Artikeln uppdaterad med Swish svar på vår fråga om eventuella säkerhetsrisker.

Mobil-betaltjänsten Swish behöver knappast någon närmare presentation. Tjänsten, som är ett samarbete mellan de svenska storbankerna, används idag av drygt sju miljoner svenskar och har gjort pengaöverföringar mellan vänner och bekanta bra mycket smidigare.

Däremot är det ofta någon ligger ute med pengar och otåligt väntar på att casha in från vänner och andra bekanta. Folk "glömmer" ofta att betala tillbaka sina skulder i rimlig tid, och meningen "har ni swishat mig ännu?" torde vara en av 2010-talets mest använda. I alla fall för den som vågar, för man vill ju inte framstå som gå-påig gentemot sina bekanta. 

Swish
Foto: Pressbild

Nu finns äntligen en lösning på plats: Förfrågningar. Med start idag kommer användare att kunna skicka ut betalningspåminnelser till sina kontakter. Allt du behöver göra är att fylla i det belopp du ligger ute med och eventuellt ett meddelande till mottagaren, som sedan behöver godkänna och signera förfrågan med Mobilt Bank-ID.

Funktionen är påslagen som standard, men kan enkelt stängas av i Swish inställningsmeny. När M3 frågar Swish om riskerna för bluffakturor och andra typer av bedrägerier får vi följande svar av Edvind Nygaard, produktansvarig för Swish Privat:

– Förfrågningar är endast påslaget från start för personer över 18 år och det finns tydliga begränsningar för funktionen. Det finns alltid möjlighet att slå av funktionen, neka förfrågningar samt att blocka personer som swishar eller skickar förfrågningar. Precis som vid vanliga Swish-betalningar ska man alltid kontrollera betalningen innan man signerar med Mobilt Bank-ID.

Swish uppger i ett pressmeddelande att funktionen efterfrågats av användarna sedan lång tid tillbaka. Man hoppas också att funktionen kan komma väl till pass nu under covid-19-pandemin, när fler än vanligt handlar åt andra.

Förfrågningar blir tillgängliga för användare över 18 år som använder version 5.0 av Swish-appen. För yngre användare gäller det att slå på tjänsten, och då gäller det att kontakta sin bank för instruktioner.