Testad produkt: Tell Me Why
Pris: Xbox One: 279 kr hos Microsoft, ingår i Xbox Game Pass. PC: 29.99 euro hos Steam.

Franska spelutvecklaren Dontnod Entertainment ligger inte på latsidan. Blott nio månader efter att sista episoden av Life is Strange 2 släppts är man tillbaka med ännu en mäktig historia. Tell Me Why är ett samarbete med Microsoft, som i spelkriget mot Sony gjort det till lite av sin grej att trycka ut smalare titlar på löpande band. Spelet släpps endast för Xbox (även Game Pass) och Windows och är den här gången uppdelat i tre akter som släpps under lika många veckor i stället för under ett helt års tid. 

Betyg 4 av 5

Omdöme

Tell Me Why kombinerar vasst berättande, mystik och tung atmosfär. Resultatet är en familjethriller som berör – men kanske inte alltid går in på djupet. Valfrihet kring spelets avgörande ögonblick adderar en extra krydda och Dontnod skyr inte att skildra saker som kan vara riktigt jobbiga. Rekommenderas!
 

Positivt

  • Imponerande atmosfär
  • Roliga och kluriga pussel
  • Relativt stor valfrihet

Negativt

  • Känns lite grunt här och var
  • Inte världens vackraste spel
M3 rekommenderar

I Tell Me Why stiftar vi bekantskap med tvillingparet Alyson och Tyler Ronan, som växt upp under ansträngda förhållanden i en avkrok i det otämjda Alaska. Vi snackar inte om Anchorage eller något annat halvstort samhälle, utan om ett rangligt hus på en havsklippa ute i skogen. Mataffär, båtvarv och polisstation, det är allt.

Tvillingarnas ensamstående mamma gjorde sitt bästa för att fylla deras barndom med kärlek och fantasi. Men en kväll inträffade en fasansfull familjetragedi, som i ett svep gjorde tvillingarna föräldralösa och slet isär dem för ett decennium framöver.

Tio år senare träffas de äntligen på nytt för att en sista gång återvända till barndomshemmet på klippan. Det ska säljas och tvillingarna vill gå vidare. Tyler har kommit långt i transitionen från sitt tilldelade kön (kvinna) och hans syster, som blev kvar i det lilla samhället, hankar sig fram på ett butiksjobb och drömmer om att bli astronom.

Tell Me Why
Hem en sista gång. Tyler har precis återsett sin syster för första gången på tio år.

Väl på plats i huset inser de snabbt att det inte rör sig om en vanlig flyttstädning. Minnesbilder som framträder i dammiga rum och krypin ger tvillingarna hopp om att en gång för alla kunna ta reda på sanningen. Kan de komma till botten med vad som inträffade den där regniga oktoberkvällen för tio år sedan?

Premissen kan tyckas aningen kliché, men Tell Me Why lyckas med starkt berättande, fenomenalt skådespeleri och finurliga pusselbetonade utmaningar att hålla oss fullständigt klistrade vid skärmen. Den vemodiga, majestätiska vildmarkskulissen klickar med ett omsorgsfullt utvalt soundtrack och genomtänkta ljudeffekter på klassiskt Dontnod-manér. En riktig småstadsthriller tar form, där tvillingarna navigerar runt bland den lilla lokalbefolkningen och håller förhör om sitt eget förflutna.

Hur Alyson och Tyler upplever och förhåller sig till sina minnen är naturligtvis helt centralt. På utvalda platser kan vi aktivera scener som ofta bidrar med en liten pusselbit för att lösa mysteriet. Du som spelat indiepärlan Everybody's Gone to the Rapture kommer att känna dig hemma direkt. Undantaget här är att tvillingarnas minnen ibland skiljer sig åt och tvingar oss som spelare att välja det "rätta" för att driva storyn i önskad riktning. Du väljer alltså hur skeendena fortgår och möts av olika upplösningar på mysteriet.

Tell Me Why
Alyson och Tyler utforskar ett av många barndomsminnen från "huset".

