Första generationen Range Rover Evoque från Land Rover lanserades redan 2010, och få bilar med 10 år på nacken känns så moderna utseendemässigt. Den nya modellen i generation 2 har visserligen fått ett ansiktslyft, men överlag är det samma linjer som går igenom som i originalet, som enligt många startade suv-trenden – även om tillverkare som Nissan och Subaru säkert inte håller med.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Range Rover Evoque är på många sätt en suv som skapar ha-begär. Den är snygg både ut- och invändigt, komforten är mycket god samtidigt som den har bra förutsättningar att ta sig fram överallt. Mmi:t är dock inte alls lika bra som det är snyggt och konkurrenterna har lyckats betydligt bättre med användargränssnitt och moderna funktioner. Detta gör att vi inte delar ut M3 Rekommenderar-medalj trots att betyget ändå blir (en svag) 4 av 5.

Positivt

  • Härlig komfort!
  • Kvalitetskänslan överlag.
  • Bra drivlina och imponerande framkomlighet.

Negativt

  • Mmi:t.
  • Dyr att köpa och äga.
  • Ljudanläggningen och strulande bluetooth.
Test Range Rover Evoque

Sedan föregående version av Evoque har bilen fått aningen rundare former, men det är fortfarande en relativt kantig och kaxig bil som direkt skiljer sig från konkurrenterna där många modeller blir allt mer likartade utseendemässigt. Även inuti bilen är detaljer och material genomtänkta och påkostade.

Läs även: Test av Range Rover Sport PHEV

Mildhybrid för utökat start/stopp

Testbilen är en fyrcylindrig tvåliters diesel med ett litet batteri som komplement, en så kallad mildhybridlösning. Start/stopp-funktionen är lite intressant då förbränningsmotorn stängs av innan bilen hunnit stanna, när vi bromsar och till exempel närmar oss ett trafikljus. Till en början känns det lite som att bilen får motorstopp och det blir ett litet ryck, men vi vänjer oss. Förbrukningen under testveckan landade på 0,81 liter per mil när vi mestadels kört kortare sträckor på max 6-7 mil, och inte kört speciellt bränslesnålt. Inte oväntat då det här är en tung bil.

Kupén är ganska välisolerad, vilket är bra då motorn inte är speciellt tystgående. Komforten är god och stolarna bekväma, och vi gillar att solskyddet fälls autmatiskt i det gigantiska panoramaglastaket när vi startar bilen.

Test Range Rover Evoque
Den undre skärmen framför växelspaken är snygg att se på, men inte speciellt smidig att använda.

Knappar och reglage sitter bra till. På ratten sköter du exempelvis den adaptiva farthållaren. Instrumentklustret är helt digitalt och riktigt skarpt och fint, liksom hud:en som lyser upp i vindrutan.

Det första vi lägger märke till dock när vi äntrar testbilen är de dubbla skärmarna. Vi känner igen upplägget från andra Land Rover-modeller vi testat, och tyvärr är det samma sak här – snyggt att se på, men inte helt enkelt att använda. Touchresponsen är som på en gammal seg Androidmobil från 2015 och även den här bilen dras med problem när det gäller bluetoothanslutning. Vår Iphone 11 Pro tappar ofta kontakten med bilen och det är inte enkelt att lösa det.

Ljudanläggningen i testbilen kommer från Meridian, och här blir vi inte kloka. Ljudbilden är väldigt bastung, och det känns som att det saknas en del mellanregister. Under inställningarna finns diskant, bas och bashögtalare att justera, så vi får aldrig till den där naturliga ljudbilden även om ljudet i sig är väldigt rent och samtidigt dynamiskt och kraftfullt.

Test Range Rover Evoque
Bagageutrymmet är rymligt med tanke på bilens storlek och det är enkelt att fälla baksätet.

Även passagerare i baksätet sitter bekvämt, men det är inte jättegeneröst med fotutrymme och om du är lång kan takhöjden bli ett problem. Bilen lastar dock bra för klassen, 591 liter utan att du fäller sätet.

Bra fyrhjulsdrift och många körlägen

Hur är då Evoque att köra? Här finns bra fyrhjulsdrift och ett antal olika körlägen för olika underlag, till exempel snö, grus, lera/hjulspår. Vi tog ut bilen i skogen och testade på riktigt dåliga vägar och det är inga problem att ta sig fram med den här suv:en, såvida inte markfrigången ställer till det för dig. 21 centimeter är inte jättemycket, men å andra sidan är in- och ut-vinklarna generösa för branta backar.

Fyrhjulsdriften känns pålitlig och hittar oftast grepp även i svåra situationer. Men även när vi är inne i stan och kör gillar vi Range Rover Evoque. Drivlinan bjuder inte in till speciellt aktiv körning, men bilen uppför sig tryggt med fin väghållning och en automatlåda som hittar rätt utan att göra för mycket väsen av sig.

Här finns även gott om säkerhetsfunktioner och smarta förarhjälpmedel, exempelvis autobroms, en följsam adaptiv farthållare och sensorer för inkommande hinder snett bakifrån när du backar ut från en parkering.

Range Rovers app för fjärrstyrning av lås, klimatanläggning med mera är okej men inte mer. Här har flertalet konkurrenter i samma prisklass kommit längre.

En annan aspekt att väga in är prislappen. Visst, ingångpriset är inte jätteblodigt, men så fort vi börjar välja till olika saker i tillbehörslistan drar prislappen snabbt iväg, och utan panoramaglastak, feta fälgar, förarhjälpmedel med mera blir bilen inte alls lika rolig. Dessutom kostar den en slant att äga då skatten är hög de första tre åren. En laddhybrid står för dörren så om det är intressant kan det vara läge att avvakta lite.

Test Range Rover Evoque

Fakta Range Rover Evoque AWD MHEV

Tillverkare: Land Rover
Pris: Från 476 900 kr.
Förbränningsmotor: 4-cylindrig diesenmotor på 2 liter, 180 hk.
Batteri: 48 V mildhybridsystem.
Växellåda: 9-stegad automat.
Drivning: AWD.
Prestanda: 0-100 km/h på 9,3 sek.
Toppfart: 205 km/h
CO2-utsläpp: Från 181 g/km
Tjänstevikt: 1891 kg
Markfrigång: 21 cm
Bilskatt: 7 639 kr (första 3 åren)

Betyg: 4 av 5