Maken till yviga och kurviga former har vi nog aldrig tidigare stött på i segmentet. Tankarna far osökt till 40-talets svulstiga formspråk med glansig lack, kromade detaljer och vita däcksidor. Men nu handlar det inte om en 1946 Cadillac Series 62 coupe utan om en modern elmoped som lystrar till namnet Firenze.

Evess Firenze

Skrymmande och svårhanterlig när den inte körs

De böljande formerna må vara trevliga att beskåda men innebär även att Firenze är relativt skrymmande och något svår att hantera i trängre utrymmen. Ekipaget är med andra ord inget man vare sig tar med sig in i hissen eller förvarar i lägenheten utan den får helt enkelt finna sig i att stå på gatan eller, om möjlighet finns, i ett garage.

Sittpositionen är upprätt och sadeln som ledigt rymmer två personer är riktigt behaglig att sitta på, även under längre turer. Under sitsen finns ett mindre utrymme vigt för batteriet och laddare (alternativt ytterligare ett batteri). Mycket mer än så ryms tyvärr inte, men på utsidan av höger bakskärm finns ytterligare ett litet låsbart förvaringsutrymme med plats för en extra tröja eller liknande.

Evess Firenze
Plats för ett eller två batterier.
Evess Firenze
Ett extra förvaringsutrymme på höger bakskärm.

Användarvänlig och lättkörd

Rent funktionsmässigt är Firenze nästan befriande enkel. Reglagen är få och här finns endast de mest väsentliga och nödvändiga funktionerna såsom blinkers, hel/halvljus-väljare, avstängningsknapp och signalhorn. Vidare finns det enbart ett körläge så det är bara att vrida om nyckeln och köra iväg utan vidare funderingar. Den bakgrundsbelysta displayen i mitten är även den sparsam: hastighetsmätare, en enklare trippmätare samt information om återstående batteri i stapelform är vad som bjuds på.

Evess Firenze

Den borstlösa motorn har en effekt på 2 000 watt och svarar fint. Maxhastigheten ligger på nästan exakt 45 km/h (med en förare som väger 80 kilo) och den nås inom ett par sekunder. Vid stigningar, även oansenliga, känns den emellertid något orkeslös och hastigheten sjunker ganska snabbt ner till runt 40 km/h.

Godkänd räckvidd

Trots sin ganska otympliga design är den tvärtom lätthanterlig och riktigt underhållande att manövrera och kvicka undanmanövrar och tvära kast har den inga som helst problem med. Vad vi däremot har synpunkter på är skramlandet i den plastiga konstruktionen som uppstår vid minsta ojämnhet i vägen.  

Batteriet (71.4 V, 20.8 Ah Lithium) kan laddas på plats eller tas med för att laddas i hemmet eller på kontoret. Enligt specifikationerna räcker ett fulladdat batteri till för runt 60 kilometers körning, mycket givetvis beroende på körstil och belastning, vilket visar sig överensstämma med verkligheten – vi kom runt 5 mil utan att köra speciellt ”ekonomiskt”. 

Omdöme

Designen är utan tvekan en vattendelare, vissa uppskattar den påtagliga retrolooken medan den för andra känns överspelad och trist. Komfortmässigt finns det i stort sett inget att anmärka på förutom skramlandet vid ojämnt underlag. Motorn känns pigg och svarar med en snabb acceleration men vid stigningar tappar den både kraft och fart. Körmässigt är Firenze annars väldigt lättmanövrerad och med ett tryggt uppträdande oavsett om du kör den i tät stadstrafik eller på kurviga landsvägar.

Specifikationer

Modell: Firenze
Testad: Juli 2020
Mer info: Evess
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 2000 kW
Räckvidd (enligt tillverkaren): cirka 60 km
Batteri: 71.4 V, 20.8 Ah Lithium
Laddtid: 4 timmar
Laddcykler: Ingen uppgift
Antal körlägen: 1
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms
Fordonsvikt: 70 kilo
Batterivikt: 12 kilo
Garantier: moped 2 år, batteri 1 år
Rek pris vid test: 19 000 kronor
Pris: 19 000 kronor hos Evess

plus

Udda design
Komfortabel fjädring och uppträder tryggt på vägen
Snabb acceleration
Enkelt handhavande
Snabb laddningstid av batteri

minus

Udda design
Skrymmande
Tappar kraft vid stigningar
Skramlar rejält vid ojämnheter i underlaget
Snålt med förvaringsutrymmen

Betyg: 3 av 5