Youtube har i veckan presenterat ny statistik och vi får bland annat veta att tittandet på matlagningsvideor har ökat med 45 procent jämfört med för ett år sedan. Dessutom har intresset för klipp som visar hur man tränar i hemmet ökat med 200 procent sedan mitten av mars, något som hänger samman med den pågående pandemin.

En intressant detalj är att allt fler väljer att använda sig av sin tv för att se på Youtube. Nu är det fler än 100 miljoner amerikaner som bänkar sig framför tv-apparaten när de vill ta del av innehållet från tjänsten, något som motsvarar en tredjedel av befolkningen.

Jämfört med för ett år sedan har antalet timmar som spenderas på Youtube via tv ökat med 80 procent, rapporterar Engadget.

Google har de senaste åren arbetat aktivt med att förflytta fokus från mobiltelefoner, pekplattor och datorer till just tv-apparater. Förutom att erbjuda en Youtube-app i de flesta moderna tv-apparater har man även satsat på innehåll som lämpar sig bäst för stora skärmar.