Elsparkcyklar, eller elscootrar som de ibland kallas till följd av engelskans escooter, har förmodligen blivit bland de mest hatälskade fordonen i storstäderna just nu. Det är lätt att se varför de uppviglar så starka känslor.

Elsparkcyklar

Många som kör har ingen koll på trafikregler och de parkeras här och var, ofta utan hänsyn till andra trafikanter. Andra däremot hyllar detta framtidens transportmedel som visar hur delningsekonomi och helt eldrivna fordon är framtiden, tillgängligt för alla.

Är det så miljövänligt?

Elscootertjänsterna vill gärna framställa sig själva som det miljövänliga alternativet. Det är lätt att se logiken; istället för att vi alla ska ha varsin cykel delar vi på dem, och istället för att åka med ett annat fordon drivet av fossila bränslen använder vi el.

Läs även: Vi testar de bästa elscootrarna du kan köpa just nu

Men i verkligheten är svaret mer komplicerat än så. För det första är hållbarheten inte så bra som man skulle hoppats på när det kommer till scootrarna. Förarnas vårdslöshet och den ständiga skadegörelsen bidrar till att livslängden blir kortare. För det andra är det inte alltid bilresan som byts ut mot scooter, istället är det en promenad eller resa med kollektivtrafik.

Begränsad geografiskt

Även om elsparkcyklarna tycks växa som svampar ur marken på vissa ställen i vårt avlånga land lyser de med sin frånvaro på andra ställen. För tillfället är tjänsterna centrerade kring våra största städer, vissa till och med begränsade till enbart huvudstaden.

Inte nog med det, på grund av rådande pandemisituation kan vissa av tjänsterna inte vara tillgängliga tillfälligt, lokalt eller i hela landet. I den här artikeln har vi enbart inkluderat de som är aktiva i Sverige i skrivande stund, om inte annat anges. Några av de tjänster som du kanske har hört talas om men som inte är med i testet till exempel är Circ, Glyde och Aimo som alla varit med innan, men som inte går att använda just nu.

Vad är det som gäller egentligen?

Elsparkcyklar är begränsade till en maxhastighet på 20 km/h i Sverige och måste följa samma regler som cyklar. Här är några konktera regler och lagar som gäller:

Hjälm: Elscootrar räknas som cyklar och därför är det inget tvång på hjälm för den som är över 15 år. Däremot uppmuntrar samtliga tjänster till att använda hjälm.

Parkering: Det är olagligt att parkera cykeln så att den är i vägen för rörelsehindrade eller personer med nedsatt syn.

Alkohol: Det är olagligt att framföra någon typ av fordon i Sverige om du inte är i stånd att framföra det. Vare sig det är alkohol, trötthet eller något annat som påverkar hur du kör ska du låta bli elsparken om du inte är på topp. Dessutom bryter det mot tjänsternas egna användarvillkor.

Åka flera: Det är inte tillåtet att åka flera på en elspark, det kan leda till böter på upp till 500 kronor per person.

Var får jag åka? Du får framföra en elspark där du får cykla, det vill säga på cykelbanan eller, när det inte finns, vid sidan av vägen – inte på motorväg och inte mot färdriktningen. När du kör måste du även följa samma trafikregler som med cykel, det vill säga att stanna vid rödlysen, följa högerregeln, och låta gångtrafikanter ha företräde.

Priserna som anges här är riktpriser men kan variera beroende på stad och tid, samt vissa rabattförmåner, kampanjer och medlemskap.


Voi
Foto: Voi

Voi

Startavgift: 10 kronor.
Minutpris: 2,50 kronor
Tillgängliga i: Stockholm, Göteborg, Helsingborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro.

Ladda ner Voi-appen till IOS och Android här!

Voi var en av de första elcykeltjänsterna att dyka upp på marknaden och idag en av de största spelarna både internationellt och i Sverige. Det är den tjänst som finns tillgänglig i flest städer i Sverige idag.

Voi har nu lanserat Pass, där du mot en fast avgift kan åka fritt under ett dygn eller en månad. En dag kostar 129 kronor och en månad kostar 559 kronor. Turerna kan som längst vara i 45 minuter och du kan inte dela med dig av passet till andra.

För den som vill åka lite billigare kan man tjäna krediter genom att bjuda in kompisar till tjänsten. Voi har även ett lojalitetsprogram där du successivt får rabatt på dina resor, mellan 10 och 40 procent.


Lime
Foto: Lime

Lime

Startavgift: 10 kr
Minutpris: 3 kr
Tillgängliga i: Stockholm (Malmö, Lund och Göteborg är inte aktiva just nu)

Ladda ner Lime-appen till IOS och Android här!

Lime är en annan av veteranerna på marknaden som numera är en av de mest utspridda tjänsterna i landet. I andra delar av världen erbjuder de även möjligheten att låna elcyklar.

Lime har för tillfället inget lojalitetsprogram men jobbar på att introducera ett poängsystem. För den som vill tjäna krediter lönar det sig att bjuda in vänner till appen.

