Samsung skriver i ett mejl till sina användare att från och med den 30 juni 2021 så kommer molntjänsten Samsung Cloud inte längre erbjuda stöd för gallerisynkning och lagring på Drive, och att all denna data kommer att raderas.

Användare som har en premiumprenumeration på tjänsten kommer få den automatiskt avbruten den 1 april 2021 varpå en återbetalning kommer göras.

Stöd för dessa funktioner kommer istället nu att erbjudas av Microsofts lagringstjänst Onedrive.

Samsung Cloud-användare kan migrera sin befintliga data från gallerisynkning och Drive till Onedrive fram till den 31 mars 2021. Alternativt ladda ner datan till en mobil enhet eller PC.

Samsung ber användare obeservera att om data migreras eller hämtas så kan dessa funktioner komma att avslutas och den lagrade datan raderas i förtid även innan det officiella avslutningsdatumet.

Resterande funktioner i Samsung Cloud i form av säkerhetskopiering, synkning och återställning av data så som kontakter, kalender och anteckningar kommer att fortsätta fungera likt tidigare.

Läs också: Därför kan bilder försvinna från molnet - och så skyddar du dig