Tesla Model S och Model X har en modifierad typ 2-kontakt för laddningen, medan Model 3 har en ccs-kontakt. Att snabbladda på andra stationer än Teslas egna kräver därmed en adapter för ccs-laddning, men denna adapter har inte varit kompatibel med Tesla-bilar producerade före 1 maj 2019.

Till saken hör också att Tesla har valt ccs som standard för alla nya Supercharger version tre i Europa, vilket sätter Tesla-ägare med äldre bilar i en knivig sits.

Laddkontakten kan dock uppgraderas för att bli kompatibel med adaptern (att bara byta ut hela kontakten i stället, och slippa adaptern, verkar dock inte vara möjligt). Denna kostnad har Tesla nu valt att kapa rejält, rapporterar Electrek.

Från att tidigare ha kostat 500 euro, är kostnaden för en uppgraderad laddkontakt, inklusive adaptern för ccs, nu 299 euro eller drygt 3 000 kronor. Operationen kan göras hos närmaste Tesla-verkstad.

Äldre Tesla-bilar kan då ladda även på de senaste Supercharger-stationerna, men effekten är begränsad till 142 kW.