Ford Kuga såldes i drygt 1 700 exemplar i Sverige förra året och när vi testade den förra versionen 2017 hyllade vi den bland annat för att den var rymlig och prisvärd.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Ford Kuga Phev i Vignaleutförande är en riktigt trevlig, och framför allt vettig bil. Den ger dig mycket för pengarna och bilen är överlag modern och genomtänkt. Om du står ut med cvt-lådan och klarar dig med framhjulsdrift, då är det svårt att hitta en bättre laddhybrid i det här segmentet idag.

Positivt

  • Praktisk och prisvärd
  • Bra räckvidd på el
  • Många bra förarhjälpmedel

Negativt

  • Cvt-lådan
  • Ej fyrhjusdrift
  • Sync 3 börjar kännas gammalt
Nya Kuga kommer inom kort både som elhybrid och mildhybrid, men mest intressant i våra ögon är laddhybriden som vi testat under en vecka, en bil som bjuder på en hel del intressanta nyheter.
Test Ford Kuga PHEV

Jämfört med föregångaren har nya Kuga växt till sig och blivit nästan en decimeter längre och 44 millimeter bredare. Formerna har blivit något rundare och den lite lägre profilen gör att bilen ser lite sportigare och modernare ut överlag.

När vi sätter oss i bilen märker vi av att den blivit lite större, och vi uppskattar möjligheten att skjuta stolarna i baksätet beroende på om vi vill optimera lastmöjligheterna i bagageutrymmet eller göra det bekvämare för vuxna passagerare bak.

Bilen vi testar är Vignale-versionen, det mest påkostade paketet med en del snygga designelement, ljudanläggning från Bang & Olufsen, head up display, elbaklucka och en del extrafinesser. Materialvalen invändigt känns okej – lite plastiga element här och där, men ändå snyggt och modernt.

Men det vi ser först är den fantastiska digitala instrumentpanelen. Allting presenteras digitalt på en skarp skärm med härliga färger, givetvis anpassningsbart. Lite synd att vi inte kan säga samma sak om mmi:t.


Fräschare Sync 3 med uppkoppling

Fords MMI Sync 3 har fått en liten uppdatering och är aningen fräschare än tidigare versioner vi har testat, men det börjar bli dags nu för en större uppdatering. Systemet är tydligt och lättnavigerat, och i nya Ford Kuga finns även inbyggt sim vilket möjliggör uppkoppling och fjärrstyrning av vissa funktioner via Fordpass-appen. Med den förhållandevis lilla skärmen i kombination med det blockiga utseendet gör att Sync 3 känns gammalt jämfört med många konkurrenter. Av någon anledning är systemet också lite långsammare jämfört med tidigare Sync 3-system vi testat i olika Ford-modeller.

Plus i kanten dock för den egna röststyrningsfunktionen som är på svenska, och som faktiskt fungerar riktigt bra för att till exempel ställa in en rutt i navigatorn. Annars kan du även använda Apple Carplay eller Android Auto, vilket i våra ögon är bättre lösningar för navigation i Sync 3.

Test Ford Kuga PHEV
Appen verkar riktigt bra, om den fungerar. Vilket den inte gjorde fullt ut i vår Iphone 11 Pro under testtillfället.

Appen är snygg och det är enkelt att lägga till bilen via chassinumret, men här finns i skrivande stund en allvarlig brist. IOS-versionen kraschade konstant när vi försökte gå in på fordonsfliken i appen, där de viktigaste funktionerna ligger. Det här måste givetvis åtgärdas, men lite märkligt att felet slunkit igenom alls.

Går tryggt med skön komfort

Hur är då nya Ford Kuga att köra? Motorn inbuder inte till speciellt sportig körning, men den räcker gott och väl till vardags och för att klara omkörningar snabbt och säkert. Men det som drar ned körglädjen är automatlådan. Vi är inte speciellt förtjusta i cvt-lådor överlag och även om accelerationen sker mjukt har vi svårt att vänja oss vid ljudet från lådan, och med att vi inte får den där känslan av kontroll. Annars går bilen tryggt och fint både på landsväg och inne i stan. Ljudisoleringen är helt okej för prisklassen och komforten överlag bra.

Test Ford Kuga PHEV
Ljudanläggningen från B&O i Ford Kuga låter riktigt bra.

Vi uppskattar möjligheten att kunna ladda batteriet med bensinmotorn medan vi kör, eller bara bevara befintlig batterikapacitet. Här finns sammanlagt fyra olika EV-lägen för maximal flexibilitet.

Ford Kuga kommer dessutom väldigt långt på en laddning. Nu testar vi bilen under en varm vecka i maj, men att vi tar oss 54 kilometer på 85 procent batteriladdning – det är riktigt, riktigt bra! Som en del andra laddhybrider märker vi dock att det tar några kilometer innan bilen är redo för ren eldrift. Trots att vi startar med 12 grader på termometern kräver bilen ibland 7-8 kilometer innan den går över till ren eldrift. Hur bilen presterar under vinterhalvåret är svårt att säga någonting om.

Ryckig farthållare

Ford Kuga har ärvt en hel del av förarassistansfunktioner och säkerhetstänk från Focus. Här finns både adaptiv farthållare och aktiv lane assist. En detalj som vi stör oss lite på är att just farthållaren är lite ryckig. Det känns som att bilen håller på och gasar och bromsar mer än vi är vana vid, att den har lite svårt att bestämma sig för att hålla hastigheten där vi ställt in den. Inte något allvarligt problem, men de flesta andra bilar vi har testat de senaste åren har skött det här mjukare.

Skyltavläsningen fungerar riktigt bra. Bilen har kameror och sensorer runt om vilket gör det smidigt att parkera och vi uppskattar både döda vinkelnvarnarna i sidobackspeglarna och funktionen som varnar om ett hinder närmar sig från sidan när vi ska backa ut från en parkering.

Test Ford Kuga PHEV

Specifikationer

Tillverkare: Ford
Pris: Från 415 200 kr (Vignale)
Motor: 2,5 liters bensinmotor + elmotor, 152 hk
Växellåda: Automat (eCVT)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 9,2 sek
Toppfart: 200 km/h
CO2-utsläpp: 148 g/km (WLTP)
Angiven bränsleförbrukning: 0,65 l/mil (WLTP)
Miljöklass: Euro 6d temp

Betyg: 4 av 5