Toyota Supra började som en lyxigare version av Toyota Celica i början av 80-talet, och historien kring den här sportbilen är både intressant och fascinerande. Se senaste 20 åren har den dock lyst med sin frånvaro i Europa, men nu gör bilmodellen comeback i en femte generation.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Nya Toyota Supra är en riktigt härlig liten sportbil, även om den inte känns lika speciell som vi minns de tidigare modellerna. Den stora frågan är varför du skulle köpa den Toyota-brandad när du kan skaffa samma bil med BMW-logga och möjligheten till att fälla taket. Vill du inte ha cab är det dock Supra som gäller, och du lär inte bli besviken på köpet.

Positivt

  • Motorn
  • Underbar väghållning
  • Moderna förarhjälpmedel och säkerhetssystem
  • Snygg

Negativt

  • Finns ej i cab
  • Sikten
  • Vägljudet som läcker in

Älskling, jag krympte Supran

Supra har alltid varit en klassisk gran turismo-modell, med plats för fyra personer, men detta har tillverkaren nu övergivit. Baksätet är borta vilket gör att bilen är betydligt mer kompakt än tidigare. Motorn är dock fortfarande en rak sexa och när vi kryper in i testbilen noterar vi direkt att vi sitter långt bak och att motorhuven känns enorm. Men så finns här också rejält med kraft.

Test Toyota Supra

Väl inne i bilen känns allting plötsligt väldigt bekant – mmi:t, mittkonsolen, växelspaken. Och det är inte konstigt, den här bilen kommer nämligen från samma fabrik som BMW Z4. I stort sett allt är en BMW Z4, såväl invändigt som under motorhuven. Ratten är Toyotas egna, och det står inte BMW någonstans inne i bilen, men om du kört en nyare BMW kommer du direkt att känna igen dig. Och det på ett bra sätt. Mmi:t är riktigt bra och byggkvaliteten håller toppklass. Den stora skillnaden mellan det tyska originalet och Toyota Supra är att testbilen inte går att få i cabriolet. Vilket är lite synd när vi testkör den en solig försommarvecka.

Brutal motor

Motorn i testbilen är fantastisk och automatlådan likaså. Det är inte lätt att hitta platser där vi kan få en känsla av vad den här bilen verkligen kan prestera när vi kör på vanliga vägar, men vi fick även tillfälle tidigare att provköra den på bana. Så vi vet att det finns ordentliga resurser under huven. Bilen gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder och 340 hästar är riktigt mycket med tanke på att bilen är så pass liten och lätt.

Men även när vi kör på slingriga 70-vägar imponeras vi över den fina väghållningen. Och samtidigt som bilen känns väldigt sportig att köra är komforten helt okej. Visst går det lite stötigare än en "vanlig" bil, och chassit är styvt, men framför allt är det vägljudet som läcker in och gör det lite jobbigt att köra längre sträckor.

Skillnaden mellan normalläge och sportläge är att kraften kommer mer direkt när vi trycker på gasen, men oavsett läge får vi vara lite försiktiga med gaspedalen. Bilen är bakhjulsdriven och det släpper snabbt när vi trycker på, även om vi ligger i 50 och rullar när vi trycker på.

Test Toyota Supra
Varje detalj inne i bilen andas BMW.

Det är som sagt en liten och kompakt sportbil som kräver lite vighet för att äntra. Väl på plats finns det heller inte mycket utrymme och sikten snett bakåt är väldigt begränsad. Vi gillar hållaren där vi klämmer fast mobilen samtidigt som den laddas trådlöst, och bagageutrymmet i bilen sväljer faktiskt en del. Lite märkligt dock att du behöver använda nyckel för att öppna luckan, här finns ingen fysisk knapp baktill.

Underbart mmi

Mmi:t är vi väl bekanta med sedan tidigare tester av BMW-modeller. Det är snabbt, tydligt och riktigt snyggt och du kan välja mellan att styra det direkt på skärmen (touch) eller via ett reglage i mittkonsolen. Trådlös Carplay är en annan funktion vi gillar som BMW varit ganska ensamma om att erbjuda.

Test Toyota Supra

De digitala mätarna förstärker intrycket av att det här är en riktigt modern sportbil. Men här finns även riktigt bra adaptiv farthållare och aktiv lane assist. Kanske lite för aktiv, när vi närmar oss en filmarkering krävs det att vi drar ordentligt i ratten för att inte bilen ska styra oss tillbaka om vi inte vill det. Men funktionen är å andra sidan riktigt bra på att hålla koll på markeringar i vägen, liksom på att läsa av skyltar. Sensorer och kameror runt om håller också högsta klass.

Ljudanläggningen i bilen kommer från JBL och det låter riktigt bra. Här är det vägljudet som sätter begränsningen helt enkelt, även om du vill prata i handsfree under färd över 70 km/h.

Toyotas app My Toyota är inte alls lika bra som BMW:s motsvarighet, vi fick flera gånger felmeddelande om att appen inte hade kontakt med Toyotas servrare. Och här är det väldigt sparsmakat med funktioner.

Test Toyota Supra

Fakta Toyota Supra

Tillverkare: Toyota.
Pris: från 680 900 kr.
Motor: 3-liters rak sexa, 340 hk.
Växellåda: 8-stegad automat.
Prestanda: 0-100 km/h på 4,3 sek.
Toppfart: 250 km/h.
Drivning: Bakhjulsdriven.
Fordonsskatt: 1 658 kr/år (förhöjd till 7 260 kr första 3 åren).
Angiven bränsleförbrukning: 0,82 l/mil (WLTP).
CO2-utsläpp: 188 g/km (WLTP).

Betyg: 4 av 5