Att följa upp Super Mario All-Stars, samlingen med 16-bitsremakes av Marios fyra första äventyr, är ingen lätt uppgift. Det satte nämligen en ny standard för hur äldre titlar kunde piffas upp för en helt ny generation. Kärnan, alltså den unika bandesignen och supertajta kontrollen, var oförändrad medan 8-bitsgrafiken fick sig ett rejält, mer tidsenligt ansiktslyft.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Super Mario 3D All-Stars innehåller tre av Marios allra bästa äventyr, nu återanpassade till att fungera optimalt på Switch. Att kunna bära med sig dessa klassiker är en fröjd, och samtliga titlar har piffats upp jämfört med sina förlagor. Gameplaymässigt har spelen åldrats med värdighet och håller förvånansvärt väl i en post-Super Mario Odyssey-värld. Vi saknar dock Super Mario Galaxy 2.

Positivt

  • