Testat spel: The Walking Dead: Saints & Sinners
Pris: PS4: 409 kr hos PlayStation Store. PC: 33.99 euro hos Steam.

Är du trött på sommarvärmen? Blir du arg av vackra blommor av glada barn som leker i skvättande vatten? Vill du hellre till mörker, höstrusk och halvätna människokadaver som fyller gatorna? Då kan du, för att undvika polisiär inblandning, dra på dig ett vr-headset och bege dig till New Orleans i The Walking Dead: Saints & Sinners.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Zombies, överlevnadsinslag och köttiga strider är en bra grund. Med avancerad kontroll och detaljerade miljöer rusar dessutom inlevelsen i topp. Att Playstation VR och de gamla Move-kontrollerna klarar av ett så pass avancerat spel är riktigt imponerande, men visst märks de kompromisser som krävts.

Positivt

  • Beroendeframkallande upplägg
  • Välutvecklat craftingsystem
  • Suveräna närstrider

Negativt

  • Ingen handhållning och ibland svårt att förstå vad som ska göras
  • Move-kontrollernas begränsningar
  • Ojämn grafik

Från katastrof till zombiestrof

En massiv översvämning drabbar än en gång den stackars staden New Orleans. Den amerikanska regeringen skickar dit förnödenheter i form av mat, medicin, kläder och utrustning till militären. Allt förvaras i en underjordisk bunker i väntan på att delas ut till befolkningen.

Walking Dead PSVR recension
M3 rekommenderar

Men så blir det inte. Istället drar en smärre zombieapokalyps igång och det allt annat än tomma beredskapslagret glöms bort av de flesta och blir en myt för andra. Av de få som överlevt det vill säga. Nu är det upp till dig att navigera den farliga världen, där både zombies och grupperingar av överlevare hotar, för att visa om det finns någon sanning i ryktet.

Grundstoryn är kanske inte superoriginell, men samtidigt så pass trovärdig att den redan inlevelsefulla upplevelsen får ännu ett lager trovärdighet. Och just inlevelse och trovärdighet är två ledord i The Walking Dead: Saints & Sinners. Eller ja, så trovärdig en zombieinvasion nu kan vara.

Döda zombies PSVR

En levande död värld

Till skillnad från hjältarna i till exempel Resident Evil och Dead Rising är du i The Walking Dead: Saints & Sinners en ganska ordinär människa. Att springa lite längre sträckor eller hugga ner odöda på löpande tär på krafterna och gör dig orkeslös och extra sårbar. Bett, slag och skottskador gör att hälsomätaren krymper snabbt, men att äta mat minskar bara hungern och återställer uthållighet, den fyller inte på hälsan. Då behövs istället medicin eller bandage.

Mat, medicin, enklare vapen och annat användbart material ligger i sin tur och skräpar här och var i miljöerna. Vissa saker ligger direkt på marken, men det mesta måste letas upp i mer eller mindre övergivna hus. En stor del av speltiden går åt till att försiktigt söka igenom miljöerna och samla på sig skruvar och skrot av olika slag.

Men problemen är tre: din väska rymmer bara ett begränsat antal föremål, du kan bara resa ut till staden från ditt gömställe en gång per dag och tiden för varje besök är begränsad. För varje dag som går ökar dessutom spänningen med lite fler odöda på gatorna och lite mindre material att samla.

Saints and sinners recension

Byggare Bob

Det är alltså ett måste att prioritera vad som ska plockas upp. Bandage och tonfisk i all ära, men en vedklabbe, ett par trasiga hörlurar eller ett paket med rakblad är kanske bättre för stunden. Allt som plockas upp, även maten, kan nämligen brytas ner till en rad olika material som därefter används för att skapa allt ifrån ammunition och knivar till grönsakssoppa och medicin.

Materialen används också till att låsa upp nya recept, samt permanenta förbättringar som till exempel en större ryggsäck och mer uthållighet. Det är med andra ord en konstant balansgång mellan att prioritera byggandet av medicin och vapen, uppgraderingar och att faktiskt ta sig framåt i story. Ett upplägg som passar äventyret perfekt.

Zombies playstation vr

Fina stolar i mörka vrår

Även spelvärlden är smart uppbyggd med teknikens begränsningar i åtanke. New Orleans är uppdelad i ett hubbdel med din bas, varifrån det går att ta sig till olika delar av staden. Varje stadsdel består i sin tur av ett halvstort område där det går att röra sig helt fritt för att utforska gator, gränder och de hus som går att ta sig in i. Få byggnader är öppna för inspektion, men å andra sidan består de vanligtvis av många rum och skrymslen...

Oavsett om vi är inom- eller utomhus är det svårt att inte imponeras över de detaljrika miljöerna, för att vara vr det vill säga. Grafiken går i en semirealistisk ton vilket förstärker inlevelsen ännu ett snäpp. Visst, karaktärsmodellerna är inte jättevackra och miljöerna är ganska enformiga, men det enda vi egentligen kan klaga på är att spelet ofta är väldigt mörkt. Speciellt inomhus ser vi ibland inte mycket mer än det ficklampan lyser upp. Ett förståeligt och smart sätt att spara prestanda, men också något som försämrar spelupplevelsen.

Hugga skjuta zombies vr

Svajiga armar

När det kommer till kontrollen finns det mer att klaga på, men också att hylla. I vanlig ordning agerar move-kontrollerna varsin arm och de fungerar ungefär som armar brukar göra. Du kan öppna lådor och dörrar, klättra i stegar, kasta föremål, hålla i vapen med mera. Det går också att röra sig helt fritt i världen, helt utan teleportering eller klick-svängar.

Vapen såsom knivar och pistoler hålls med en hand, medan brandyxor och pilbågar kräver två – men ha också i åtanke hur händerna placeras för bästa effekt. Att med ett fast grepp om en yxa svunga av huvudet på zombies är oroväckande underhållande. Men roligast är att ta tag i en zombie och trycka in en kniv i dess skalle på ett synnerligt brutalt och köttigt vis. Och ja, vi blir lite oroliga över hur löjligt underhållande det är att slafsa sönder zombies på ytterst våldsamma sätt.

Zombiemat psvr

Vid panik, vifta vilt

Hittills finns det med andra ord inget särskilt negativt att säga om kontrollen. I grunden fungerar den nämligen utmärkt. Problemet uppkommer när våra gester ibland feltolkas. På höger bröst sitter ett anteckningsblock med uppdragasinformation och karta, medan en ficklampa hittas på vänster sida. På varsin höft sitter mindre vapen, medan större vapen hänger på axeln. Bakom ryggen sitter å sin sida ryggsäcken där allt insamlat material ska läggas.

Med tanke på allt som kan göras är det som sagt imponerande hur väl kontrollen fungerar, men titt som tätt blir det galet. Ibland kastar vi saker över axeln istället för att lägga dem i väskan, ibland plockar vi upp pistolen istället för ett föremål på marken, ibland tar vi fram väskan istället för en yxa. Problemet är att ”ibland” förvandlas till ”ganska ofta” i stressiga situationer. Egentligen är det ju vårt fel att det blir fel, men med en vanlig handkontroll eller bättre rörelsekänslighet hade felprocenten inte varit lika hög.

Mycket mer än så finns det emellertid inte att klaga på. Visst märks de begränsningar som finns, både sett som ett vr-spel utan megabudget och dels sett utifrån de extra begränsningar som Playstation VR innebär. Men totalt sett är The Walking Dead: Saints & Sinners en riktigt häftig upplevelse som verkligen tar vara på vr-teknikens fördelar utan att ramla i dess fallgropar.


The Walking Dead: Saints & Sinners

Testat: Juni 2020
Utvecklare: Skydance Interactive
Plattform: Oculus Rift, HTC Vive, Valve Index, PlayStation VR,
Testad plattform: Playstation 4 Pro, Playstation VR
Pris: PS4: 409 kr hos PlayStation Store. PC: 33.99 euro hos Steam.

Betyg: 4 av 5