Betyg 4 av 5

Omdöme

Med smartare motståndare, förbättrad fysik och utökat karriärläge bygger Moto GP 20 vidare på förra årets lyckade version. Tyvärr har ett par underliga buggar tillkommit, medan Moto E-klassen och junior-cupen (tillfälligt?) är strukna. Trots en del välkomna förbättringar och nyheter är det därför svårt att helhjärtat rekommendera Moto GP 20 framför föregångaren. Samtidigt är Moto GP 20 det bästa motorcykelracingspelet på marknaden och ett utmärkt komplement till de mer regelrätta bilracingspelen.
 

Positivt

  • Nervkittlande race där försiktighet och övning lönar sig.
  • Gott om inställningar och hjälpmedel.
  • Automatiskt tändningssystem.
  • Förbättrat karriärläge.

Negativt

  • En del märkliga buggar och innehåll som saknas.
  • Tråkiga träningsuppgifter i karriärläget.
  • Få stora förbättringar jämte förra årets version.
M3 rekommenderar

Efter sju delar på den nuvarande konsolgenerationen är det lätt att missta Moto GP 20 för en trött uppföljare i välbekanta spår. Men utvecklaren Milestone försöker ge oss mer än så, även om det visar sig att det inte enbart är positivt.

Testat spel: Moto GP 20
Pris: Xbox One: 548 kr hos Spelbutiken.se. PS4: 549 kr hos Proshop. Switch: 468 kr hos Spelbutiken.se. 49,99 euro hos Steam.

Licenserade licenser

Moto GP 20 är, inte helt otippat, det senaste spelet i Milestones årliga och officiella racingserie. Det innebär att samtliga förare och team från årets, eh, tilltänkta säsong i Moto GP, Moto 2 och Moto 3 går att leka med. Komiskt nog lanseras Moto GP 20 tidigare än normalt för att kunna matcha säsongens tävlingar bättre. En säsong som, likt mycket annat, är uppskjuten på grund av corona-pandemin.

motogp20 motorcykel

Just pandemin sägs också vara anledningen till att Moto E-klassen och Red Bull Juniors-serien, som tillkom förra året, saknas denna gång. De ska däremot komma via en gratis uppdatering senare i sommar, om vi ska tro pr-materialet. De historiska förarna och utmaningarna är i alla fall med.

motogp 2020 start

Två hjul är mindre än fyra elefanter

Precis som förra året är det körkänslan som utmärker Moto GP 20. Först och främst skiljer sig Moto GP på flera sätt från regelrätta bilracingspel. Att med endast två hjul på backen susa fram i hundratals kilometer i timmen och samtidigt skrapa knäna i marken för att ta sig runt knixiga kurvor, är en betydligt mer utmanande upplevelse än att köra runt på virtuella racingbanor i en bil.

I år är fysiken ytterligare förbättrad och motorcykeln reagerar än mer realistiskt på ojämnheter, lättare kontakter och kollisioner. Vi riskerar konstant att bli avslängda av motorcykeln på grund av dåligt tagna kurvor, gummirester på banan eller närgångna motståndare. Vibrationerna i handkontrollen gör dock ett bra jobb med att tala om när det är på väg att gå åt skogen. Då gäller det att sakta ner, släppa bromsen eller räta upp motorcykeln för att minimera risken för en omkullåkning och många förlorade positioner.

Tack och lov finns det en utmärkt tillbakaspolningsfunktion för de som inte har tålamodet att alltid köra perfekt – eller kan förlåta oförsiktiga motståndare.

Motogp race

Från botten till toppen, som vanligt

Precis som i liknande racingspel är det karriärläget som är hjärtat av Moto GP 20-upplevelsen. Här får vi skapa en förare och ta denna från botten till toppen, antingen direkt i högsta Moto GP-klassen – eller via någon av underserierna.

