Rent generellt har just personliga elektroniska färdmedel under de senaste åren ökat markant i popularitet. Elsparkcyklar, elektriska scooters, el-cyklar för att nämna några av segmenten – och så då elektriska skateboards/longboards.

Tillhör du gruppen människor som helt enkelt inte nöjer sig med att enbart ”förflyttas” från punkt A till punkt B med hjälp av eldrift utan som även vill att varje resa ska vara en något av en extrem upplevelse? Då är det kanske just en elektrisk skateboard (eller ”esk8” som de även benämns som) du borde investera i.

Läs också! Stort test av elmopeder – 10 populära modeller


Oklara regler förvirrar

Elektriska skateboards och longboards befinner sig i något som skulle kunna benämnas som en juridisk gråzon gällande hur de ska klassas som fordon. Men om vi utgår från vad NTF tycker och tänker ska en elektrisk skateboard/longboard klassas som en vanlig cykel, vilket då i förlängningen även innebär att samma trafikbestämmelser gäller som för vanliga cyklar.

De ska även vara utrustade med broms och ringklocka och vid färd i mörker ska fordonet ha reflexer framtill, baktill och på sidorna liksom belysning fram och bak. Lägg därtill att barn under 15 år måste använda hjälm, något vi givetvis förespråkar att alla använder.

Vidare står det att ”det finns varianter på marknaden som går fortare än 20 km/h och/eller har en kraftigare motor. De hamnar under definitionen "övriga fordon" och får då inte köras i trafiken.” Det vill säga, går de snabbare än 20 km/h får de endast framföras “på ett av polisen godkänt inhägnat område”.

Det är lätt att bli smått förvirrad av alla olika dessa rekommendationer men oavsett vilka regler som nu gäller har samtliga brädor i testet ett hastighetsläge som gör att de kan köras ”lagliga” och med en maxhastighet på 20km/h.


Svårslagen frihetskänsla

Nog om detta, för med elektriska skateboards kommer en frihetskänsla som är svårslagen. Känslan kan närmast beskrivas som att surfa på land, med en stor skillnad i att du kan både gasa och bromsa.

Vi har testat fyra brädor som bör kunna intressera nybörjaren, både den mer försiktige liksom den mer våghalsige. Två longboards och två modeller som mer liknar vanliga skateboards. Samtliga kommer med en fjärrkontroll som ansluts till brädan via bluetooth. Med dessa styrs både acceleration och inbromsning och här finns även olika hastighetslägen för att åkaren snabbt och enkelt ska kunna anpassa brädans prestanda.

Fjärrkontrollerna skiljer sig något åt rent utseendemässigt men är samtliga hyfsat ergonomiska och behagliga att hålla i under åkturen. Brädorna styrs precis som vanliga skateboards, det vill säga genom att åkaren lägger tyngden på endera sidan för att svänga.

Elektriska Skateboards

Olika typer av drivlinor

Elektriska skateboards kommer med olika typer av motorer och vi testar här de två vanligaste varianterna: de med hubbmotorer och som har sina motorer i hjulen, antingen ena eller båda (single/dual) samt de remdrivna där en utanpåliggande motor driver en rem som är kopplad till hjulen.

Remdriftens stora fördel är att du kan fritt välja vilka hjul du vill använda, nackdelen (förutom den högra ljudnivån) är att remmen för eller senare kommer att gå av, antingen på grund av slitage eller av att en sten letat sig in i kuggarna.

Hubbmotorerna har en klart tystare gång och saknar rörliga delar utanför hjulet som kan gå sönder. Ett mindre motstånd innebär även att de frirullar betydligt bättre än remdrivna hjul. Nackdelen är en hårdare känsla eftersom mängden gummi i hjulen är mindre och skulle en motor gå sönder så måste hela hjulet bytas ut.

Brädorna i testet kommer från olika tillverkare runt om i världen och i detta fall har vi har valt att ta in samtliga av dem från en och samma återförsäljare, Eboardstore.


Pendla eller nöjesåka?

Precis som i så många andra fall har även olika brädor varierande egenskaper som passar för olika slags aktiviteter. Innan du slår till är det ett par saker du bör tänka igenom: Ska den användas för att pendla med till och från jobbet eller är det uteslutande nöjesåkning som står på agendan? Ska den vara väderbeständig eller är det räckvidden som är viktigast? Går den att enkelt plocka upp och tas med bussen samt vad får den kosta?

När det gäller just räckvidden beror det främst på vilka motorer samt vilket batteri brädan är utrustad med. Men även åkarens vikt spelar en stor roll, en 60 kilos åkare kommer mycket längre än en som väger 100 kilo.

Räckvidden som tillverkarna anger brukar ha en 60–70 kilos person som referens, åkandes på plant underlag med vinden i ryggen så ha en viss nypa salt med i beräkningen när du synar specifikationerna.