Inför amerikanska presidentvalet i november har Facebook börjat anstränga sig mer för att göra det tydligare var politisk reklam och nyheter kommer ifrån.

Som ett led i det meddelade Facebook i oktober förra året att statskontrollerade medier ska märkas som sådana, så att användare omedelbart kan se om en nyhet eller annan artiklar kommer från en redaktion som inte är oberoende utan helt eller delvis styrs av myndigheter.

Nu har denna märkning börjat rullas ut på sajten. Märkningen syns globalt på sidor, i transsparenssektionen på sidor, och i reklambiblioteket. I USA håller märkningen även på att rullas ut till nyhetsflödet. Senare i sommar ska den även komma till reklam, först för ett fåtal stora aktörer och fler vad det lider.

Facebook skriver att utgivare som vill bevisa sitt oberoende måste visa att landet har lagar som skyddar tidningar och andra mediers redaktionella oberoende och att organisationen har rutiner som skyddar redaktionen från utomstående påverkan. Dessutom måste detta ha undersökts och bekräftats av en ”fristående, pålitlig, extern organisation”.