Elsparkcyklar kan bokas i upp till 30 minuter innan avresa.


Tier
Foto: Tier

Tier

Startavgift: 10 kronor
Minutpris: 1,50-2,25 kronor
Tillgängliga i: Stockholm (Göteborg, Lund, Malmö, Uppsala är inte aktiva just nu på grund av covid-19)

Ladda ner Tier-appen till IOS och Android här!

Tier har ett av de billigaste minutpriserna just nu, vilket gör dem till ett bra val för dig som ska ta en lite längre tur. I vissa regioner har de även introducerat abonnemangslösningar.

Tier erbjuder även elmopeder i andra regioner.


Bird

Bird

Startavgift: 10 kronor
Minutpris: 3 kronor
Tillgängliga i: Stockholm

Ladda ner Bird-appen till IOS och Android här!

Bird är en av de dyraste tjänsterna i artikeln, med 3 kronor i minuten. De finns enbart i Stockholm och är främst koncentrerade kring Södermalm. Appen är stilren och funktionell, men av någon anledning har de valt att ange batterikapacitet i engelska mil, en måttenhet vi i Sverige inte är särskilt bekanta med.

Om du är på väg hemifrån eller till jobbet och får syn på en sparkcykel som står väldigt lägligt kan du reservera den en halvtimme i förskott. För att tjäna in gratis turer kan du bjuda in vänner med en personlig kod.


Bolt

Bolt

Startavgift: 0-10 kronor
Minutpris: 2-3 kronor
Tillgängliga i: Stockholm

Ladda ner till IOS, Android och Huawei här!

Bolt är från början ett åkeri i stil med Uber där privatpersoner med taxilicens kan skjutsa användare, men har nu utökat sin verksamhet till att inte bara köra ut mat i Bolt Food, utan även hyra ut elsparkcyklar. Priserna varierar stort beroende på var och när du vill hyra en elsparkcykel, just nu erbjuder till exempel Bolt gratis upplåsning och 2 kronor i minuten för att köra, vilket är överlägset billigast av tjänsterna. Du kan även köpa ett abonnemang i form av dag-, vecka-, eller månadspass för 99, 149 eller 389 kronor.

För dig som är ny på elsparkcykel kan du begränsa hastigheten initialt till under 15 km/h i appen. Bolt är en av få appar som även finns tillgänglig i Huawei App Gallery.


Moow

Moow

Startavgift: 20 kronor (inkl. 10 minuter körtid)
Minutpris: 3 kronor (efter 10 minuter)
Tillgängliga i: Stockholm

Ladda ner Moow-appen till IOS och Android här!

Moow är en Stockholmsbaserad, kravmärkt elsparkcykeltjänst. De samarbetar bland annat med SL för att erbjuda kombinerade paketpriser. De må ha en högre startavgift än andra, men är även den enda tjänsten som inkluderar 10 minuter körtid i avgiften, vilket gör att det allt som allt blir billigare än de andra tjänsterna förutsatt att du inte kör mer än 10 minuter. Moows app är inte den mest användarvänliga eller snyggaste appen av de olika tjänsterna.


Vosh

Vosh

Startavgift: 10 kronor
Minutpris: 3 kronor
Tillgängliga i: Stockholm

Ladda ner Vosh-appen till IOS och Android här!

Vosh är den enda tjänsten i testet som låter dig boosta elsparkcykeln för en roligare körning. Vosh har just nu inga egna cyklar utplacerade utan visar Moows cyklar i sin app, men trots det skiljer sig priset något apparna emellan. Precis som Moow skulle gränssnittet vinna på att vara lite smidigare.


Ayo

Ayo

Pris: 100 kronor/timme eller 200 kronor/dag
Tillgängliga i: Stockholm, Ystad, Malmö, Halmstad, Falkenberg, Göteborg, Jönköping, Linköping, Västerås.

Ladda ner Ayo-appen till IOS och Android här!

Ayo samarbetar med utvalda hotellkedjor i Sverige. De är till för att gästerna ska kunna upptäcka staden de bor i på elspark! Här har vi inget minutpris eller startavgift, istället är det fast pris beroende på om du enbart vill köra en timme eller hela dagen.

Ayo är den tjänst som när vi kikar erbjuder flest cyklar utanför Stockholm och även utanför innerstaden. Observera att det inte är några stora kvantiteter vi pratar om dock, utan ett par cyklar i varje område.


Qick

Qick

Startavgift: 10 kronor
Minutpris: 2,50 kronor
Tillgängliga i: Örebro, Linköping

Ladda ner Qick-appen till IOS och Android här!

Qick är en av få tjänster som finns tillgängliga i Sverige, men inte i Stockholm. Här är det istället Örebro och Linköping som gäller för tillfället. I de här städerna erbjuds dock riktigt många elsparkcyklar att använda.

Xiaomi MiJia M365 El-scooter Pris vid test: 3968 kr.

Bästa pris just nu: 3989 kr