Testat spel: Halo Infinite
Pris: PC: 599 kr hos CDON. Xbox One: Från 578 kr hos Prisjakt

Halo-serien är mer eller mindre synonymt med Xbox, ända sedan det allra första spelet Halo: Combat Evolved till den första Xbox-konsolen. Känslan av att utforska ringvärlden, den perfekta balansen mellan vapnen och det beroendeframkallande flerspelarläget är några av de inslag som etsat sig fast i många spelares minnen. Inte sedan Goldeneye 007 hade vi upplevt ett fps som verkligen gjorde sig bra på konsoler.

Halo 2 och sedermera Halo 3 tog konceptet vidare med flerspelarmatcher via Xbox Live. Efter att ha slutfört prequel-spelet Halo Reach lämnade dock originalutvecklaren Bungie över ansvaret till Microsoft. De startade i sin tur spelstudion 343 Industries som har förvaltat serien sedan Halo 4. Med lärdomar från såväl del fyra och fem, samt The Master Chief Collection, hoppas 343 att kunna locka såväl nya som gamla fans till kommande Halo Infinite.


Deja vu

Den stora Xbox Series X-visningen den 23 juli inleddes med en presentation av just Halo Infinite. Så fort demonstrationen startar upplevde vi deja vu. Master Chief befinner sig nämligen ombord på ett litet rymdfarkost, på väg att störta mot ringplanetens yta. Detta efter att skeppet blivit nedskjutet av en gigantisk kanon. Väl på plats, efter en i Halo-mått ovanligt lång diskussion med piloten, börjar Master Chief att utforska planeten. Omgivningen avslöjar att en stor strid har haft sin gång.

Master Chief and pilot arguing

Vi ser gigantiska, nedbrutna rymdskepp längs ett stort, öppet fält. När vår protagonist lyfter blicken mot himlen skymtar vi resten av den ringformade planetens yta. Det dröjer inte länge förrän vi möts av pipande ljud från små, irriterande “Grunts” som Master Chief skjuter ned direkt. Kort därefter susar ett skepp förbi och vår hjälte bestämmer sig för att hoppa in i ett ikoniskt Warthog-fordon och tar sedan upp jakten. Visst låter scenariot bekant?


En “spirituell omstart”

343 Industries har myntat begreppet “spiritual reboot” för att beskriva nya Halo Infinite. Tanken är att erbjuda ett spel som innehåller inslag från 343:s egna Halo 4 och Halo 5: Guardians, samtidigt som de även influeras av Bungies originalspel. Ovannämnda kraschlandningsscen är till exempel medvetet skapad för att påminna om inledningen i Halo: Combat Evolved.

Master Chief and Halo ring

Utvecklarna poängterar dock att storyn kommer att vara intakt och att Halo Infinites kampanj fortsätter där vi slutade sist. Men den kommer också att anpassas för att även nybörjare ska hänga med, utan att behöva plugga på förhand. Den här gången kretsar handlingen kring en helt ny ringplanet som invaderats av antagonisterna The Banished. Gruppen leds av de gorillaliknande “Brutes” som introducerades i Halo 2, med betydligt mer ikoniska “Covenants” och “Grunts” som fotsoldater.


En öppen ringvärld

Självklart innehåller Halo Infinite även helt nya inslag. Den största skillnaden gentemot tidigare spel är att vi numera kommer att vara fria att utforska ringvärlden bäst vi vill. Precis som i andra spel av öppen värld-stuk har vi tillgång till en karta med med utsatta uppdrag, fiendebaser eller sevärdheter. Ambitionen är att göra världen mer levande än tidigare.

Halo Warthog exploring

För detta har utvecklarna 343 Industries implementerat dygnscykler samt ett rikt viltdjursliv, två inslag vi fick beskåda under premiärvisningen. Ett annat nytt inslag som kommer att ge utforskandet en ny dimensionen är änterhaken. Med tillbehöret kan Master Chief svinga sig mot platser som tidigare varit oåtkomliga. Den som vill utforska på det gamla hederliga sättet kommer också att få möjligheten, då utvecklarna lovat att den nya "sandlådan" ska vara anpassad för alla olika spelstilar.


Ett efterlängtat läge gör comeback

Tyvärr har vi inte sett något från flerspelarläget ännu då 343 har tänkt att avtäcka det vid ett senare tillfälle. En gissning är att de vidareutvecklar de mest populära lägena från Halo 5: Guardians, exempelvis Warzone. En annan är att de anammar det Battle Royale-upplägg som är populärt bland andra free-to-playspel.

Master Chief fighting Brutes

Vi är dock glada att ett annat klassiskt läge har bekräftats, nämligen möjligheten att spela igenom kampanjen med delad skärm. Avsaknaden av denna funktion i Halo 5: Guardians väckte stor ilska bland en del fans när det begav sig. För den som hellre spelar över nätet kommer det också att vara möjligt att ta sig igenom kampanjen med tre andra vänner över Xbox Live.


Slutet för traditionella Halo-spel?

“Spirituell omstart” är inte det enda nyckelordet 343 Industries delat med sig av. Minst lika förekommande är beskrivningen av Halo Infinite som en plattform, snarare än ett spel. Här menar utvecklarna helt enkelt att kommande Halo-äventyr kommer att utvecklas som tillägg för Halo Infinite. 343 ämnar att hålla denna plattform som basen över allt Halo-relaterat över de närmaste tio åren.

Master Chief with grappling hook

En eventuell fortsättning på kampanjen kommer således att släppas som nedladdningsbart material i framtiden. Detta skifte kan på ett sätt också jämföras med Microsofts övriga planer för Xbox som speltjänst. Huruvida det är ett lyckat drag för Halo återstår att se. Men av det vi sett och hört hittills har Halo Infinite alla förutsättningar att bli 343:s allra bästa spel hittills.

Halo Infinite har planerad lansering under 2020 och släpps till Xbox Series X, Xbox One och pc (Windows Store och Steam).

Pris: PC: 599 kr hos CDON. Xbox One: Från 578 kr hos Prisjakt.

Halo: Infinite (Xbox One)

Bästa pris just nu: 578 kr