För snart ett år sedan presenterades den uppdaterade versionen av Audi A4, generation B9, som in sin tur såg dagens ljus vid Frankfurts bilsalong hösten 2015. Även om mycket är sig likt går det för ett tränat öga hitta en del nyheter, bland annat är Singleframe-grillen bredare och lägre och led-strålkastarna har ny form och geometri och som tillval erbjuds Matrix LED med adaptivt helljus.

Betyg 5 av 5

Omdöme

Vill du köra en premiumbil och samtidigt även klimatsmart, men saknar möjligheten att ladda en elbil eller laddhybrid är Audi A4 G-tron det givna valet. Här får du all den välrenommerade teknik i form av infotainment, förarhjälpmedel och körglädje som vi är vana vid från Audi. Bortsett från den något högre prislappen är skillnaden jämfört med motsvarande bensinversion i stort sett endast den kortare räckvidden och färre tankningsställen.

Positivt

  • Klimatsmart med biogas
  • Överlägsen räckvidd jämfört med laddhybrid (enbart eldrift)
  • Snygg design, genomgående hög kvalitetskänsla

Negativt

  • Begränsat med tankställen, framför allt i norra Sverige
  • Bensintanken rymmer endast 7 liter

Mmi av senaste snitt

M3 rekommenderar

Även interiören är något uppdaterad och den största skillnaden vi noterar är att även A4:an nu förärats med Audis senaste mmi med touchskärm och akustisk återkoppling. Den högupplösta tft-skärmen mäter 10,1 tum är placerad högst upp på mittkonsolen och har samma gränssnitt som övriga modeller med det senaste infotainmentsystemet.

A4 AVANT 170 hk g-tron
Ett något annorlunda instrumentkluster och inte samma maffiga "Virtual Cockpit" som går att få i bensinmodellen. Men funktionellt fungerar det likadant.

Men precis som exempelvis Audi Q3 och Audi A1 saknar Audi A4 den kompletterande skärmen som i de större modellerna kontrollerar värme, luftkonditionering och textinmatning så här är det fortfarande traditionella reglage och knappar som gäller.

A4 AVANT 170 hk g-tron

I samband med uppdateringen passade man även på att ta bort det touchkänsliga kontrollvredet med dess tillhörande menyknappar som tidigare var placerade precis framför växelväljaren. Lite synd, vi gillande det tidigare upplägget med valfriheten – nu måste i stort sett allt skötas med fingrarna direkt på skärmen.

Motoralternativen är som vanligt omfattande och glädjande nog erbjuds nya Audi A4 i kombiutförande fortsättningsvis även med gasdrift och precis som tidigare har den betäckningen G-tron i slutet av modellnamnet.

Klimatsmart alternativ till laddhybriden

Elbilar och elhybrider må vara högsta mode och visst har marknaden fullkomligt exploderat de senaste åren, gällande modellutbud, räckvidd och infrastruktur. Men elbilen kanske inte passar just dig. Du har ingen möjlighet att ladda vare sig hemma eller på arbetsplatsen och även om den tilltänkta elbilens räckvidd må vara tillräcklig på pappret är det en helt annan femma när kvicksilvret visar minusgrader. 

Så är du ute efter ett alternativ med låg klimatpåverkan och överlägsen räckvidd i jämförelse med att köra på enbart el med en laddhybrid är gasdrivet högintressant. I Sverige består fordonsgasen till cirka 90% procent av biogas (2018) och är en förnybar energikälla som kraftigt reducerar utsläppen av koldioxid. Resterande 10 procent består av naturgas, som har lägst koldioxidutsläpp av alla fossila bränslen. En låg fordonsskatt och – om du är tjänstebilsförare – ett lågt förmånsvärde, är andra fördelar du får på köpet.

Ser ut och känns som vilken A4:a som helst

Testbilen skiljer sig varken exteriört eller interiört från en vanlig Audi A4, det är bara modellbeteckningen som skvallrar om ett annat drivmedel. Även innerutrymmena är desamma, med en genomgående hög kvalitetskänsla. Man ska komma ihåg att Audi A4 inte är en stor bil utan precis som i så manga andra mellanklassare är den optimal för fyra åkande även om benutrymmet för de sittande i baksätet knappast kan betecknas som väl tilltaget.

A4 AVANT 170 hk g-tron
A4 AVANT 170 hk g-tron

Bilen har totalt fyra gastankar utplacerade på olika ställen, varav två bakom bakaxeln som tar upp platsen under lastgolvet som i bensinversionen kan användas som extra stuvutrymme . Tankarna rymmer 17,3 kg fordonsgas och förbrukningen ligger på 4,6 kg/100 km (blandad, wltp) vilket ger en räckvidd på cirka 37 mil.

Liten bensintank som reserv

Skulle det krisa och gasen tar slut finns en liten bensintank på sju liter och ytterligare drygt 10 mil att hanka sig fram på. Tidigare A4 G-tron hade en ”reservtank” på 25 liter men nya bestämmelser för att kunna registreras som miljöbil tvingade Audi att ändra volymen. Övergången från gasdrift till bensin är för övrigt helt sömlös och inget du märker av bakom ratten, förutom att varningslampan för att gasen är slut är konstant tänd.

A4 AVANT 170 hk g-tron
Här fyller du på de båda tankarna.

Förutom en någorlunda förändrad planering gällande tankställen så skiljer sig G-tron körmässigt marginellt gentemot motsvarande bensinare. Motorns anpassning till gasdrift innebär en viss effektförlust, 170 hk jämfört med bensinarens 190 hk, men det är vetskapen kan vi leva med och i ärlighetens namn inget vi märker av i praktiken. 0 – 100 avverkas på respektabla 8,4 sekunder och toppfarten är 210 km/h.

Specifikationer

Modell: Audi A4 AVANT 170 hk G-tron S tronic Proline Advanced
Testad: Maj 2020
Tillverkare: Audi
Pris: Från 456 700 kronor (Business-pris 415 600 kronor), klimatbonus 10 000 kronor ej avdragen
Pris testbil: 556 000 kronor (Business-pris 514 900 kronor), klimatbonus 10 000 kronor ej avdragen
Motor: Tvåliters 4-cyl bensin/gas-motor, 170 hk vid 4 450–6 000 r/min. Max vridmoment: 270 Nm vid 1 650–4 45000 r/min.
Kraftöverföring: framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,4 sekunder, toppfart 210 km/tim
Bagagevolym (VDA-liter):415–1 415 liter.
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): CNG 0,46–0,51 kg/mil
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): CO2 124–139 g/km. (EU-standard, angivet gäller för fossil naturgas, inte biogas som används till 94% i Sverige)
Skatt: 547 kr/år

Betyg: 4 av 5