Det är som bekant rätt glest på läktarna nu för tiden i samband med säkerhetsarbetet kring coronaviruset. Något som den amerikanska tv-kanalen Fox Sports vill råda bot på genom att simulera en virtuell publik med hjälp av Unreal Engine under sina baseballmatcher, rapporterar The Verge.

Publiken skapas genom ett augmented reality-program kallat Pixotope som använder dig av grafik gjord av Silver Spoon Animation i Epics Unreal Engine som kan renderas i realtid. Kameraspårningen av grafiken sköts sedan av Sportsmedia Technology.

Fox Sports kommer ha möjligheten att kontrollera publiken gällande hur många som är på plats, vilket väder de är klädda för och hur stor del som består av hemma- och bortafans.

"Vi tycket att publiken och att se folk på läktarna är en del av sportsändningar. Så vi vill hitta en lösning för det", säger Brad Zager, produktionschef vid Fox Sports.

Sedan tidigare har samtliga baseball-lag i den amerikanska ligan även använt sig av ljudspår från tv-spelet MLB: The Show för att simulera publikljud under matcherna.

Läs också: NBA ska använda Microsoft Teams för att simulera publik