Förutom att snabbt köra runt på snirkliga cirklar har vi i år också större inflytande på teamet. Vi får anställa en manager, chefsmekaniker och dataanalytiker samt bestämma vilka delar på motorcykeln som ska förbättras. För att kunna göra det sistnämnda måste diverse tester utföras på träningarna inför varje lopp. Tyvärr är både förbättringsträdet för motorcykeln och testerna som ska utföras väldigt begränsade. Här önskar vi att Milestone hade tittat mer från Codemasters eminenta F1-serie.

Totalt sett är dock karriärläget klart mer underhållande än förra året, vilket gör det ännu roligare att kämpa om topplaceringar och bättre kontrakt i högre serier. Möjligheten att finjustera svårighetgraden gör också att vi får kämpa oss till topp 10-placeringar i loppen, vilket är klart roligare än att bara ta podiumplaceringar gång på gång.

Moto gp startlinje

Det blir bättre och bättre dag för dag

Förutom det utbyggda karriärläget har utvecklarna till årets upplaga satsat på att finslipa motståndarnas intelligens, spelets fysikmotor och grafiken. För Xbox One X- och Playstation 4 Pro-spelare är nu grafikläget med 60 bilder per sekund det klart bästa alternativet, även om bilden fortfarande är aningen flimrig och bilduppdateringen inte helt perfekt.

Den nyhet vi gillar mest är möjligheten att justera motorns kraft under loppets gång. Mer kraft kräver emellertid mer bensin, och det är inte möjligt att köra fullt ös hela loppet. Att köra på gränsen och knipa förstaplatsen är en härlig känsla, samtidigt som det är riktigt nesligt att chansa för mycket och få soppatorsk på slutrakan. Ja, båda delarna har hänt oss.

Moto gp efter race

Framstressade missar

Tyvärr dras några av de förbättringar vi gillar mest med ett par märkliga buggar, framför allt svårighetsgraden. Precis som tidigare går den att skräddarsy på en skala mellan 1–100 procent, men hur väl det fungerar i praktiken är ibland tveksamt.

Till exempel kan vi ta en överlägsen förstaplats i kvalet, för att sedan få kämpa för topp 15 i själva racet med liknande tider. Eller när vi vinner två tävlingar stort, ökar svårighetsgraden med 5 procent och hamnar hopplöst sist. I början är vi till och med tvungna att starta om karriären efter att de andra kommit i mål 15 sekunder före oss. Efter omstarten ligger vi mitt i fältet trots snarlika hjälpmedel och svårighetsgrad.

En annan märklig bugg är att bensinåtgången plötsligt kan skjuta i höjden. Trots att soppan skulle räcka i två varv till tar den slut efter ett halvt varv. Lyckligtvis är problemen inte regelbundna, och är förhoppningsvis lätta att få bort med en uppdatering. Det känns lite som att QA-testandet fått stå tillbaka lite på grund av den tidigarelagda lanseringen.

moto gp foto

En titt i backspegeln

Avslutningsvis måste vi ändå hylla de framsteg som Milestone och deras Moto GP-serie har gjort de senaste åren. Moto GP 20 är med stor sannolikhet det sista spelet i serien som enbart släpps på den här konsolgenerationen, medan Moto GP 14 var en relativt tidig Playstation 4-titel.

Och det är minst sagt en imponerande resa som Milestone och Moto GP-serien har gjort. Från en debut med plastig grafik och horribel fysik, till en serie som kan hålla jämna steg med genrens giganter på många punkter. Det räcker faktiskt att gå tillbaka till Moto GP 18 för att se vilka stora steg som tagits. Så även om du har avfärdat Milestones racingspel efter att ha testat tidigare titlar är det värt att ta en ny titt nu.

Moto GP 20

Testat: April 2020
Utvecklare: Milestone
Utgivare: Koch Media
Plattform: Playstation 4, Xbox One, pc, Stadia, Switch
Testad plattform: Xbox One X
Pris: Xbox One: 548 kr hos Spelbutiken.se. PS4: 549 kr hos Proshop. Switch: 468 kr hos Spelbutiken.se. 49,99 euro hos Steam

Betyg: 4 av 5

MotoGP 20 (Xbox One) Pris vid test: 548 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr