Lexus RX-serie har uppdaterats och vi hämtar upp den nya hybrid-suv:en en solig sommardag hos Toyota i Sundbyberg. Medan konkurrenterna i första hand satsar på laddhybrider håller Lexus kvar vid sin icke laddbara hybriddrivlina där ett självladdande batteri ska hålla ned bränsleförbrukningen och utsläppen.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Om komfort och utrymme är viktigt för dig, då är Lexus RX450h ett riktigt intressant alternativ. Bilen är klockren för långa turer med familj/vänner och packning, och om du kan leva med att den är lite tråkig att köra, att en del tekniska finesser inte är av senast snitt och att den inte går att köra helt på el speciellt mycket, då bör du absolut ha med den i listan att provköra innan du slår till på stor suv.

Positivt

  • Komforten
  • Bekväm och lyxig
  • Mycket bil för pengarna

Negativt

  • Analoga mätare och seg touchpad
  • Omöjlig att köra sportigt
När vi kliver in i bilen reagerar vi direkt över hur rymlig den är. Det är en känsla som även sitter kvar när vi kör, bilen känns större än den faktiskt är. Fjädringen är mjuk och lite gungig, som en klassisk amerikanare, och avståndet fram till den rejält sluttande vindrutan gör samtidigt att vi får lite minibussfeeling. Men mer om det längre fram.
Test Lexus RX450h
MMI:t i RX450h är ganska tydligt och snyggt, och skärmen känns som en nedstucken surfplatta. Vi gillar den analoga klockan.

Lite föråldrad teknik

Efter att ha kört två tidigare Lexusmodeller nyligen känns inte RX450h lika modern när det gäller teknik och MMI. Skärmen, som i bland annat ES300h är väl integrerad i instrumentpanelen, känns i den här bilen mer som en instoppad surfplatta.

Och mätarna är analoga, till skillnad från de snygga digitala varianterna vi sett med integrerad motoriserad mittencirkel som rör sig när vi går in i menyn. Här känns det som att vi kastas 3-4 år bak i tiden. Nytt i Lexus uppdaterade RX450h är i alla fall stöd för Carplay och Android Auto, en viktig detalj som är självklar i en bil 2020. Du styr infotainmentsystemet med en touchpad och responsen från denna är inte helt hundra.

Inredningen i bilen känns överlag lyxig och påkostad, och vi sitter bekvämt i stolarna. Men – när vi stänger dörrarna klonkar det oroväckande. Inte alls lika tätt som när vi stänger en mercedes, vilket gjorde oss lite oroade angående läckande väg- och vindljud. Men bilen är ganska väl isolerad så det är ingenting vi stör oss på under körning.

Test Lexus RX450h
Även passagerare i baksätet sitter bekvämt.

Komfort i världsklass

Det är under långresan RX450 verkligen skiner. Bilens fjädring sväljer minsta lilla ojämnhet i vägen och få bilar är lika bekväma att bränna mil med som denna. Samtidigt sitter passagerare i baksätet också bekvämt och det finns gott om plats i bagageutrymmet (539 liter) för packning.

Ljudanläggningen märkt Mark Levinson är riktigt bra och det här bidrar till att vi gillar att köra den här bilen. Går den då att köra helt på el? Nja, inte annat än korta sträckor om du är extremt lätt på foten. Men å andra sidan passar det inte alla att koppla in bilen till laddstolpe hela tiden för att få ut 3-4 mil i bästa fall på en laddning.

Hur mycket vi sparar i förbrukning och utsläpp med den här typen av hybrid är svårt att säga, jämfört med t ex en snål dieselvariant. Men det är ju en del politik och skatteregler som styr det här...

Baksidan då? Trots kraftfull tvärställd V6:a under huven med dubbla elmotorer som stöd är det svårt att hitta körglädjen med den här bilen. Styrningen känns inte precis och den gungiga fjädringen kör att vi inte får den där kontrollen och kontakten med vägen. CVT-lådan i testbilen gör det inte roligare heller... Är sportkänsla viktigast för dig bör du istället titta på alternativ från BMW och Audi.

Test Lexus RX450h
I bagageutrymmet sitter wifimodulen i bilen.

Lexus RX450h har både adaptiv farthållare och lane assist, men den senare funktionen är inte lika förfinad som konkurrenterna erbjuder i sina nya modeller. Här finns kameror och sensorer runt bilen, och dessa fungerar bra även om kvaliteten på skärmen gör att det inte blir knivskarp bild.

Adaptiva strålkastare

En nyhet som Lexus skryter med är de nya adaptiva led-strålkastarna. De maskar av mötande trafik helt klart, men de är aningen långsamma för att vi ska våga ha dem på när vi kör i mörker, utan att irritera mötande bilar.

Jämfört med andra bilar i den här storleken är priset helt okej för Lexus RX450h. Här finns en del lyxkänsla, även om den inte är jämförbar med tyska premiummodeller. Fordonsskatten på testbilen ligger på 866 kronor efter tre år med förhöjd skatt på 3 558 kronor. Under en veckas blandad körning snittade vi på 0,81 liter per mil, vilket är godkänt men inte mer. Bilen finns även i 7-sits-utförande.

Test Lexus RX450h

Fakta Lexus RX450h

Tillverkare: Lexus
Pris: Från 669 900 kr (Comfort)
Motor: 3,5 liters V6 bensinmotor + elmotorer bak och fram, 313 hk
Drivning: 4-hjulsdrift
Växellåda: Steglös automat (CVT)
Prestanda: 0-100 km/h på 7,7 sek.
Toppfart: 200 km/h
Angiven bränsleförbrukning: 0,79 l/mil (WLTP)
CO2-utsläpp: 179 gram/km (WLTP)

Betyg: 3 av 5