Med mindre än ett halvår kvar till nästa konsolgeneration är det mycket som tyder på att Iron Man VR är det sista storspelet till Sonys oväntat lyckade vr-satsning. Frågan är om utvecklaren Camouflaj har vad som krävs för att göra Iron Man rättvisa, eller om äventyret ramlar i de många fällor som finns för både vr och licenserade superhjältespel.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Att göra superhjältespel är svårt. Att göra vr-spel med fritt flygande är ännu svårare. Ändå lyckas utvecklaren Camouflaj undvika de flesta fällor och leverera ett actionfyllt äventyr där framför allt striderna är härligt intensiva och underhållande. Det är synd att tempot dras ner av ohyggligt långa laddningssekvenser och för mycket prat. Spelet hade också mått bra av större variation i uppdragen. Men i slutändan kan det mesta förlåtas; inget annat spel varit i närheten av att ge samma känsla av att faktiskt vara Iron Man.

Positivt

  • Du är Iron Man!
  • Magiskt bra flygkontroll
  • Många coola och roliga actionmoment

Negativt

  • Väldigt ojämn grafik
  • Hemska laddningstider
  • Repetitiva uppdrag

Iron Man ger dig vingar

Sätt på dig headsetet, greppa tag i en Move-kontroll i vardera hand. Ta ett djupt andetag, sträck ut armarna – och flyg iväg. När det kommer till inlevelse prickar Iron Man VR mitt i prick; så snart Iron Mans klassiska HUD fälls ner framför våra ansikten är vi fast.

Iron Man VR välj nivå

Med jetmotorer monterade på händerna känns det till en början ganska underligt att kontrollera Iron Mans luftturer. Den första turen på övningsbanan kommer antagligen att gå åt skogen, eller rakt in i en bergvägg rättare sagt. Men med lite övning kommer vi snabbt underfund med de rörelser och knapptryck som behövs för att ta oss runt på bästa sätt.

När äventyret väl drar igång på riktigt flyger vi med relativ lätthet runt på de fria, halvstora banorna, samtidigt som fiender i mängder förvandlas till skrot av våra handkanoner, målsökande missiler och stenhårda slag. Det kan bli lite rörigt, men överlag är det fantastiskt kul att dunka sönder alla anonyma drönare och pansarvagnar som står i vår väg. Striderna får också lite extra djup och variation av de nya vapen och dräktförbättringar som blir tillgängliga under spelets gång.

Ironman VR strid

Åh, du graciösa elefant

Att flyga runt som Iron Man är emellertid ingen barnlek. I intensiva strider gäller det att ha tungan rätt i mun, och inte ens efter att ha klarat ut hela äventyret satt kontrollen som en smäck. Vi vill däremot inte skylla allt på kontrollen. Även om den strular då och då ligger problemet snarare i vår hjärna; när fienderna blir många och hälsomätaren låg är det lätt att göra fel.

Spelandet hade absolut varit enklare och mer smärtfritt utan vr och med en normal handkontroll i nävarna. Men det är just den suveräna inlevelsekänslan som gör att vi får svårt att hålla huvudet kallt. När vi är mitt i stridens hetta, och måste hålla koll på olika fiendetyper både i luften och på mark, är det inte helt lätt att få armar och fingrar att göra som tänkt.

Iron Man uppgradera dräkt

Doktor Jekyll och, var vänlig vänta, Mr Hyde

Men lika kul och utmanande som Iron Man VR är i luften, lika tråkigt är det i skorna på Tony Stark. I alla fall nästan. Här får vi i bästa fall teleportera oss mellan förvalda platser i till exempel Starks herrgård i Malibu och på kommandobryggan i en Helicarrier. Det kan se riktigt läckert ut och det finns del roliga saker att lattja runt med, framför allt ett enkelt basketspel som bara det skulle kunna säljas för ett par tior.

För det mesta får vi dessvärre inte göra mycket mer än att stå still som ett fån medan alldeles för långa och förbestämda konversationer utspelar sig. Det ska ändå sägas att storyn är hyggligt intressant, även om den snarare känns hämtad från en animerad serie än en blockbuster-film. Men att bara stå still och lyssna är fruktansvärt långtråkigt – inte minst när actionmomenten är så roliga.

Iron Man Nick Fury

Pausa, dansa, pausa, dansa

Det är emellertid inte sega pratsekvenser som är den största stämningsdödaren, utan de smått absurt många och långa laddningssekvenserna. Att de dyker upp mellan uppdragen är väntat, men när vi också tvingas vänta alldeles för länge mellan pratsekvenser eller resultatskärmar är det svårt att hålla tillbaka riktigt djupa suckar.

En oväntad fördel med de långa laddningstiderna är att de ger ett passande tillfälle att ta av headsetet och vila en stund. Inte på grund av illamående (något vi faktiskt inte märker av alls här), utan för att äventyret lätt blir repetitivt. Striderna är som sagt löjligt underhållande med inlevelse på topp, men i grunden är varje nivå snarlik den föregående.

Genom att dra ut på spelandet, och även flika in med lite tids- eller poängjakt på gamla banor, är det lättare att förlåta de problem som finns. Vad gör det att grafiken pendlar mellan snygg och ful, tempot svajar och variationen brister när spelkänslan är fullkomligt lysande. För vem vill inte vara Iron Man?

Specifikationer

Testat: Juli 2020
Utvecklare: Camouflaj
Utgivare: Sony
Plattform: Playstation 4, PlayStation VR
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: 379 kronor hos Spelbutiken.se

Betyg: 3 av 5

Marvel's Iron Man (VR) (PS4)

Bästa pris just nu: 378 kr