Med Project Cars-serien har Slightly Mad Studios utmärkt sig som en stabil, kanske till och med utmärkt, utvecklare av semirealistiska racingspel. När det är dags för seriens tredje del är det emellertid inte mycket som är sig likt.

Betyg 2 av 5

Omdöme

Trots sitt namn är Project Cars 3 allt annat än en uppföljare till seriens svårbemästrade men utmärkta tvåa. Istället försöker denna trea vara ett ”häftigt” racingspel som bjuder på snabba och lättillgängliga race, kryddat med ett uns av realism. Det låter som en katastrof, men så länge du vet vad som väntar finns det en hel del underhållning att hämta här – om det inte vore för alla buggar som stör spelupplevelsen. Problemen borde kunna lösas med uppdateringar, men som läget är just nu kan det vara bra att avvkta.

Positivt

  • Skön körkänsla som är välanpassad till handkontroll
  • Smart upplägg i karriärläget
  • Kul att uppgradera och styla bilarna

Negativt

  • Vissa regler på banan passar inte det lättsamma upplägget
  • Lite väl många buggar
  • Fuskande motståndare

Realism med extra O

Innan Slightly Mad Studios skapade sin Project Cars-serie meckade de med EA:s arkadinfluerade Need for Speed-spel. Där Project Cars hade realism och utmanande race som ledord, var det häftig och lättillgänglig racing som gällde för de två Need for Speed Shift-spelen.

Project cars 3 cockpit-vy

När utvecklaren nu är tillbaka med sitt tredje Project Cars-spel har de emellertid råkat göra Need for Speed Shift 3 istället. På gott och ont. Vi få korta intensiva race fyllda med snabba manövrar, omkörningar och kollisioner. Det går inte att förneka att det är underhållande, och tävlingarna betas av i snabb takt med ett leende på läpparna.

Men det går inte heller att förneka att det höga tempot sker på bekostnad av taktiskt tänkande och planering; depåstopp, däckslitage och bränsleåtgång lyser till exempel helt med sin frånvaro. Inte heller finns något skadesystem som påverkar prestandan – så det är mer eller mindre fritt fram att dunka in i både det ena och andra. Kul, men ytligt.

Project cars 2 nattracing

Bränn pengar och gummi

En välkommen nyhet är att vi numer kan styla och uppgradera varje bil. Uppgraderingarna består av välbekanta delar som bättre bromsar, luftfilter, turbo och så vidare. Varje del kan förbättras i tre steg och vissa förbättringar gör det möjligt att finjustera till exempel bromsbalans och växlar. Det gäller dock att prioritera vad som ska förbättras, annars är det lätt hänt att göra bilen för stark för att få vara med i de tilltänkta tävlingarna.

Uppgraderingarna påverkar däremot inte utseendet på bilarna, utan vi får nöja oss med att välja färg, mönster, däck och dekaler på förvalda positioner när det kommer till att göra våra trimmade bestar mer personliga. Vi hade så klart gärna sett mer, men det ger i alla fall hyggliga möjligheter till att skapa något eget.

Project cars 3 aston martin

Från kombikupé till fartmonster

Precis som i liknande spel är det i karriärläget vi hittar hjärtat av Project Cars 3. Här får vi börja med sportbilar som inte är helt ovanliga på svenska gator, för att sedan skrapa ihop pengar och erfarenhet för att kunna arbeta oss upp till riktiga fullblodsmonster och F1-liknande kärror. Tävlingarna i sig varierar mellan vanliga lopp och tidstävlingar, till mer oseriösa uppgifter som att knocka omkull kartonger.

En intressant lösning i racen är att det inte alltid krävs en podiumplats för att avancera till nästa tävling. Istället kan det handla om att passera ett visst antal motståndare, nå en specifik hastighet eller klara alla svängar perfekt. Det är en kul idé som överlag är lyckad, även om det inte är överdrivet kul att köra ett bra lopp, komma tvåa – och ändå få noll poäng.

Lyckligtvis går det att använda vinstpengar för att låsa upp fler tävlingar om poängen tryter. Det går till och med att använda vinstpengar för att låsa upp tävlingar som är flera klasser högre än de som blivit tillgängliga på ”rätt” väg. Glöm inte bort att ha kvar tillräckligt med pengar för att köpa de bilar och uppgraderingar som behövs för att kunna tävla i den nya klassen bara.

