konkurrenterna har moderna alternativ att erbjuda. Årets upplaga av Mitsubishi Outlander phev känns gammal, trött och tråkig.

Positivt

  • Okej räckvidd
  • Rymlig
  • Förhållandevis billig
  • Billig att äga

Negativt

  • Opålitliga och dåliga förarhjälpmedel
  • Plastig och billig känsla
  • Ingen uppkoppling
  • Riktigt gammalt mmi
  • Tråkig att köra
Outlander är Mitsubishis viktigaste bilmodell – förra året krossade laddhybrid-versionen konkurrenterna försäljningsmässigt i Sverige. Men sedan hände något kring årsskiftet och helt plötsligt passerade Volvo, Volkswagen och Kia Mitsubishi när det gäller nybilsförsäljning i det glödheta laddhybridsegmentet, enligt siffror från Bilsweden. Hur ser förutsättningarna ut för den uppfräschade Outlander Phev att återta tronen under 2020? Tveksamma, tycker vi.

Låg kvalitetskänsla

Bilen börjar prismässigt på 424 900 kronor, så även om Mitsubishi är ett lågprisalternativ i suv-segmentet handlar det inte om småpengar. Vi hämtar upp testbilen precis innan Corona-krisen stänger ned Sverige och på grund av det får vi möjlighet att testa bilen under en längre period än det som annars är standard (en vecka). Men redan efter en kort stund blir det tydligt att kvalitetskänslan är låg överlag. Det klonkar ordentligt i dörrar, isoleringen är bristfällig och framför allt mmi:t känns lastgammalt.

Anledningen till att Outlander under de senaste åren blivit en sådan försäljningssuccé i Sverige tror vi är att Mitsubishi var tidiga med att ta fram en rymlig, vettigt prissatt suv och som erbjöd kombinationen dieselmotor, automatlåda och fyrhjulsdrift. På den tiden var som bekant diesel i ropet och bilen var, och är, fortfarande snygg om än aningen anonym utvändigt. När den lanserades var också utrustningsnivån förhållandevis hög, men tiden har sprungit både ikapp och förbi Outlandern...

Test Mitsubishi Outander phev 2020
Bagageutrymmet sväljer en hel del, och det är lätt att fälla även om momentet där vi fäller fram sittdynorna känns klent och märkligt.

Panikbromsen skrämde slag på oss

Om vi börjar med det positiva. Bilen har fungerande adaptiv farthållare, bra rear cross traffic alert och praktisk döda vinkeln-varnare. Lane departure warning fungerar mindre bra, men visst varnar bilen ibland korrekt med ljudsignal när du kommer för nära en filmarkering om du inte aktiverat blinkers. Och det automatiska kollisionssystemet fungerar – ibland även när det inte behövs. Vi fick vid ett par tillfällen under vårt tre veckor långa test felaktiga kollisionsvarningar. Vid ett av tillfällena påbörjades även panikbromsen (helt utan anledning) vilket höll på att skrämma slag på oss. Inte bra...

Multimediasystemet (mmi:t) i bilen upplevs som riktigt, riktigt gammalt. När vi går in i inställningarna är gränssnittet bitvis helt textbaserat, och vi kopplar istället snabbt in en Iphone och går över till Carplay vilket är ett måste i den här bilen (eller Android Auto). Låt dig heller inte luras av att bilen har en mobilapp som låter dig "fjärrstyra" en del funktioner. Bilen är nämligen inte uppkopplad utan här handlar det om en bluetoothkoppling. Inte alls säkert med andra ord om räckvidden räcker för att du ska kunna starta värmaren ifrån ditt hem, beroende på var bilen står. Appen är dessutom både krånglig att para ihop med bilen, och recensionerna på Google Play Store är mördande.

Test Mitsubishi Outlander phev 2020
Mmi:t i bilen känns verkligen stenålder.

Tråkig men okej vardagsbil

Hur är då bilen att köra? Tråkig, men visst växlar den väldigt smidigt mellan bensin- och elmotor. Här finns både sport- och eco-läge, men oavsett hur du ställer bilen blir det inte roligare, eller mer ekonomiskt att köra. Automatlådan växlar smidigt och diskret, vilket ändå är ett plus, men motorerna erbjuder inte kraft nog till vidare aktiv körning.

Väghållningen är okej men inte helt övertygande och isoleringen av kupén är inte på topp. När vi ändå passar på och ringer med handsfree-systemet upptäcker vi till vår förvåning att det är mono och endast en högtalare. Riktigt dåligt!

Ljudanläggningen i övrigt låter dock förvånansvärt bra. Systemet heter Power Sound System och det är faktiskt bättre än en del märkesanläggningar vi hört i bilar. Och ja, det är stereoljud... Om du vill justera volymen får du leta förgäves efter en ratt – här är det touchknappar eller snabbknappar på ratten som gäller. Med bekräftande pip-ljud i varje steg, något vi inte lyckades hitta någon inställning för att inaktivera.

Vi hittar heller inte någon mute-funktion. Vill vi snabbt dämpa stereoanläggningen stänger vi helt enkelt av mmi:t. Vilket å andra sidan är ganska skönt. Mätarklustret är föga förvånande analogt, med en enkel färddator i mitten.

Test Mitsubishi Outlander phev 2020
Att ladda bilen fullt hemma utan laddbox i vanligt 220-uttag tar mellan 3-5 timmar beroende på hur hög effekt du kan plocka ut.

Räckvidden när vi kör på enbart batteridrift i EV-läge varierar mellan 3 till drygt 4 mil. Det som framför allt styr är utetemperaturen. Helt okej med andra ord, och en fördel här är att vi även kan välja att spara på batteriet, eller ladda upp det, medan vi kör. Däremot kan vi inte begränsa laddstyrkan, vilket i vårt fall innebar att en säkring i huset löste ut. Men det kan vi inte klandra Mitsubishi för. Om du laddar upp bilen via laddstation kan du som mest ladda 80 procent av batteriet på 25 minuter, enligt Mitsubishi.

Fakta Mitsubishi Outlander Phev

Tillverkare: Mitsubishi
Pris: Från 424 900 kronor
Biltyp: Suv
Drivning: 4-hjulsdrift
Motorer: Bensinmotor + elmotor, 230 hk
Växellåda: Automat
CO2-utsläpp: 46 g/km (WLTP)
Angiven räckvidd på el: 45 km (WLTP)

Betyg: 2 av 5