Det har snart gått två år sedan vi för första gången bekantade oss med Viarelli och några av deras elmopeder. De fick både ris och ros men något som vi anmärkte på i flertalet av modellerna var energikällan. Blybatterier känns knappast tidsenlig och detta var en bidragande orsak till att betyget inte blev högre.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Viarelli Piccolo både blandar och ger. Den är suverän att hantera och köra i tät stadstrafik och motorn är ett riktigt lyckopiller. Litiumbatteriet är en välkommen nyhet som även reducerar den sammanlagda fordonsvikten, och trots prisjusteringen uppåt känns den fortfarande prisvärd. Samtidigt är fjädringskomforten inte den behagligaste och konstruktionen känns överlag lite ”plastig”. Missljuden som uppstår vid minsta lilla ojämnhet är enbart av ondo och det snålt tilltagna förvaringsutrymmet drar ner betyget en aning.

Positivt

  • Lättmanövrerad i stadstrafik
  • Pigg och vridstark motor
  • Relativt bra pris

Negativt

  • Fjädringskomfort
  • Kvalitetskänslan i både material och passform
  • Något nervös i uppträdandet på landsväg

Fördelar med Litiumbatterier

Litiumbatterier har en mängd fördelar jämfört med blybatterier: effektivare (snabbare) laddning liksom betydligt lägre självurladdning och kräver mindre, om ens någon, underhållsladdning. Längre livslängd och en högre energidensitet både gällande volym och vikt vilket innebär att de är lättare och mer kompakta än blybatterier med samma kapacitet. Ska vi leta nackdelar så finns det egentligen bara en – de är betydligt dyrare.

En av modellerna vi testade med blybatteri var just Piccolon och den versionen går fortfarande att köpa om du vill komma lite billigare undan (12 995 kronor), eller är ute efter en Piccolo klass 2-moped som enbart går att få med blybatteri (13 995 kronor). Men som sagt, modellen finns nu i en modernare tappning, vilket givetvis har påverkat priset och Piccolon med litiumbatteri går lös på 18 990 kronor. Är det då någon större skillnad på dessa två olika versioner, förutom just de olika energikällorna? Nej, förutom en lägre vikt är det är i stort sett samma elmoped.

Viarelli Piccolo

Det är en till synes enkel modell som i vårt tycke är riktigt snygg. Den är liten och nätt – fordonsvikten ligger på endast 65 kilo och batteriet 9 kilo, vilket inte bara gör den lättkörd och lätthanterlig utan är även beskedlig när den ska ledas in i ett förråd, garage eller lägenhet.

Snålt med förvaringsutrymme

Sittkomforten får precis som tidigare godkänt, inte mer, men rymmer två vuxna och det erbjuds även fotpinnar för medpassageraren. Under sadeln, som öppnas via nyckeln i tändningslåset, finns ett litet förvaringsutrymme där det portabla batteriet är placerat, utöver det ryms enbart laddaren och en låskätting, inte mer.

Viarelli Piccolo
I utrymmet ryms inget utöver batteriet, laddare och lås.

Instrumenteringen är digital och föredömligt enkelt att förstå sig på. Här får du den viktigaste informationen presenterad i form av bland annat hastighets- och distansmätare, beräknad återstående räckvidd, och batteri-indikator i stapelform. Funktionsknapparna vid vänster handtag består av hel/halvljusval, signalhorn samt blinkers, och på höger sida finns en on/off-knapp för att aktivera motorn samt en för att aktivera backväxeln. För att backa ska denna knapp hållas intryckt samtidigt som du ger gas (max 8 km/h) men Piccolon är så pass lättmanövrerad att funktionen känns onödig.

Pigg motor

Elmotorns effekt är 2 kilowatt och passar ekipaget perfekt. Den svarar omedelbart och accelererar snabbt upp till dryga 45 km/h och vi upplever endast en knappt noterbar reducering av prestanda i stigningar, även lite brantare sådana. Riktigt bra!

Viarelli Piccolo
Tydlig och överskådlig display.

Däremot känns den något nervös i uppträdandet på lite sämre underlag. Varje ojämnhet gör sig direkt påmind, något som förstärks av den något styva fjädringen, och de relativt små 10 tums-hjulen gör inte saken bättre. Minsta ojämnhet genererar även en hel del oljud, dels i form av skrammel från panelen i framvagnen liksom ett gnissel från stötdämparna – något som i sin tur drar ner på helhetsintrycket.

Specifikationer

Produkt: Piccolo Li
Testad: April 2020
Typ: Elmoped klass 1
Tillverkare: Viarelli
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 2 kW
Räckvidd: Upp till 60 km
Batteri: Laddtid: 6–8 timmar
Laddcykler: 700 - 800
Antal körlägen: 1
Maxhastighet: drygt 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Trumbroms/skivbroms
Fordonsvikt: 65 kilo
Batterivikt: 9 kilo
Övrigt: Usb-utgång för laddning av extern enhet
Garantier: 2 år, batteri 1 år
Rek pris vid test: 18 990 kronor
Pris: 18 990 kronor hos Motorsweden

Betyg: 3 av 5