På samma sätt är det vi som spelare som formar det övernaturliga band som finns mellan Alyson och Tyler. Sedan barnsben har de kunnat prata med varandra med hjälp av en slags telepati, och upplever även minnesscenerna tillsammans. Den som viftar bort ordet "övernaturlig" kan i stället ta bandet som en symbol för tvillingkärlek och empati, som en frukt av mammans uppfostran.

Vi varvar mellan att kontrollera Alyson och Tyler. Flertalet konflikter uppstår längs vägen. Gamla sår rivs upp och börjar blöda ymnigt. Förlåtelse och acceptans är de två tydliga dilemman som genomsyrar vår genomspelning. Frågorna om "hur, vem och varför" läggs snabbt på hög – och på ett särdeles intressant sätt står många av svaren att finna i den egenskrivna sagobok som mamman lämnade efter sig till sina barn. Där skrivs mycket mellan raderna, men den uppmärksamme kommer inte att ha några större problem att få rätsida på saker och ting.

Efter varje genomspelat kapitel får vi, precis som i Life is Strange, reda på vilka val andra spelare gjort i de centrala skeendena. Det hör fortfarande till höjdpunkterna att jämföra sitt resonemang med andras och gör att vi blir sugna på en andra genomspelning för att se hur händelserna kan utvecklas.

Tell Me Why är också en berättelse om psykisk ohälsa, och ett par scener i spelet kan troligen vara ganska obehagliga för den som upplevt ångest och depression på nära håll. Dontnod undviker däremot skickligt att överproblematisera Tylers transsexualism och skohornar inte in den i storyn. Det känns heller inte som att de haft med en transperson "bara för att", utan för att de haft ett genuint intresse för att skildra de utmaningar som kan möta en transsexuell, ung människa av idag. En intressant detalj om Tyler är att han röstskådespelas av August Aiden Black, som även han är trans.

Tell Me Why
Tvillingarnas relation dras till sin spets när de vill förhålla sig på olika sätt till det förflutna.

Det här är inget actionspel på något sätt. De enda kraven på reaktionsförmåga kommer i de dialoger som upptar en stor del av spelandet. Istället går vi runt och upptäcker huset och de andra områdena i vår egen takt, tittar på det vi vill och läser in det vi vill. Tell Me Why är heller ingen visuell juvel – särskilt rörelser och ansiktsuttryck kan ibland te sig lite stela. Grafiken överlag kan bäst beskrivas som medioker, men inte till den grad att den naggar spelupplevelsen i kanten. Miljöerna är dock – som tidigare sagts – fenomenalt vackra.

Ibland blir händelseutvecklingen kanske lite förutsägbar, och ibland lite för grund. I ett mysteriekantat, dialogdrivet spel är det en svår balansgång att avgöra hur långt man ska följa de olika historietrådarna. Vägen till upplösningen är också förhållandevis kort och vi hade helst sett ett fjärde kapitel som tillät oss att gräva lite djupare på olika ställen. Vi vill ju ha mer!

För under trehundralappen får du här ett underhållande mysterium att lösa och sätta din egen prägel på. Att Microsoft dessutom låter spelet ingå i Game Pass gör införskaffandefrågan till en ännu större no-brainer. Tell Me Why är ett av årets hittills mest berörande spel som kommer att ha din fulla uppmärksamhet från början till slut. 

Tell Me Why

Testat: Augusti 2020
Genre: Äventyr/mysterium
Utvecklare: Dontnod Entertainment
Utgivare: Xbox Game Studios
Plattform: Pc, Xbox One
Testad plattform: Pc
Lansering: 27 augusti (kapitel 1), 3 september (kapitel 2), 10 september (kapitel 3)
Pris: Xbox One: 279 kr hos Microsoft, ingår i Xbox Game Pass. PC: 29.99 euro hos Steam.

Fotnot: Microsoft tillhandahöll ett recensionsexemplar av Tell Me Why.

Betyg: 4 av 5