Project cars 3 kurva

Opassande regler

Något som däremot inte är lika genomtänkt är en del kvarlevor från ett regelverk hämtat från ett mer seriöst racingspel. Ena stunden tacklar vi oss fram genom startfältet och dundrar in i vägräcken utan bestraffning, för att i nästa tvingas ner till 50 km/h ett par sekunder för lite skrapad lack. Detsamma gäller genvägar genom chikaner och liknande. Bestraffningarna är helt inkonsekventa och gör det svårt att veta vilken nivå vi ska lägga körandet på.

De överlägset mest idiotiska reglerna hittas emellertid i tidtävlingarna. Där ska vi antingen köra ett varv under en viss tid, eller tre varv och få en tillräckligt bra snittid per varv. Inga konstigheter där – problemet är den extremt snåla gränsen för vad som räknas som otillåten körning.

Om vi kommer utanför banans gränser minsta lilla stryks varvet och allt måste göras om från början, något som är extra irriterande om det till exempel sker i slutet på det tredje varvet. I en fullblodssimulator hade vi inte klagat lika mycket, men i ett mer fartfyllt och lättillgängligt racingspel passar de hårda reglerna som foten i handsken.

Project cars 3 meny

Trasigt A till trasigt Ö

Under våra första dagar med spelet stötte vi också på en absurd mängd grafikbuggar. Kanter flimrade, marken flimrade, vädret flimrade, bilduppdateringen svajade, objekt hoppade upp mitt framför oss, bilar bytte färg när de körde i skugga, och såg plötsligt ut som högupplösta PS2-reliker, reflektioner såg ut som Space Invaders. Lägg därtill att specialanpassat utseende (färg, mönster, loggor) på vår bil plötsligt nollställdes i racen.

Två patcher senare är det bättre, även om flera av de märkliga grafikbuggarna gör comeback till och från. Det som framför allt stör spelupplevelsen är dock en bilduppdatering som allt för ofta rasar mer än den borde göra, ackompanjerad av ovanligt märkbar screentearing och miljödetaljer som hoppar fram alldes för nära spelaren. Det gäller även i det bilduppdaterings-läge som hittas i Playstation 4 Pro- och Xbox One X-versionerna.

I samma veva som de värsta buggarna sopades bort råkade vi dessvärre ut för ett ännu större problem – displayen i racen försvann. Ingen hastighetsmätare, ingen placering, ingen minikarta. Inte heller någon information om vilka uppgifter som ska utföras. Då och då, oftast vid kraftiga inbromsningar samtidigt som teamet pratade, skyndade emellertid displayen förbi. Eftersom det inte hjälpte att knäppa av och på displayen i inställningarna trodde vi att det var en ovanlig elak bugg som bråkade - men lösningen visade sig vara ett tryck åt vänster på styrkorset. Att displayen syntes ibland var buggen, inte tvärtom.

Project cars 3 blå bil

Vänligen vänta

I slutändan är det allt för tydligt att Project Cars 3 inte är riktigt färdigt. Två patcher har vi fått, men när detta skrivs är Deluxe-utgåvan redan lanserad på de digitala affärerna – och många problem kvarstår. Förutom grafikproblemen finns det också en del märkliga speldesignval som måste justeras, inte minst det ologiska bestraffningssystemet och den stundtals märkliga intelligensen hos motståndarna.

Vi hoppas innerligt att Project Cars 3 mår bättre om en månad eller två, för vi behöver inte gräva särskilt djupt för att hitta spännande race som kittlar racingnerven på helt rätt sätt. Men samtidigt som Project Cars 3 på flera sätt slår till exempel Grid och Forza Motorsport 7 på fingrarna, är det svårt att rekommendera Slightly Mad Studios titel innan vi vet hur mycket support spelet kommer att få framöver.

Project Cars 3

Testat: Augusti 2020
Genre: Racing
Utvecklare: Slightly Mad Studios
Utgivare: Bandai Namco
Plattform: Playstation 4, Xbox One, PC
Testat på: Playstation 4 Pro
Pris: PS4: 532 kronor hos Proshop Xbox One: 532 kronor hos Proshop

Betyg: 2 av 5

Project CARS 3 (PS4) Pris vid test: 521 kr.

Bästa pris just nu: 478 kr