Även om Discovery Sport är en av de viktigaste modellerna för engelska Land Rover är det få bilar som rullar på de svenska vägarna. Tillverkaren beskriver suv:en som "den mest mångsidiga och kompakta suv:en" på sin hemsida där det kan vara lite svårt att hålla isär alla modeller.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Den här bilen är snygg, bekväm, trygg och allmänt väldigt trevlig att köra. Prislappen börjar också förhållandevis lågt men den drar snabbt iväg när du börjar plocka på tillbehör och paket. Det sega och i viss mån ologiska mmi:t sänker helhetsintrycket liksom en del andra buggar med uppkoppling. Men i övrigt är Land Rover Discovery Sport en riktigt välbyggd och kompetent suv för den aktiva familjen.

Positivt

  • Bra offroad-egenskaper
  • Komforten
  • Moderna förarassistans-system

Negativt

  • Segt och ologiskt MMI
  • Bluetoothproblem i testbilen
  • Väldigt begränsad app
Discovery Sport lanserades 2014 och strax därefter testade vi den och gav den högt betyg. Nu har vi haft uppföljaren, och frågan är hur den står sig i konkurrensen mot andra kompakta suvar – ett segment där det är riktigt trångt idag.
Test Range Rover Discovery Sport
Förarmiljön i testbilen är verkligen påkostad.

Liksom Range Rover-modellerna från samma tillverkare är formerna i nya Discovery Sport tuffa och ganska fyrkantiga. Men på ett modernt sätt. Grill, stötfångare och ljus är alla helt nya jämfört med första modellen. Vi testar versionen med 180 hk dieselmotor i 4WD, och med en hel del extrautrustning. Bland annat ett riktigt läckert panoramaglastak.

Test Range Rover Discovery Sport
Mmi:t känns inte speciellt modernt eller rappt.

Även insidan av bilen känns påkostad med schysst läder och påkostade detaljer i stort. Mmi:t känner vi igen sedan tidigare, men medan Range Rover Evoque, som vi testade nyligen, hade två skärmar i mittkonsolen, finns här bara den övre. Klimatanläggningen och olika körlägen styr du här med touchknappar på en pianolackad panel. Det är snyggt att se på men inte heller i den här bilen speciellt praktiskt. Visst – en seg skärm är bättre än två, för responsen i touchgränssnittet är allt annat än rappt – men det är onödigt omständigt att göra enkla saker. Till exempel att slå på stolsvärmen eller justera fläkthastigheten. Det mesta kräver ett tryck för mycket helt enkelt.

Test Range Rover Discovery Sport
De digitala mätarna är riktigt snygga.

Funktionsmässigt finns här det vi förväntar oss när det gäller säkerhetssystem och inställningsmöjligheter. Vi gillar det digitala mätarklustret och hud:en i vindrutan som gör att vi slipper flytta blicken mer än nödvändigt när vi kör.

Fin komfort och går tryggt

Motorn startar upp tyst och fint och komforten är fin såväl på motorväg som på mindre landsvägar. Stolarna är fasta och bekväma och isoleringen förhållandevis god. Bilen går väldigt tryggt och stadigt, även på lite kurvigare vägar, och när vi sedan beger oss ut i bushen på steniga och delvis branta grusvägar känns det oerhört bra att ha goda in- och utvinklar, bra fyrhjulsdrift och 21 centimeter markfrigång.

Test Range Rover Discovery Sport
Även baksätet är rymligt.

Driftssystemet där bilen anpassar sig efter olika underlag kallar Land Rover Terrain Response, och utan att i detalj veta vad som händer konstaterar vi att bilen gör ett bra jobb med att fördela kraften och anpassa sig efter underlaget när vi tar oss fram på en lerig och stenig skogsväg en regnig aprildag.

Eftersom den här bilen är en så kallad mildhybrid utnyttjar den ett batteri för lite mer aggressiv start/stop. Något som tar lite tid att vänja sig vid då det till en början känns som att vi får motorstopp när motorn lägger av medan bilen fortfarande rullar. Hur mycket bränslebesparingen är vet vi inte, men vi snittar på 0,81 liter per mil under testveckan.

Ljudanläggningen i bilen kommer från Meridian, och även om ljudet är rent och kraftfullt med god dynamik får vi inte till den där naturliga ljudbilden, mest eftersom eq-inställningen är väldigt begränsad. Handsfree-funktionen fungerar dock riktigt bra och vi både hör och hörs bra när vi pratar i telefon medan vi kör.


Bluetooth-bugg

Tillverkarens förarassistanssystem fungerar bra. Här finns både adaptiv farthållare och lane assist, samt skyltavläsning som mestadels gör rätt. Men parkeringssensorerna lider av samma problem som i andra Land Rover-modeller vi testat nyligen – den känner inte alltid av att vi håller på att parkera om vi inte lägger i backen. Samma sak med bluetoothuppkopplingen – även i denna bil har vi svårigheter att få till en stabil uppkoppling med Iphone 11. Det här hoppas vi verkligen att tillverkaren åtgärdar.

Utrymmesmässigt är det här en bra och välplanerad bil och passagerare sitter bekvämt även i baksätet. I mittkonsolen i testbilen finns en platta för trådlös laddning av mobilen, och överlag är lösningarna i Discovery Sport genomtänkta och fysiska knappar och reglage sitter bra placerade.

Test Range Rover Discovery Sport

Specifikationer

Modell: Land Rover Discovery Sport 4WD
Motor: 2 liters 4-cylindrig turbodiesel 180 hk.
Prestanda: 0-100 km/h på 9,7 sek.
Växellåda: 9-växlars automat.
CO2-utsläpp: Från 184 g/km.
Angiven bränsleförbrukning: 0,56 l/mil (NEDC).
Markfrigång: 212 mm.
Max vaddjup: 600 mm.
Pris: Från 417 900 kr

Betyg: 4 av 5