Sony-studion Sucker Punch Productions har gjort sig kända för de enorma öppna världarna som var Infamous-spelen. Iklädd rollen som Cole, och senare Delsin, utforskade vi städer och skapade allmän kaos och oreda med hjälp av våra superhjältekrafter. Narrativet var starkt influerat av serietidningar och detsamma gällde det estetiska. Dessa beståndsdelar fick spelen att sticka ut bland de andra förstapartsspelen till Playstation 3 (och 4 för Infamous: Second Son).

Betyg 4 av 5

Omdöme

Ghost of Tsushima är Sucker Punch Productions mest ambitiösa spel hittills och det är något som genomsyrar hela äventyret. Det är ett riktigt samurajepos som balanserar väl mellan actionbetonade segment och storydrivet äventyrande. Ett äventyr där vi själva får välja spelstil efter eget behag och som alltid erbjuder mer att utforska när vi tror vi sett allt.

Positivt

  • Ett stort och vackert Tsushima att utforska
  • Riktigt underhållande stridssystem

Negativt

  • Bitvis upprepande
  • Kameran kan ställa till det under vissa strider.

Testat spel: Ghost of Tsushima
Pris: PS4: 573 kronor hos Spelbutiken.se.

Allt detta är som bortblåst i studions senaste verk, Ghost of Tsushima. Istället har utvecklarna sneglat på spel som From Softwares lysande Sekiro Shadows Die Twice och Team Ninjas Nioh. Här får vi ett äventyr helt befriat från de element som efter fyra Infamous-spel började kännas gamla. En värld där konflikter istället avgörs genom svärdsdueller, där minsta felaktiga parering kan vara ödesdiger. En våldsam samurajberättelse helt enkelt, utspelad i en tid då det feodala Japan invaderades av mongoler.

Jin ser ut över Tsushima

Den siste samurajen

Vi slängs direkt in i handlingen – en gigantisk strid på ön Tsushimas kust. I rollen som samurajen Jin ser vi kamrater och vänner slaktas av mongoliska krigare. Motståndarna är betydligt fler till antalet och så småningom blir Jin ensam kvar på slagfältet. Efter ett misslyckat försök att utmana mongolernas ledare Khotun Khan, som också tillfångatagit Jins farbror och tillika öns rättmätige ledare, kastas vår protagonist över ett stup. Mongolerna har till synes vunnit och samurajerna på ön är utplånade.

Tsushima coast cutscene

Men det dröjer inte länge förrän Jin öppnar sina ögon, till ett numera övertaget Tsushima. Han har precis vårdats tillbaka till livet av en ninjakrigare som också drabbats hårt av den pågående invasionen. Öns nya härskare bränner ned byar, torterar invånarna och till råga på allt planerar de att även invadera fastlandet.

Nu börjar Jin, den siste samurajen på ön Tsushima, den långa resan för att bli starkare, samla allierade och förhoppningsvis befria farbrorn och resten av öns förtryckta invånare.

Utforska Tsushima bäst du vill

Till skillnad mot tidigare nämnda spel från Team Ninja och From Software är spelvärlden i Ghost of Tsushima allt annat än linjär. Inledningsvis är vi låsta till den nedre halvan av ön, där vi pedagogiskt får lära oss hur vi överlever i den öppna värld som presenterats för oss. Här ryms allt från öppna blomfält och enorma skogar till små byar och massiva tempel.

Det bör sägas på en gång att vi inte har att göra med en karta sprängfylld med aktiviteter. Istället är samtliga byar och sevärdheter sparsamt placerade runt ön.

Exploring Tsushima

Sanningen är att en hel del av tiden vi spenderar här går ut på att rida längs de vackra miljöerna. Men desto mer överraskade blir vi av de unika platser vi hittar längs vägen. Det kan röra sig gömda tempel där våra plattformsfärdigheter sätts på prov eller enorma fästningar som ska befrias från fienden.

