Ni som följt vår motorbevakning genom åren har säkert noterat att Mini ligger oss varmt om hjärtat. Kanske främst för den körglädje samtliga modeller erbjuder, men även för den säregna designen som kan få den mest surmulna att dra på smilbanden.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Mini Countryman är en körglad och rymlig crossover som med sin säregna design och underhållande köregenskaper placerar sig högt på vår vill ha-lista. Storleksmässigt är den perfekt för den lilla familjen och bjuder på både komfort, spännande teknik och underhållande köregenskaper. Med det nu uppdaterade batteriet och en betydligt förbättrad räckvidd för körning på enbart el är modellen än mer intressant.

Positivt

  • Härliga köregenskaper
  • Uppkopplad
  • Uppdaterat batteri

Negativt

  • Begränsat lastutrymme
  • Fullutrustad drar priset iväg
Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid

Välbehövlig uppgradering av batteriet

Countryman är störst i syskonskaran och den modell som kanske lämpar sig bäst för den mindre familjen som även sätter framkomlighet i främsta rummet. Countryman var även först ut med elektrifiering i form av en plug in-hybrid och en utlovad räckvidd på uppåt 40 kilometer. I praktiken kom vi knappt en mil kortare och det är egentligen det enda smolket i bägaren då Countryman överlag annars är en modell utan väsentliga svagheter.

Detta har Mini tagit till sig och batteriet har nu har uppdaterats, och trots oförändrade dimensioner har batteriets kapacitet ökat med hela 30 procent. Utlovad elektrisk räckvidd är nu specificerad till 57 kilometer. En betydande förbättring som även ger resultat i praktiken, under testperioden i mitten av april tog vi oss i snitt 45 kilometer per laddning med en utetemperatur liggandes runt 10 grader. Bra!


Tre olika körprogram

Auto Edrive är default-läget, där elmotor och bensinmotor arbetar tillsammans för en så snål förbrukning som möjligt sett till hastighet, acceleration och batteristatus. Det går att köra på enbart el tills dess att sju procent av batteriets kapacitet återstår. Skulle det behövas, vid exempelvis kraftig acceleration, startar bensinmotorn automatiskt och hjälper till. I läget Max Edrive prioriteras eldrift och i Save Battery är det bensinmotorn som driver bilen samtidigt som batteriet laddas; lämpligt att använda vid längre landsvägskörningar för att hushålla med elen till kommande stadskörning.

Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid

Varje körprogram kan anpassas ytterligare och kombineras med lägena Sport, Mid eller Green, som förutom att justera bilens köregenskaper även reglerar hur mycket energi som ska återvinnas när du släpper på gasen eller alternativt om du hellre föredrar frirullning utan motstånd, så kallad ”segling”, där batteriet enbart laddas vid inbromsning. Vi gillar verkligen upplägget där du som förare snabbt och enkelt kan påverka energiflödet för att effektivisera körningen.

Uppkoppling och Spotify

Trots en relativt traditionell interiör, exempelvis i form av de klassiska vippknapparna i mittkonsolens nederkant och andra för Mini karakteristiska detaljer döljer sig här en hel del spännande teknik. Infotainmentsystemet, i kombination med den 8,8 tum stora färgskärmen, är både logiskt och lättanvänt liksom förberett för Apple Carplay.

Nytt är att du efter att ha kopplat ihop systemet med din smartphone kan använda och styra tjänster som Spotify, Pandora, och Tunein direkt på skärmen, och då Mini Countryman även är uppkopplad kan du via en tillhörande app i din smartphone lokalisera bilen liksom fjärrstyra vissa funktioner.

Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid

Fyra personer sitter ledigt i Countryman. Insteget är enkelt och mer ”rakt in” jämfört med syskonen Mini och Mini Clubman där du sitter betydligt närmare underlaget. Bagageutrymmet har en kapacitet på 405 liter, alternativt 1275 liter om du fäller sätena. Fullt tillräckligt för de flesta av oss men kanske något begränsad om hela familjen ska iväg på långsemester.

Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid
Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid

Men frågar ni oss lär det knappast vara just tilltagen lastkapacitet som blir det avgörande köpargumentet när det gäller Mini Countryman. Snarare den udda designen och de fantastiska köregenskaperna som bilen bjuder på. Trots att den skiljer sig från tillverkarens övriga modeller och är byggd mer på höjden finns ändå den där gokart-känslan där, med kvick styrning och en brutal närvarokänsla. Prestandan lämnar lite att önska då ekipaget, med en sammanlagt effekt på 224 hästkrafter, avverkar 0–100 km/h på imponerande 6-8 sekunder.

Specifikationer             
Modell: Cooper SE All4 Countryman Plug in-hybrid
Testad: Maj 2020
Tillverkare: Mini
Motor: 3-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter (136 hk) + elmotor (88 hk).
Batteri: 5,7 kWh
Växellåda: automat.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,8 sek.
Förbrukning (WLTP, viktad, blandad): 1,9 l/100 km
Förbrukning (WLTP, viktad, blandad): 1,9 l/100 km
CO2-utsläpp (WLTP, viktad, blandad): 43 g/km
Bilskatt: 360 kronor
Pris: Från 384 900 kr.
Pris testbil: 499 400 kronor

Betyg: 4 av 5