Viarelli Supermotard kan liknas vid en crosshoj avsedd för asfalterade vägar. Dess gestalt är verkligen annorlunda och jämfört med de elmopeder vi tidigare testat är den ett utrymmeskrävande monster som man i största möjliga undviker att leda in i trånga utrymmen. För att minimera stöldrisken kan du som bekant komma undan med att transportera en mindre och lättare elmoped i hissen och till och med förvara den i hemmet – det kan du glömma i detta fall.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Supermotard från Viarelli är en spännande tillskott i elmoped-segmentet och sticker ut rejält – både design- och körmässigt. Här har du en modell som tål lite hårdare tag och som trivs både på och vid sidan om vägen och kvalitetskänslan är genomgående hög. Trots det lite tuffare utseendet är den både lättmanövrerad och komfortabel. Den tar sig fram där varje scooter annars stöter på patrull. När den inte körs är den däremot ingen barnlek att hantera och prislappen är blodig.

Positivt

  • Udda design
  • Skönt komfortabel, uppträder tryggt både på och vid sidan av vägen
  • Gott om kraft från motorn
  • Tilltaget förvaringsutrymme, stort nog för ett extra batteri

Negativt

  • Räckvidden
  • Pris
  • Låter en hel del från drivlinan
  • Batteriet är relativt omständigt att lossa
  • Svårhanterlig och platskrävande när den inte används

Platskrävande och otymplig

M3 rekommenderar

Har du inte tillgång till ett garage eller liknande alternativ får du helt parkera den utomhus på avsedd plats, plocka ur batteriet, låsa det som låsa går och hålla tummarna för att hojen står kvar morgonen därpå. Som vilken annan ”riktig” motorcykel som helst alltså…

En tillsynes full size-crossmotorcykel som går på el hör inte till vanligheterna men vi gissar att även detta segment kommer att växa. Efterfrågan på alternativ till de gängse scooter-modellerna ökar och vi är knappast ledsna över det. Omväxling förnöjer, som det heter…

Viarelli Supermotard

Högbygge som ger bra överblick

Det är först när Viarelli Supermotard gränslas som man inser vilket högbygge det verkligen är. Smal och reslig och detta grundar sig inte enbart på rambygget; de rejäla 17 tumshjulen bidrar även de. Undertecknad är 180 centimeter lång och sittande på sadeln når jag precis ner till backen med tårna, och något som kan vara av intresse för kortväxta eventuella spekulanter. I gengäld får du rejält med markfrigång och den höga sittpositionen ger en grymt bra överblick över trafiken.

Viarelli Supermotard
Gott om plats under sadeln.

Sadeln är långsmal och även om den på håll ser ut att vara stenhård är den tvärtom perfekt stoppad och ger bekvämt stöd även under längre turer. Under denna finns ett rejält tilltaget förvaringsutrymme där både batteri, laddningsenhet, lås och lite kläder eller liknande ryms ledigt – alternativt ett extra batteri för dubbel räckvidd (pris för ett extra batteri 10 990 kronor)

Perfekt sittkomfort – även vid långkörning

Komfortmässigt finns inget att anmärka på, oavsett om vi far fram lugnt och beskedligt på slät asfalt eller mer aktivt, ståendes på fotpinnarna i lite mer krävande terräng. Något vi verkligen uppskattar är att både den hydrauliska framgaffeln och bakre dämparen kan justeras individuellt (Comfort, Standard eller Sport) vilket breddar användningsområdet avsevärt. Elmopeder är överlag nästintill ljudlösa men i detta fall låter drivlinan en hel del. Ljudet är svårt att beskriva, men har en högljudd, vinande ”syntetisk klang” som hörs på lång väg.

Körlägena är till tre till antalet: Eco-läget med reducerad toppfart (cirka 30 km/h) och slöare acceleration, men samtidigt en mer effektfull återladdning av batteriet när gasreglaget släpps och längre räckvidd, Sport-läget med maximal effekt, samt Dynamic-läget som kan ses som en kompromiss mellan Eco- och Sport-lägena.

Viarelli Supermotard
Tydlig display. Tyvärr sitter "menyknappen" lite svåråtkomlig på baksidan, och är inget man vill leta efter under färd.

Bra och tydlig display

Instrumentpanelen, som till viss del skyddas från reflektioner av en mindre kåpa, är både ljusstark och tydlig även i direkt solljus; det är enbart blinkersvisarna som i dagsljus är svåra att avläsa. Här får du all viktig information i form av hastighet, aktuellt körläge, batteristapel, total körsträcka, trippmätare samt kvarvarande räckvidd i kilometer. Med lite trixande och med hjälp av den något illasittande menyknappen på panelens undersida kan du även få fram batteriets, kontrollboxens eller motorns temperatur.

Motorn, men en effekt på 3 kW känns tillräcklig och har ett skönt bottendrag. Vi märker inga noterbara eller anmärkningsvärda tendenser till att den tappar kraft vid stigningar och känslan av att konstruktionen pallar för betydligt högre hastigheter än de knappt 50 km/h som här serveras är påtaglig. Som av en ren tillfällighet finns det dunderhonung i form av ett usb-trimchip att köpa till för extra fartresurser. Det vill säga – om du har tillgång till en bana eller ett annat inhägnat område att rasta hojen på. Med detta installerat når Viarelli Supermotard en topphastighet på närmare 75 km/h. Vansinnigt underhållande!  

Viarelli Supermotard
Laddkontakt, huvudsäkring samt usb-ingångar (under flärpen) för laddning av exempelvis din smartphone.
Viarelli Supermotard
Batteriet är lite omständligt att både lossa och ta ut.

Räckvidden imponerar mindre

Batteriet (72V 26AH litium) laddas med fördel via kontakten i ”laddningsdockan” som är dold under en lucka och är placerad precis framför sadeln. Här finns även huvudsäkringen samt ett usb-uttag för laddning av exempelvis en smartphone. Räckvidden är specificerad från cirka 60 kilometer, men i praktiken bör du inte förvänta dig att komma längre än drygt 4 mil, i alla fall om du inte vill krypa fram utan kör ekipaget som sig bör – i sportläget.

Elmopeden startas antingen med nyckeln i tändningslåset, med den medföljande fjärrkontrollen eller via den upplysta startknappen placerad efter att du låst upp mopeden direkt under styret en med fjärrkontrollen). 

Specifikationer

Produkt: Supermotard
Testad: Maj 2020
Typ: Elmoped klass 1
Mer info: Viarelli
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 3000 kW
Räckvidd(enligt tillverkaren): Cirka 60 km
Batteri: Laddtid: 6-8 timmar
Laddcykler: 700-800
Antal körlägen: 3
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 17 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms
Fordonsvikt: 97 kilo
Batterivikt: 12,3 kilo
Garantier: Motor 2 år, övrigt 1 år
Rek pris vid test: 39 990 kronor
Pris: 39 990 hos Motor Sweden

Betyg: 4 av 5