Testad produkt: Tobii Eye Tracker 5
Pris: Från 2290 kronor hos Prisjakt.

Ända sedan spelens begynnelse har utvecklare experimenterat med alternativa kontrollmetoder. Under mediets livstid har vi skådat allt från obskyra balanseringsplattor och dansmattor till de rörelsekontroller som blev populära i och med Nintendo Wii. Ett av de mer futuristiska visionerna står svenska Tobii för. Sedan ett flertal år tillbaka har de nämligen utvecklat ögonspårningsteknologi som låter oss styra delar av spelen genom just ögonen.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Svenska Tobii har förfinat sitt koncept ytterligare med Eye Tracker 5. Installation och kalibrering är smidigare den här gången och när vi väl använder sensorn är den responsiv under nästan hela vår spelsession. Framför allt är den kul att använda, och har du redan ett flertal kompatibla spel kan det vara värt att investera i sensorn. Om inte annat för att få en inblick i vad som mycket väl kan vara framtidens gaming.

Positivt

  • Smidig kalibrering
  • Kompatibel med Windows Hello
  • Responsiv mestadels…

Negativt

  • men den har tappat trackingen vid enstaka tillfällen
  • De stora titlarna lyser med sin frånvaro
Nu är de åter aktuella med en ny version av sensorn Eye Tracker. Att enbart kalla det ett kontrolldon är dock inte helt rättvist. Grundidén är att sensorn spårar och visar exakt vad på skärmen du tittar på. Din blicks position representeras av en “bubbla” som svävar över skrivbordet. Tobii Eye Tracker 5 är kompatibel med vissa kommandon i Windows, som växling av fönster, och kan även användas som inloggningsmetod för Windows Hello.
Tobii Eye Tracker 5 med tillbehör
Foto: Raphael Cano Felix

En flexibel och lättmonterad sensor

Precis som sin föregångare behåller även Eye Tracker 5 den avlånga och platta designen, fast något kortare. Du fäster den på undersidan av skärmen med hjälp av de lättplacerade magnetremsor som levereras tillsammans med sensorn. Därmed är det inte sagt att ägare av kurvade skärmar lämnas i sticket. Medföljer gör nämligen även en mer flexibel plasthållare som kan vinklas beroende på hur undersidan av din skärm är utformad.

Tobii Experience

När vi sedan ska kalibrera sensorn med hjälp av Tobii Experience-appen går allt smärtfritt. Processen är inte svårare än att stirra på olika delar av skärmen i ett par sekunder, resten sköter sensorns små kameror. Det tidigare problemet med att kalibrera med glasögon på är också som bortblåst. För att fastställa detta har vi därför valt att kalibrera om vår Eye Tracker inför varje spelsession, både med och utan glasögon.

Bli Lara Crofts extraögon

Det första spel vi testar med Tobii Eye Tracker 5 är Shadow of the Tomb Raider. Här interagerar vi med spelet genom både ögon- och huvudrörelser. Vrider vi på huvudet så följer kameran med, utan att vi ens behöver snudda den högra styrspaken. Råkar vi dessutom stirra på något användbart, som örter eller metallskrot, markeras dessa automatiskt. Efter några timmars speltid, när vi har bättre koll på föremålen, behöver vi inte ens byta över till det manuella skanningsläget.

Lara mot Tiger

Mer intressant blir det under själva striderna. Istället för att fumla runt med styrspaken hamnar siktet precis på den antagonist våra ögon stirrar på. Inledningsvis är det svårt att vänja sig vid den tanken, men efter ett par försök avfyrar vi huvudskott efter huvudskott. Vi slänger sedermera också granater och andra objekt på fienden enbart genom att sikta med ögonen. Även detta kräver lite träning att få in, men känns efter ett tag helt naturligt.

Läs också:  Vive Cosmos Elite – HTC:s lyxiga vr-headset imponerar

Att växla mellan olika mål är inte heller ett problem. Vi testar det genom att provocera en stor grupp soldater, istället för att smyga oss igenom ett segment. Här blir vi blir mäkta imponerade över den snabba responsen. I de bästa stunderna, när vi väl bemästrat alla funktioner Eye Tracker 5 tillför, blir inlevelsen i spelet jämförbar med exempelvis vr. Det bör dock påpekas att sensorn svikit oss vid enstaka tillfällen. Än så länge är det alltså inte läge att slopa högerspaken helt.

Optimal teknik för bilsimulatorer

Om du hellre testar ögonspårning i betydligt lugnare tempo är kanske Euro Truck Simulator 2 ett bättre val. Här finns en rad mer immersiva funktioner för den som tar sina simulatorspel på allvar. Vid vägstopp kan vi exempelvis vrida på huvudet åt båda hållen, checka av läget och sedan köra vidare. När vi parkerar och ska backa in i trånga utrymmen följer och avspeglar sensorn våra minsta rörelser. Nästan som om vi verkligen sitter inuti en riktig lastbil.

Tobii Eye Tracker 5 med bilsimulator
Foto: Tobii

I teorin är upplevelser som Euro Trucker Simulator 2 och andra liknande spel perfekta med Eye Tracker 5. Gärna tillsammans med en ratt samt i förstapersonsvy. Men i praktiken blev det omöjligt för undertecknad att testa funktioner lika utförligt som vi gjort med Shadow of the Tomb Raider. Alla försök resulterade nämligen i att våra lastbilar körde av vägarna rätt omgående. Inte på grund av hårdvaran i sig, utan den enorma svårighetsgraden som präglar denna nischade genre.

Behöver mer spelstöd

Och just spelutbudet är fortfarande den stora akilleshälen här. Visserligen är mängden Eye Tracker-kompatibla spel större nu, i skrivande stund 156 stycken. Men antalet titlar från större utgivare är i minsta laget, och dessutom ett par år gamla. Stöd för kommande Watch Dogs: Legion är på väg, men sedan då? Nu när Tobii dessutom integrerar sin teknik i spellaptops från exempelvis Alienware vore det också passande att knyta till sig fler spelutgivare.

Oldschool Lara

Eller så finns framtiden för ögonspårning på en helt annan sida av gamingspektrumet. Eye Tracker 5 har ju, i likhet med föregångarna, även stöd för e-sport. Och på pappret är funktionen riktigt häftig, för de redan invigda. Här kan professionella spelare inte bara strömma sitt gameplay, utan även sina ögonrörelser och blickar. På så sätt kan tittare förbättra sitt eget spelande, genom att observera vilka detaljer streamern har koll på och hur ofta, exempelvis.

Missa inte:  Full pott för F1 2020 – bäst blev just ännu bättre

För mer traditionella spel är situationen dock fortfarande lik den för virtual reality. Tekniken fungerar, imponerar och är riktigt underhållande att använda. Men de stora systemsäljarna, utöver titlar från Ubisoft och Square Enix, saknas ännu. Vilket är synd med tanke på alla framsteg som tillkommit längs vägen hårdvarumässigt, ända sedan Steelseries Sentry till nuvarande Eye Tracker 5.


Specifikationer

TillverkareTobii
Vad: Ögonspårning för pc-spel
Anslutning: Usb 2.0
Systemkrav: Windows 10 (64 bit) RS3 eller senare, Sjätte generationens Intel Core 2 (i3/i5/i7) eller motsvarande AMD, minst 2GHz och 8 GB ram
Storlek: 285 x 15 x 8,2 mm
Pris: Från 2290 kronor hos Prisjakt.

Betyg: 4 av 5