Land Rover Defender är en riktig klassiker som hängt med länge, och en bil som vi förknippar med safari, jaktresor och andra riktigt krävande situationer. Nu är en helt ny bil här, och det har hänt oerhört mycket både när det gäller det yttre och funktionalitet invändigt.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en riktigt härlig terrängbil som ändå ska vara bekväm på motorvägen, då är nya Land Rover Defender ett bra val. Den kombinerar brutal analog kraft med komfort och praktiska moderna funktioner riktigt bra, även om det fortfarande finns en del detaljer att slipa på. Den är inte billig, men den är helt klart vår favorit i segmentet äventyrsbilar.

Positivt

  • Tar sig fram överallt!
  • Gedigen och rymlig.
  • Komforten.
  • Bra förarhjälpmedel.

Negativt

  • Lite knöligt mmi.
  • Ej adaptiv farthållare.
  • Ej uppkopplad.
  • Ganska dyr.
Att kombinera klassiska terrängegenskaper med moderna förarhjälpmedel är naturligtvis en utmaning i sig, framför allt om man vill behålla förtroendet från inbitna entusiaster. Vi har tidigare testat Jeep Wrangler och Mercedes G-klass, två konkurrenter till nya Defender som båda försökt sig på detta. Hur väl har då Land Rover lyckats?
Test Land Rover Defender 2020
Det är riktigt rymligt både fram och bak.

Snygg och rymlig

Till det yttre gillar vi verkligen formgivningen. Nya Defender har fortfarande fyrkantiga tuffa linjer samtidigt som den ger ett modernt intryck. Testbilen (First Edition) har en diskret snorkel vid förarrutan, och tack vare reservhjulet på bakluckan får vi gott om lastutrymme. Invändigt är bilen rejäl, rymlig och samtidigt påkostad.

Trots att många detaljer har synliga torx-skruvar ser ingenting plastigt och billigt ut. Här finns gott om förvaring och vi sitter bekvämt både i fram- och baksätet. Sikten är förhållandevis god och när vi väl kör ut från parkeringen märker vi direkt att komforten är mycket hög. Inte alls så stötig och bullrig som vi hade förväntat oss.

Under huven sitter en fyrcylindrig turbodieselmotor, och den är riktigt trevlig. Bilen är både pigg och dragstark för klassen och det är först när vi startar den en lite kyligare morgon vi hör antydan till dieselknack. Den 8-stegade automatlådan är också trevlig att jobba med och bilen är underbar att köra med med både på och utanför vägen. Den är välisolerad och mjuk i fjädringen vilket gör den trevlig på landsväg, men om du köper en sådan här bil ska du givetvis ge dig ut på äventyr.

Test Land Rover Defender 2020

Bilen ska klara mäktiga 90 centimeter vaddjup, något vi inte hade möjlighet att testa, men vi utmanade den med några riktigt branta backar och steniga skogsvägar, och detta klarade den galant. I läget hög markfrigång ska det mycket till om inte den här bilen ska ta sig fram då fyrhjulsdriften är stabil och pålitlig och då du har lågväxel att ta till i värsta fall.

Bilen får dra 3500 kilogram, och vi passade på att lassa upp en gammal Ford Focus på ett släp för att se hur Defendern beter sig med ett par ton på dragkroken. Det kändes knappt!

Test Land Rover Defender 2020
Bilen drar 3500 kg, och att dra en extra bil på släp är ingen konst för nya Defender.

Ingen adaptiv farthållare

Här finns en hel del smarta förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Exempelvis bra sensorer runt om bilen, och kameror som hjälper till både vid parkering och när du kör offroad. På motorvägen kommer skyltavläsning och farthållare väl till pass, men tyvärr saknar bilen adaptiv farthållare. Här finns även lane assist, men den funkar inte speciellt bra. Ibland känner den inte av linjer alls, och ibland styr den oss "rätt" lite väl bestämt, så den funktionen väljer vi att inaktivera.

Test Land Rover Defender 2020
Den digitala instrumentpanelen kan visa karta i helskärm. Snyggt!

Instrumenteringen är helt digital, vilket vi gillar och du kan anpassa vyn efter egna önskemål. Exempelvis visa kartan och navigatorn i helskärm. Men det är lite onödigt knöligt att bläddra i menyerna med knapparna på ratten, detta hade kunnat göras smidigare.


Snyggt men lite ologiskt mmi

Den rejäla touchskärmen i mittkonsollen är skarp och fin, och även om gränssnittet inte är det enklaste att använda vänjer vi oss snabbt. Här kan du hålla koll på fyrhjulsdriften och anpassa körfunktioner, eller sköta navigatorn och mediaspelaren. Under finns analoga snabbknappar till de vanligaste funktionerna, vilket vi gillar.

Baktill finns ett 220-uttag som klarar upp till 180W. Det här är riktigt användbart i många situationer. Bak i bilen finns även snabbknappar för att fälla ut dragkroken och sänka/höja bilen. Du kan växla mellan tre lägen: hög markfrigång, normal och "åtkomst" för att enklare lasta in/ur. Smidigt!

Test Land Rover Defender 2020

Fakta Land Rover Defender 110 D240

Tillverkare: Land Rover
Pris: Från 881 900 kr
Motor: 2-liters 4-cylindrig turbodiesel (240 hk)
Växellåda: 8-växlad automat samt lågväxel
Prestanda: 0-100 km/h på 9,1 sek
Drivning: fyrhjulsdrift
Toppfart: 188 km/h
Max dragvikt: 3 500 kg
Markfrigång: 18-29 cm
Vaddjup: upp till 90 cm
Angiven bränsleförbrukning: 0,96 liter/mil
CO2-utsläpp: 251 g/km
Bilskatt: 18 244 kr/år (efter 3 år 7 849 kr/år).
Betyg: 4 av 5