Vi väljer fritt vilka platser vi besöker och precis som alla välgjorda spel av öppen värld-stuk finns det en mängd sidouppdrag att förglömma tiden med. Och med tanke på att vi belönas med rustningar, vapen och erfarenhetspoäng för dessa kan det ibland bli riktigt svårt att hålla sig till enbart huvudstoryn.

Infiltrera, erövra, upprepa

Här märker vi dock av en av spelets större nackdelar. Nog för att vi förväntar oss att använda våra vapen i ett samurajspel. Men faktum är att nästan alla uppdrag går ut på en enda sak – att dräpa alla vi ser och gå vidare till nästa mål. Även i de sidouppdrag som först verkar utlova annat faller spelet snabbt tillbaka till sitt huvudsakliga upplägg. Detta hade ju förstås varit mer intressant om det fanns några konsekvenser av våra val i uppdragen.

Stealth in Tsushima

En av de inre frågor vår huvudprotagonist Jin tampas med är nämligen hans tillvägagångssätt för att nå sitt mål. Ska han, likt sina förfäder, hålla sig till samurajens direkta approach i strider, eller anamma ninjornas mer diskreta – och enligt samurajer fega – smygattacker? Det ultimata här hade varit om Sucker Punch använt sig av Karma-systemet från tidigare Infamous-spel. Då hade vi i sådana fall upplevt olika sidor av storyn beroende på vägval.

Finfin stealth och mäktiga strider

För rent tekniskt är både smygandet och de mer direkta anfallen i princip fulländade. Ninjans väg ger vår hjälte möjligheten att attackera från hustak och använda sig av rökbomber och andra avledande manicker. Tänk upplägget från Metal Gear Solid-spelen, fast i det feodala Japan. Då dessa alternativa vapen är begränsade tvingas vi också att växla mellan samtliga. Här blev änterhaken snabbt en favorit, då den ger hoppandet mellan hustak, samt utforskandet av miljöerna, en extra dimension.

Redo för strid Ghost of Tsushima

Striderna är minst lika intuitiva. Till skillnad från andra samurajspel är kontrollsystemet i Ghost of Tsushima enkel att begripa och tar på långa vägar inte lika mycket tid och dedikering att bemästra. Vi har ett antal ställningar att växla mellan som passar bäst till de olika fiendetyperna. När vi väl har dessa under kontroll får striderna en ny innebörd.

Oftast attackerar fienden i grupp. Då gäller det att tajma in både pareringar, undanväjningar och ställningsbyten. Det hela känns så småningom som en dans där minsta felaktiga steg är lika med döden. Med skillnaden att det aldrig känns frustrerande som i Nioh eller Sekiro.

Cinematik att dö för

Istället ligger fokus på att skapa ett mer cinematiskt äventyr där berättelsen hela tiden är drivande och sätter tonen. Det märks extra väl i bossfighterna – renodlade en mot en-dueller som hämtade ur filmernas värld. Dessa kan vara belägna i allt från inhägnader och bergstoppar till gigantiska fält, ackompanjerade av stämningsfull ljussättning och dialog.

Jins berättelse handlar till stora delar om förlust, och därför känns varje duell personlig. Vi lever oss in i dessa mäktiga strider, som om vi själva hade en personlig vinning av den.

Tsushima

Just därför kan vi också leva med det faktum att momenten ibland känns upprepande. Till slut så vill vi

M3 rekommenderar

verkligen befria hela Tsushima, istället för att rusa igenom de viktigaste uppdragen. Vi vill rädda folket från tyrannerna, vi vill spendera tiden det tar för att hitta vår alldeles egen stridsstil. Vi vill helt enkelt att Ghost of Tsushima aldrig ska ta slut.

Specifikationer 

Testat: Juli 2020
Utvecklare: Sucker Punch 
Utgivare: Sony
Plattform: Playstation 4
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: PS4: 573 kronor hos Spelbutiken.se.

Betyg: 4 av 5

Ghost of Tsushima (PS4)

Bästa pris just nu: 549 kr