Lexus UX 250 bjuder på snygga former med lite sportig framtoning, och även om bilmärket dras med ett gubbigt förflutet tycker vi att tillverkaren lyckats bra med att förnya designen både ut- och invändigt.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Lexus UX 250 i lyxutförande är en riktigt trevlig bil på många sätt. Tillverkaren har en del säregna lösningar, både på gott och ont, och vi har lite svårt för CVT-lådan. Vi gillar komforten, den påkostade inredningen och funktionerna bilen erbjuder, men minusen gör att vi har svårt att rekommendera den här bilen framför alternativen i samma prisklass.

Positivt

  • Lyxig och påkostad inredning
  • Sköna stolar och härlig komfort
  • Bra förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner

Negativt

  • CVT-låda
  • Väldigt litet bagageutrymme
  • Vägljud läcker in
  • Dyr i lyx-utförande
Bilen är en hybrid i det populära crossover suv-segmentet, där det finns oerhört många modeller att välja mellan i olika prisklasser. Lexus är japansernas försök till premium och frågan är vad UX 250 har att sätta emot kvalitetsbilar som t ex Audi Q3 och Volvo XC40.
Test Lexus UX 250
Invändigt är Lexus UX 250 riktigt påkostad, i alla fall i lyxutförande som vi testar.

Invändigt möts vi av riktigt påkostad inredning. Testbilen är en Luxury-version av UX 250, vilket gör att prislappen ligger 170 000 kronor över utgångspriset, så här förväntar vi oss givetvis en hel del lull-lull. Stolarnai rött lädermaterial är väldigt bekväma, och ventilerade. Knappar och reglage känns solida och påkostade, om än väldigt speciellt placerade. Och i mittkonsollen finns en fet och skarp skärm, som dock sitter väldigt långt fram. Du styr funktionerna i MMI:t via en liten touchpad, och bakom denna, vid högerhanden strax framför mittarmstödet, finns två väl dolda analoga reglage för volym och stationsväljare. Märkligt men ganska bra ergonomiskt sett.


Snyggt men udda

Ovanför ratten, på instrumentpanelen, sitter två andra lite skumma rattar. Den högra för att välja körläge (Sport, bormal, eco), och den vänstra för att stänga av antispin. Lexus har verkligen gått sin egen väg och detta gör att det tar lite tid att vänja sig var du hittar allt. Samma sak gäller MMI:t. Här finns gott om funktioner, som t ex en bra navigator, men det är inte helt enkelt att hitta allting. Och vi är inte förtjusta i touchpaden, responsen och precisionen är inte alls bra.

Test Lexus UX 250

De digitala mätarna ser inte speciellt spännande ut - förrän vi går in i färddatorns meny och den fysiska ringen kring mittenmätaren glider åt höger för att göra plats för menyn. Extremt läckert! När vi växlar körläge förändras också hela mätarklustret. Testbilen har även en Head up display som är väldigt skarp och tydlig, en funktion som är väldigt behaglig att ha då vi slipper flytta blicken onödigt mycket när vi kör.

CVT-lådan dödar körglädjen

Bilen går mjukt och fint, och motorn växlar mellan el- och bensindrift utan att vi märker av det. CVT-lådan märker vi dock av, den här typen av steglös automatlåda låter inte roligt när vi kör och vi tappar lite av den där kontakten med vad som händer när vi gasar. Visst, det här är en vanesak men det gör det omöjligt att få någon som helst sportkänsla när vi kör. Trots att bilen gör 0-100 km/h på hyggliga 8,7 sekunder.

Som förare och passagerare fram i bilen vitter vi bra, men det känns att bilen är liten. Baksätet är trångt, framför allt kan du få problem med benutrymmet om du är lite längre, men värst av allt är bagageutrymmet. Här under är batteriet placerat och det tar rejäl plats. Det är knappt att vi får in bärkassar stående. Ingenting för familjesemestern, eller för dig som vill storhandla om baksätet är upptaget. 283 liters bagageutrymme är nog bland det sämsta vi sett i klassen.

Lexus UX 250 bjuder på moderna förarhjälpmedel, här finns bland annat en mjuk och följsam adaptiv farthållare och lane assist som håller oss i mitten av körfältet. Så länge du har tydliga filmarkeringar på båda sidor av bilen. Här är testbilen lite känsligare än t ex Volvo och Audi.

Bra funktioner och grymt ljud

Bilen har skarpa kameror runt om, väl fungerande sensorer samt läser av vägskyltar utan problem. Här finns också en autobroms som slår in även om du kör lite för hastigt in på en parkering. Döda vinkelnvarnaren i backspeglarna är tydliga och rear cross traffic alert fungerar bra när du backar ut från en parkering och ett hinder dyker upp sidledes.

Lexus app är Lexus Link väldigt begränsad, här kan du se var bilen befinner sig, skicka en rutt till navigatorn eller kontrollera felmeddelanden. Trist.

Test Lexus
Lexus app som kommunicerar med bilen är tyvärr väldigt begränsad.

Testbilen har ett riktigt påkostat ljudsystem signerat Mark Levinson, med bas som imponerar stort. Lite synd att det läcker in aningen för mycket väg- och vindljud i bilen för att vi ska kunna njuta fullt ut av musik när vi kör på 90-väg.

Efter en vecka med Lexus UX 250 snittade bensinförbrukningen på omkring 0,6 liter per mil, vilket är aningen mycket med tanke på att det är en liten hybrid.

Test Lexus UX 250

Specifikatoner

Tillverkare: Lexus.
Pris: Från 355 700 kr.
Motor: 2-litr bensinmotor + elmotor. Totalt 184 hk.
Drivning: 4-hjulsdrift.
Växellåda: Steglös automat (CVT).
Prestanda: 0-100 km/h på 8,7 sekunder.
Toppfart: 177 km/h.
Fordonsskatt: 360 kr/år (första 3 åren förhöjd till 1 016 kr).
CO2-utsläpp: 136 g/km (WLTP)

Betyg: 3 av 5