Den är liten och nätt och väger endast 68 kilo vilket gör den lättkörd samt väldigt lätthanterlig när du inte använder den och ska leda in den i garaget eller liknande.
Omdöme
Positivt
- Underhållande och lätthanterlig
- Bra pris
- Snabb acceleration
Negativt
- Stötig på sämre underlag
- Kvalitetskänsla
- Blybatteri

Sadeln är relativt platt och inte den skönaste att sitta på, framför allt inte vid lite längre sträckor, men det går att sitta två utan problem och fotstöden för den bakre åkande fälls enkelt ut. Körställningen är upprätt och styret känns proportionerligt sett till mopedens storlek och under sadeln finns ett litet förvaringsutrymme som inte rymmer särskilt mycket men plånbok, telefon och en extra tröja får du ner.
Konstruktionsmässigt känns den överlag helt ok, men plastdetaljerna är ömtåliga och passformen är inte helt perfekt i vissa av skarvarna.

Elmotorn är på 2 kW och den svarar direkt. Du kommer snabbt upp i maxhastighet och modellen är både lättkörd och underhållande – så länge du håller dig på slät asfalt. Fjädringen är hård och de små 10 tums-hjulen i kombination med mopedens låga vikt gör att det blir väldigt stötigt på sämre väglag. Motorn i sig arbetar knäpptyst med det är en del skrammel framtill vilket förtar lite av upplevelsen.
Fakta Viarelli Piccolo Electric
Testad: Juli 2018
Mer info: Viarelli.se
Pris: 12 995 kronor
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 2.0 kW
Räckvidd: Upp till 6 mil
Batteri: Bly, 20Ah/1200 kW/h
Laddtid: cirka 6 timmar
Laddcykler: upp till 300
Antal körlägen: 3
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Trumbroms/skivbroms
Mått (längd, bredd, höjd): 1750 x 65 x 1100 mm
Fordonsvikt: 68 kilo
Batterivikt: 13 kilo
Pris vid test: 12 995 kronor.
Pris: 19 990 kronor hos Motorsweden
