Det är inte en elmoped även om den precis som en klass II-moped inte behöver registreras och får framföras i både bussfiler och på cykelbanor. Den är heller ingen elcykel då trampor saknas. Nej, den kan istället liknas med en mer bekväm och kompetentare elkickbike – med skillnaden att du sitter istället för står.

Läs även: Stort test av elcyklar

Nu finns det i och för sig ett antal kickbikes utrustade med sadel, antingen fastmonterad eller som extra tillbehör, men Vässla Bike är flera resor bekvämare att både sitta på och känns överlag rejälare.

Konstruktion med gedigen känsla 

Även om så inte är fallet ser den feta ramkonstruktionen i aluminium ut att vara gjuten i ett enda stycke. Den är inte hopfällbar även om det går med viss ansträngning att lossa fjädern och vika ner bakhjulet under fordonet. Platsbesparingen detta resulterar i är emellertid försumbar men ett par centimeter kan å andra sidan vara avgörande om du exempelvis ska lasta in den i bilen eller liknande.

Vässla Bike

Sittpositionen är upprätt och sadeln är mjukt stoppad och riktigt behaglig att sitta på. Kombinationen av de relativt stora luftfyllda 14 tums-däcken och en effektiv dämpningslösning bak resulterar i en riktigt bekväm körupplevelse och mindre ojämnheter i underlaget pareras effektivt.

Just den Vässla Bike vi testar är en så kallad ”pre production”-exemplar som skiljer sig något från de första enheterna som om några veckor kommer att nå sina första ägare. Utöver en del mindre finjusteringar kommer styret även kompletteras med en digital display liksom uppkoppling som saknas på testcykeln. På den kommer du kunna se hastighet, batterikapacitet och annat matnyttigt, och vi får återkomma längre fram med hur den presterar.

Bike kan i grunden ses som något av ett ultimat cityfordon med vilket du smidigt tar dig mellan olika platser i stan, men sett till både den gedigna konstruktionen och maxhastigheten på 20 km/h bör Bike även kunna attrahera en och annan närförortspendlare, och då blir även räckvidden en avgörande parameter.

Räckvidd för pendlaren 

För att kunna benämnas som ett pendlarfordon bör då fordonet ha kapacitet för att kunna transportera föraren både till och från arbetet eller skolan utan att behöva ladda batteriet. Och du kan faktiskt ta dig en bra bit på Vässla Bike. Batteriet (från Samsung) som är placerat i ramröret under den låsbara sadeln och som enkelt kan tas enkelt ut för laddning ska ge en räckvidd på upp till hela fyra mil.

Vässla Bike
Displayen på den skarpa versionen av Bike kommer att ge föraren samlad information gällande räckvidd, hastighet med mera.

Fullt tillräckligt alltså, men då vi kör ett tidigt exemplar som saknar displayen och i förlängningen den data en sådan kan förmedla kan vi inte med säkerhet bedöma räckvidden. Att fordonet utöver detta inte är hastighetsbegränsad till 20km/h utan klarar nästan det dubbla gör det än mer knepigt.

I detta första test får vi främst fokusera på det vi med säkerhet kan bedöma, och det är design komfort och köregenskaper. Funktioner räckvidd och detaljarbete får vi återkomma till inom kort. Inom ett par veckor levereras de första skarpa versionerna av Vässla Bike och vi har blivit lovade ett exemplar så fort det är möjligt. Då kommer vi även kunna ge er ett samlat omdöme och betyg.

Omdöme

Med Bike tar Vässla ut svängarna rejält och fyller tomrummet mellan elcykeln och elkickbiken. Bekväm och komfortabel liksom körmässigt riktigt underhållande. En udda skapelse som väcker uppmärksamhet och som konstruktionsmässigt alltigenom känns både välbyggd och gedigen.

Specifikationer

Produkt: Bike
Testad: Augusti 2020
Typ: Elfordon
Mer info: Vässla
Motor: Navmotor 250 W
Räckvidd (enligt tillverkaren): Upp till 40 km
Batteri: Samsung 21700-celler
Laddtid: Uppgift saknas
Maxhastighet: 20 km/h
Hjul: 14 tum
Broms bak:/fram: skivbromsar
Vikt: 21,5 kg ex. batteri
Övrigt: Uppkopplad (via GSM och Bluetooth), tillhörande app.
Rek pris vid test: 17 500 kr
Pris: Förboka för 15 000 kr hos Vässla