Även om de mest sålda elcykelmodellerna är de som byggts för innerstadspendling finns det så klart även hojar som bara längtar efter att få tas med ut i naturen.

Betyg 5 av 5

Omdöme

Merida Eone-Forty 4000 är en körglad och stabil mountainbike som flyger fram i skog och mark. Den är bland de cyklar vi har haft roligast med, förutsatt att vi enbart cyklat på den under en begränsad stund. Kan du tänka dig att lägga en så pass stor summa på en cykel kommer Eone-Forty inte göra dig besviken.

Positivt

  • Riktigt snabb acceleration
  • Fantastisk i uppförsbackar
  • Stabil

Negativ

  • Obegripligt obekväm sadel
  • Dyr

Testad produkt: Merida Eone-Forty 4000
Pris: 49 990 kronor hos Elcykelvaruhuset.

M3 rekommenderar

Merida Eone-Forty är en av dessa, en klassisk mountainbike med ordentlig stötdämpning och rejäla däck som med lätthet tar oss över såväl stock som sten.

Här får vi ingen pakethållare, belysning eller cykelstöd, och den lilla lcd-skärmen är komprimerad för att bara visa det viktigaste. Istället får vi koppla mobilen till cykeln och med hjälp av tillhörande app ta del av information om vårt cyklande.

Merida Eone-Forty

Det kan tyckas sparsmakat för en cykel med en prislapp på 50 000 kronor, mer än dubbelt så högt som många andra cyklar vi testat, men här har man lagt allt krut för att optimera cykeln för att kunna ta sig fram i terrängen.

Maffig motor ger fart i steget

Eone-Forty kommer med en Shimano Steps E7000-motor, som är bland de kraftfullaste på marknaden. Det här märks inte minst i branta uppförsbackar, där andra cyklar ofta tryter. Här flyger vi upp för kullarna, någonting som inte minst är viktigt för dig som planerar att använda cykeln för Trial eller Enduro-cykling. Accelerationen är omedelbar och jämn samtidigt som vi har full kontroll utan att någonsin känna att vi trampar luft.

Merida Eone-Forty

Växeln är av klassisk utanpåliggande modell från Shimano. Till skillnad från andra nav-modeller betyder det att vi enkelt kan växla även när vi behöver belasta den lite mer i till exempel uppförsbackar. Det leder dock även till en lite mer manuell växlingsupplevelse, som inte direkt är smidig och mjuk utan där det klonkas och hoppar. Men även när vi kör lite hårt med den stackars växeln hoppas kedjan aldrig av och trots att det ibland känns som om kedjan är på bristningsgränsen får vi alltid i växeln.

Trots att batteriet från Shimano är rejält och ger oss upp till över 8 mils räckvidd på en laddning och maximal hjälp från motorn är det här inte en cykel vi vill åka på några längre turer med. Den sadel som Eone-Forty kommer utrustad med är nämligen bland det minst bekväma vi har testat och lämpar sig inte för kontinuerlig cykling längre än någon timme i streck.

Specifikationer

Modell: Merida Eone-Forty 4000 2020
Testad: Juni 2020
Tillverkare: Merida
Hjulstorlek: 27,5 tum Maxxis DHR II
Motor: Mittmotor, Shimano STEPS E7000, 60 Nm
Batteri: Shimano E8035, 504Wh
Räckvidd: 50-80 km enl. tillverkare. Över 7 mil vid test (max assistans).
Bromstyp: Skivbroms Shimano MT-400
Växlar: Shimano Deore, KMC e10S kedja
Vikt: 22,43 kg
Rek. pris: 49 990 kronor.
Pris: 49 990 kronor hos Elcykelvaruhuset.

Betyg: 5 av 5

Merida eOne.Forty 4000 2020 (Elcykel)

Bästa pris just nu: 49999 kr