Testad produkt: Logitech G923
Pris: PC/Xbox One: 4 360 kronor hos Cdon. PC/PS4: 4 488 kronor hos Cdon.

Fem år efter att Logitechs G29 klev in som den kanske bästa ratten i mellanklassen kommer uppföljaren G923, en ratt som även är förberedd för att fungera på Playstation 5 och pc. En variant med stöd för Xbox One, Xbox Series S/X och pc lanseras också samtidigt.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Logitech G923 till Playstation 4-5 och pc erbjuder det mesta vi kan önska oss i den här prisklassen. Byggkvaliteten är bra, finesserna likaså och i rätt spel höjer den spelkänslan flera snäpp. På det negativa kontot hittar vi en välbekant men begränsad fästanordning, få stora nyheter från förra modellen och vissa plastiga detaljer. Den avgörande faktorn är vilken typ av racing du gillar. Om GT Sport och Codemasters realistiska titlar står på favoritlistan är Logitech G923 en utmärkt investering.

Positivt

  • Förhöjer känslan i de flesta bilspel
  • Skön att hålla i och stabil byggkvalitet
  • Lätt att installera och börja använda

Negativt

  • Väldigt lik föregångaren, trots högre pris
  • Varför så kort usb-sladd?
  • Kan vara svårt att spänna fast ratten
  • Play.

Skillnad på ratt och ratt

Rattar till spelkonsoler kan lite förenklat delas upp i tre klasser: budget, mellanklass och toppklass. Budgetmodellerna ligger runt en tusenlapp och passar bäst för rent nöjesspelande eller till yngre gamers, medan proffsrattarna kostar runt 10 000 kronor och passar framför allt till de som byggt om sitt hemmakontor till en racingbil.

M3 rekommenderar

Logitech G923 hamnar i mellanklassen, både sett till material, funktioner och prislappen på 4 500 kronor. Byggkvaliteten är stabil och materialvalet överlag bra, även om vissa delar känns plastiga – framför allt höljet och fästanordningen. Själva ratten, växelpaddlarna och pedalerna håller alla hög klass, vilket så klart är positivt eftersom det är de delarna som vi oftast har kontakt med.

I övrigt ser G923 ungefär ut som Logitechs Playstation-rattar har gjort ett i över ett decennium. På framsidan sitter alla knappar vi är vana vid från Playstation 4-kontrollen, undantaget rörelseplattan och styrspakar. Att navigera menyer och använda speciella funktioner, såsom boost och tillbakaspolning, fungerar alltså som vanligt – även om vissa spel har flyttat enstaka funktioner till en mer lättillgänglig knapp.

G923 och spel

Packa upp, plugga i

Att ansluta Logitech G923 till Playstation 4-enheten är en barnlek. En sladd kopplas från pedalerna till själva ratthuset, medan en strömsladd från ratthuset ska kopplas in i ett eluttag. Därefter ska en vanlig usb-sladd dras från ratten till konsolen. Att usb-sladden bara är cirka 1,8 meter kan dock ställa till problem och vi fick rota fram en usb-förlängningssladd för att nå maskinen.

Ett annat problem kan vara de skruvklämmar som är till för att hålla fast ratten i förslagsvis ett bord. Dels känns materialet en aning vekt, dels går de inte att skruva ut fästena tillräckligt mycket för att passa bord med en skiva eller ram som är över cirka tre centimeter.

När ratten är inkopplad och fastskruvad är det väldigt lätt att starta ett spel och trycka gasen i botten. De flesta spel tillåter oss att finjustera rattinställningarna, men överlag fungerar de automatiska grundinställningarna bra – i alla fall att börja med.

För spel som inte är kompatibla med G923 (eller den förra modellen G29) händer emellertid ingenting oavsett vilken knapp vi trycker på. Inte ens i "racingspel" som Crash Team Racing. Det är dock inget större problem då i stort sett alla lite mer kända bilracingspel har stöd för Logitechs ratt-familj.

Uppsatt logitech-ratt

Vrid upp känslan till 11

Hur väl ratten faktiskt fungerar varierar från spel till spel. En bra tumregel är att realistiska racingspel är bättre lämpade än mer actionfyllda upplevelser. Speciellt bilspel med mycket drifting är svåra att få bukt med.

Men som sagt, i rätt spel ger Logitech G923 en stor dos extra inlevelse. Motorerna i ratten gör sitt bästa för att förmedla känslan av att vi försöker hantera bångstyriga metallbestar i alldeles för hög hastighet. Ratten skakar och drar ordentligt i höga hastigheter eller i skarpa svängar, och vi måste kämpa för att hålla bilen längs den optimala racinglinjen. Det gör spelandet mer krävande, men också betydligt roligare.

Steget upp från den förra modellen är märkbart men inte överväldigande; mer realistiskt motstånd och lite bättre precision är det som sticker ut. Den stora nyheten kallas trueforce och använder ljud och annan data från spelet för att ge en än mer realistisk känsla genom vibrationer och motstånd. I dagsläget är det emellertid endast två konsolspel med stöd för detta: GT Sport och Grid. Körkänslan med ratt imponerar lite extra i just dessa två titlar, så tekniken är inte enbart tomma pr-ord. Förhoppningsvis får vi ett bredare stöd på nästa generations spelkonsoler.

