Stora sedanmodeller är inte jättepopulära i Sverige men vi slås av hur snygg och påkostad Lexus ES 300H känns när vi hämtar upp den för en veckas test. Bilen har Lexus karaktäristiska spetsiga front och även i övrigt ganska egna former, vilket vi gillar på en marknad där bilarna blir alltmer lika utseendemässigt.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Lexus ES 300h är en snygg och påkostad sedan med härlig komfort och gott om utrymmen. Den är inte kul att köra, och när det gäller mmi och funktioner överlag finns många bilar som har kommit längre. Men du får mycket lyxkänsla för pengarna och bilen går dessutom snålt.

Positivt

  • Påkostad och snygg
  • Komforten
  • Prisvärd

Negativt

  • Ingen direkt körglädje
  • Touchpaden
  • Ej fällbart baksäte
När vi kliver in i bilen märker vi direkt att det är påkostat. Läderklädseln håller hög kvalitet, högtalarna är märkta Mark Levinson och brevid den feta mittdisplayen sitter en analog klocka. Här finns också bra förvarning och vi sitter bekvämt i förarstolen.
Test Lexus ES 300H
Bilen känns påkostad invändigt.

Bensinmotorn i bilen är inte speciellt spännande, och kombinationen lite för få hästar och steglös cvt-låta borgar inte för sportig körning alls. Men bilen går mjukt och tyst, med helt sömnlös övergång mellan bensin- och elmotor. Lexus ES 300h är en icke laddbar hybrid, vilket känns lite omodernt nu när i stort sett alla tillverkare släpper laddhybrider med 4-5 mils räckvidd på el. Testbilen drog dock förvånansvärt lite bensin under veckan – vi snittade på 0,6 liter/mil vilket är väldigt bra med tanke på hur stor bilen är.

Jobbig touchpad

Till höger om växelspaken finns en touchpad med vilken du sköter mmi:t i bilen. Systemet är hyfsat snyggt och lättförståeligt, men det blir en del felklick på grund av dålig respons i plattan. I övrigt finns här många bra funktioner, och ljudanläggningen i bilen låter riktigt bra med tung och ren bas.

Test Lexus ES 300H

Som i andra Lexusbilar vi har testat sitter lite säregna rattreglage mitt på instrumentbrädan, bakom ratten, med vilka vi väljer körläge och om vi vill inaktivera antispinn. Mätarklustret är digitalt med en extra detalj där en ring fysiskt glider åt sidan när vi går in i menyn i färddatorn. Läckert!

Rymlig och bekväm

Baksätet i bilen är också bekvämt och riktigt rymligt, och bagageutrymmet sväljer en hel del för att vara en sedan. Men – det går inte att fälla baksätet, vilket är lite ovanligt. Och när vi plockade upp en liten gasoltub och ställde i bagageutrymmet, och elbakluckan stängde, fastnade tuben i själva stängningsmekanismen. Utan tillstymmelse till att känna av att det blev stopp. Här får du passa dig helt enkelt, så att du inte klämmer last.

Test Lexus ES 300H

Bilen har en hel del smarta förarhjälpmedel, bland annat en mjuk och följsam adaptiv farthållare. Lane assist-funktionen fungerar okej så länge du har bra linjer på båda sidor om bilen. Parkeringssensorer och kameror fungerar bra, och bilen panikbromsar själv om den känner av hinder framför dig. Den här funktionen är ganska aggressiv – bilen tvärnitade flera gånger 3 decimeter från kanten när vi skulle parkera.

Test Lexus ES 300H

Fakta Lexus ES 300H

Tillverkare: Lexus.
Motor: 2,5-liters 4-cylindrig bensinmotor + elmotor. 218 hk totalt.
Drivning: Framhjulsdrift.
Växellåda: Automat (CVT)
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sek.
Toppfart: 218 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 0,52 liter/mil.
CO2-utsläpp: 119 g/km (WLTP).
Pris: Från 420 000 kr.

Betyg: 3 av 5