När vi testade en tidig demoversion av Crash Bandicoot 4: It’s About Time blev vi positivt överraskade av hur väl det representerade den gamla skolans Crash. Men vi var också försiktiga med att inte ropa ut segern för tidigt. Det har trots allt släppts en hel del undermåliga Crash-spel sedan Naughty Dog-dagarna, där den enda ljusglimten är remastersamlingen The N. Sane Trilogy från 2017. Lyckligtvis visade det sig att Toys For Bobs “egen” del fyra håller lika hög standard som under pungdjurets glansdagar.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Crash Bandicoot 4: It’s About Time lyckas förvalta allt det som gjorde Naughty Dogs originaltrilogi till en av de mest populära spelserierna under 90-talets andra hälft. Samma beroendeframkallande gameplay blandas med nya inslag vi tidigare inte sett i serien. Resultatet är ett plattformsäventyr som vi fortsätter att spela långt efter att slutscenerna rullat förbi.

Positivt

  • Briljant bandesign och tighta kontroller
  • Mängder med saker att låsa upp

Negativt

  • Dingodiles banor blir långtråkiga i längden
  • Alldeles för hög svårighetsgrad på sina ställen

Gammalt och nytt möts

Tvärtemot vad vi först trott, efter ett flertal trailers samt demoversionen, tar själva storyn i Crash Bandicoot 4 inte alltför stort utrymme. Det vi får reda på är att handlingen utspelar sig efter det tredje Crash-spelet, något som verkligen förtydligas genom de skojfriska, inledande filmsekvenserna.

Ett par av de mest kända Crash-antagonisterna har flytt ur sitt transdimensionella fängelse och, som om det inte var nog, även hittat ett sätt att tränga igenom tid och rum.

Crash, Coco och Quantum-mask

Tillsammans med systern Coco följer Crash efter hack i häl, och därefter tar storyn ett steg bakåt. Nästan som att det hela är en ursäkt för att “retconna” bort allt efter del tre. De världar och banor som vi bjuds på denna gång är nämligen en salig mix av nya idéer med ett par av de mest lyckade koncepten från de klassiska spelen.

Det innebär allt från hala isvärldar där frysta zombiepirater härjar till träsk och dinosaurieinfesterade djungler. Men även helt nya områden som Mad Max-inspirerade ökendystopier och futuristiska framtidsstäder.

Crash djungel

Bandesign á la 90-talet

Rent estetiskt ser Crash 4 ut som den naturliga evolutionen av originaltrilogin. Både karaktärerna och miljöerna går i samma färgglada stil som vi en gång i tiden fastnade för. Ännu viktigare dock är att våra förhandsintryck av bandesignen även visade sig gälla för hela spelet. Det osar nämligen av precisionskrävande hinder, noggrant placerade antagonister och skiftande perspektiv i perfekt symbios.

Crash inuti grotta

Givetvis är bra banor inget utan bra kontroll över våra karaktärer. Oavsett om vi rör oss framåt eller i sidled, ridandes på något djur eller motoriserad surfbräda, är kontrollen här lika responsiv som i de allra bästa spelen i genren. Det möjliggör millimeterprecision när vi navigerar kring de mångfacetterade banorna. Och när vi misslyckas med vissa moment är det aldrig på grund av banornas utformning.

Masker istället för bazookan

Lyckligtvis har Crash lämnat de mest överflödiga attackerna hemma (bazookan, någon?) och har enbart med sig de nödvändigaste rörelserna. Spinattacken och dubbelhoppen kompletteras dock med de sprillans nya Quantum-maskerna, som ger Crash och Coco nya förmågor till deras förfogande. Med dessa kan vi slöa ned tiden á la Matrix, skifta objekt mellan olika dimensioner eller påverka gravitationen. De nya maskerna är dock placerade strategiskt och används enbart på vissa sektioner av varje bana.

Coco och Quantum-mask

Vi uppskattar också att vi introduceras till de olika maskerna gradvis, där enstaka hinder låter oss träna våra nya förmågor. När vi väl tagit igenom oss en hel värld har vi bemästrat funktionen, varpå vi sedan använder oss av denna för att besegra bossen. TIll slut utvecklar vi den multitaskingförmåga som krävs för att springa igenom vissa hinder utan att behöva stå still och tänka ut hur. Det om något definierar ett riktigt bra plattformsspel.

Coco 2D

Mest underhållande är de tillfällen där vi tvingas att använda maskerna i symbios med varandra. Ett utmärkt exempel är en av de senare banorna, där vi först lekte med gravitationen för att sedan skifta fram olika block att vila på. Allt medan vi undvek attackerande fiender och att själva falla utanför banan. Trots att vi dog om och om igen vägrade den där beroendeframkallande känslan att släppa taget.

Coco och mask

Gänget och Crash

Om det är något som drar ned tempot är det extrakaraktärerna utöver Crash och Coco. I demoversionen fick vi spela som rivalen Dr. Neo Cortex i mer pusselinriktade banor. I fullversionen har vi även den forne antagonisten Dingodile och Crash ex-flickvän Tawna. Förstnämnde är en tungviktare som förlitar sig på sitt enorma dammsugarpistol.

Crash 4 Dingodile

Även om Dingodile har en del roliga dialoger är hans gameplay tyvärr alldeles för slött och enkelspårigt för att hålla uppe vårt intresse. Desto roligare är Tawna, som är en alternativ version av karaktären från en annan dimension. Hennes Indiana Jones-inspirerade piska och akrobatiska förmågor leder till många underhållande plattformsmoment som kompletterar Crash och Coco perfekt.

Crash 4 Tawna

Det är nästan så att vi önskar att Toys For Bob skippat bosskaraktärerna och istället enbart satsat på fler extrabanor för Tawna. Som det ser ut nu måste den som vill låsa upp allt även spela igenom sidokaraktärernas banor. I fallet Dingodile blir det extremt påfrestande då dessa nästan uteslutande går ut på att skjuta allt som rör sig.

Crash jetski

En värdig uppföljare

M3 rekommenderar

Efter ett tiotal spelade timmar har sluttexterna rullat, men vi är långt ifrån klara. Faktum är att vi genast sätter igång med att samla extradiamanter, utstyrslar och börjar också utforska resterande extralägen.

Crash Bandicoot 4 är på ett sätt inte bara en comeback för den forne Sony-maskoten, utan även bevis på att det visst går att förvalta arvet efter Naughty Dog på ett värdigt sätt. Och det var verkligen på tiden.


Crash Bandicoot 4: It's About Time

Testat: September/oktober 2020
Genre: Plattformsspel
Utvecklare: Toys For Bob
Utgivare: Activision
Plattform: Playstation 4, Xbox One, Xbox Series S
Testad plattform: Playstation 4
Pris: 598 kronor på Spelbutiken

Betyg: 4 av 5

Crash Bandicoot 4: It’s About Time (PS4)

Bästa pris just nu: 598 kr