Sladdar Logitech ratt Playstation 4

Fäste G923
Pedaler Logitech G923

Men spelen då?

Som sagt är det spelen som avgör hur bra ratten egentligen är, så vi har skrivit ihop en liten lista med spel att köpa eller undvika förr ratt-fantaster. Betygen avser alltså endast hur bra spelen är med Logitech G923.


GT Sport 5/5

Kungen av semirealistisk racing på konsol hade utmärkt rattstöd redan från start, och med Logitech G923 är känslan ännu lite bättre jämte föregångaren. Bilarna följer minsta vink och körkänslan och inlevelsen får en stor boost med ratt, och då är känslan med handkontroll allt annat än dålig. GT Sport är också ett av få spel som redan idag har stöd för den nya trueforce-tekniken, och det märks faktiskt att GT Sport har något ”lite extra” i känslan.

WRC8 5/5

WRC-serien är en lite förbisedd outsider vars tre senaste delar faktiskt har varit riktigt bra. Vi har dessvärre inte tillgång till årets version, men förra årets WRC8 överraskar stort med sitt rattstöd. De leriga och gropiga vägarna känns ännu mer realistiska och utmanande när vi får brottas ordentligt med ratten för att ta oss runt på snåriga vägar i skogar och berg. Det kanske låter som negativt, men är bara positivt i det här fallet.

F1 2020 4/5

F1 2020 är det bästa racingspelet någonsin när det kommer till ett välutvecklat karriärläge. Själva racen fungerar också utmärkt att köra med handkontroll, men för de som vill svettas ännu mer mellan chikanerna är ratt att föredra. Speciellt fartkänslan får ett lyft av rattens kraftiga vibrationer. Överlag är rattstödet utmärkt, men med ojämna mellanrum kan F1-bilen bete sig märkligt i kurvor.

F1 2020

Dirt Rally 2.0 4/5

Precis som sitt Codemasters-syskon fungerar Dirt Rally 2.0 utmärkt med ratt. De välgjorda men ack så utmanande tävlingssträckorna blir än mer ångestframkallande med en ratt i händerna. Inlevelsen och körkänslan är på topp när vi känner varenda vibration i hela kroppen och får kämpa för att hålla kontrollen. Men precis som med F1 2020 kommer vi inte alltid överens med svängradien i vissa kurvor.

Project Cars 2 4/5

Trots tre år på nacken är Project Cars 2 fortfarande ett utmärkt racingspel för de som inte bryr sig om ett genomarbetat karriärläge, utan bara vill köra häftiga bilar på verkliga banor. Det märks tydligt att Slightly Mad Studios har lagt extra möda på rattstödet och spelupplevelsen blir betydligt bättre än med en handkontroll i nävarna, även om vissa bilklasser inte är lika bra som andra.

Project Cars 3 2/5

Efter de två realistiska föregångarna gjorde Slightly Mad Studios en helomvändning och släppte en betydligt med arkadinfluerad racer. Det är därmed ett ypperligt exempel på hur samma spelmotor kan bete sig helt annorlunda när fysiken ändras. Där kontrollen i tvåan blev klart bättre med ratt, gäller raka motsatsen här.

Project cars 3 G923

Grid 3/5

Grid gjorde inget större väsen av sig när det lanserades förra hösten. Inte heller tillhör det de bästa racingupplevelserna, varken med eller utan ratt. Som ett mer lättsmält racingspel är det emellertid inte helt dumt, och rattstödet överraskar positivt. Logitech G923 når knappast sin fulla potential här, men gör ett underhållande spel ännu lite roligare.

NFS Heat 1/5

Som sagt fungerar Logitech G923 bäst i realistiska racingspel, vilket Need for Speed Heat är ett tydligt exempel på. Spelet i sig är det bästa i serien på länge, men att försöka sig på boost- och sladdfyllda race med ratt slutar snabbt i kalabalik. Lyckligtvis är det i alla fall hyggligt underhållande att gasa runt fritt i spelvärlden.

Need for Speed Logitech G923

The Crew 2 1/5

Eftersom The Crew 2 är det mest orealistiska racingspelet på denna lista är det inte helt otippat att det också fungerar undermåligt med ratt. Tyngdlösa bilar som tappar det mesta av precisionen med ratt, vilket gör det svårt att ta sig att själva racen. Att nöjesköra fritt i den öppna spelvärlden fungerar i alla fall ok. Pluspoäng för att det fått till en bra flygplanskontroll med ratt!


Specifikationer

Tillverkare: Logitech
Typ: Racingratt med pedaler
Kompatibel med: Playstation 4, Playstation 5, pc eller Xbox One, Xbox Series X/S, pc
Gränssnitt: Usb
Pris: Pc/Xbox One4 360 kronor hos Cdon. PC/PS4: 4 488 kronor hos Cdon

Betyg: 4 av 5

Logitech G923 TrueForce (PC/PS4) Pris vid test: 4488 kr.

Bästa pris just nu: 3756 kr