Betyg 4 av 5

Omdöme

Mortal Kombat 11 Aftermath är en modern tagning på de sedvanliga Game of the year-samlingar som blir allt vanligare. Utmärkta nytillskott av karaktärer och en om möjligt ännu mer flippad story i symbios med allt tidigare nedladdningsbart innehåll gör detta paket till ett av de mest kompletta inom genren. Det enda vi inte riktigt förstår är varför Netherrealm envisas med att låsa vissa delar av upplevelsen till nätet.

Positivt

  • Stort utbud av karaktärer 
  • Mycket innehåll för ensamma spelare

Negativt

  • Vissa avslutningar är överdrivet grafiska
  • En stor del av det upplåsningsbara materialet kräver internetåtkomst
Testat spel: Mortal Kombat 11: Aftermath
Pris: PS4: 59.99 dollar hos Playstation Store (Aftermath Kollection incl. Mortal Kombat 11) PC: 39.99 euro hos Steam. 59.99 euro hos Steam (Aftermath Kollection).

Vi har länge hyllat Netherrealms Mortal Kombat- och Injustice-spel för dess annorlunda tagning på fightinggenren. Istället för att försöka vara ännu ett superseriöst och komplicerat tävlingsspel siktar dessa in sig på en annan marknad – casualspelarna.

Scorpion vs Fujin

Detta märks särskilt i mängden extrainnehåll som titlarna bjuder på. Speciellt om du helst av allt lirar själv och inte har en ambition att vinna mot främlingar online. Det som sticker ut mest är det ordentliga storyläget. Visst är handlingen inspirerad av tecknade filmer, men den ger också ett ypperligt tillfälle att träna på de olika karaktärerna. Ostiga oneliners och överdrivna avslutningar är bara grädden på moset.

En handbok för Game of the Year-utgåvor

M3 rekommenderar

När vi testade originalversionen av Mortal Kombat 11 prisade vi just storyläget och allt upplåsbart innehåll. Aftermath-utgåvan erbjuder i princip detsamma: ett stort antal lägen för ensamma spelare, de sedvanliga flerspelarvarianterna, miniäventyret “The Krypt” (där vi låser upp allt från skins till avslutningar) samt ett av de mest pedagogiska träningslägen i fightingspelens historia.

Helt nytt för Aftermath-utgåvan är något som “kompletta” samlingar annars saknar. Men kanske kan detta bli starten på en ny trend inom genren? Vi bjuds nämligen på en fortsättning på den något flippade storyn från Mortal Kombat 11, som nu är om möjligt ännu mer galen.

Fujin, Nightwolf and Shang Tsung

Kort sammanfattat måste våra kombattanter åka tillbaka i tiden ännu en gång för att göra justeringar till våra handlingar i originalet. En skruvad och onekligen fantasifull resa som får oss att dra på våra smilband. Visserligen är storyn denna gång något kortare än kampanjen i originalet, men det ger också karaktärer som stod utanför rampljuset sist en chans att skina.

Nygamla bekantskaper och en ytterst oväntad gäst

Två av dessa är nykomlingarna Fujin och Sheeva, som båda härstammar från tidigare spel i serien. Trots att den senare är en mer klassisk karaktär, dessutom unik med sina fyra armar, kan vi inte låta bli att lyfta vindguden Fujin lite extra. Hans fjäderlätta rörelser och förmåga att manipulera vinden är en spektakulär uppvisning vi tidigare inte sett bland andra spelbara karaktärer.

Robocop vs Terminator

Det mest underhållande nytillskottet är dock hämtat ur ett helt annat universum. Robocop är nämligen den senaste gästkaraktären att ansluta sig till den redan digra skaran där Terminator, Spawn och Jokern härjar. Och vi måste verkligen medge att Netherrealm lyckats skapa ännu en lyckad återutgivning trogen originalet.

Robocop vs Kano

Robocop är riktigt långsam, som sig bör. Men det övervägs av hans vapenarsenal som består av eldkastare, pistoler och gevär. Dessutom får han även uppbackning av den forne antagonisten från filmerna, mördarroboten ED-209, när det vankas superattacker. Utvecklarna visar än en gång att de har öga för detaljer, oavsett om det gäller egna karaktärer eller lånade. Ett tag funderar vi nästan på den tabubelagda frågan: bör Disney borde dumpa Capcom och ge Marvel-licensen till Netherrealm istället? Marvel vs. DC Comics, någon?

Det ultimata fightingspelet?

Med ett stort urval av karaktärer, helt nya attacker och alla otaliga spellägen borde väl allt vara frid och fröjd? I viss kontext stämmer det, men vi undrar fortfarande varför Netherrealm och Warner Bros vill förvandla klassiska Mortal Kombat till ännu ett live service-spel. Som vi tidigare anmärkt är hela “The Krypt”, läget där vi låser upp det mesta av extramaterialet, kopplad till nätet. Därmed är innehållet i de olika kistorna dynamiska och aldrig desamma.

Scorpion friendship

Och visst, våra konsoler är uppkopplade nästan hundra procent av vår speltid. Undantaget är kanske Switch, när vi spelar utanför hemmets vrår. Vi kommer alltså (nästan) alltid åt innehållet, men i det dolda blir det här fenomenet med live service-inslag mer och mer standardiserat. Och det är inte till spelarnas fördel. Det är förståeligt att sådant behövs för att betala för serverkostnader i free to play-spel. Vi kan till och med acceptera det i helt onlinebaserade upplevelser.

Terminator vs Geras

Men att ha det med i ett system som redan straffar oss de gånger vi inte har tillgång till nätet, är inte försvarbart. Mortal Kombat 11: Aftermath är verkligen ett steg i rätt riktning för återlanseringar av fightingspel. Det enda som stoppar det från fullpott är just det befängda onlinekravet för en genre som sedan nittiotalet frodats i sällskap av mänskliga, närvarande medspelare.

Betyg: 4 av 5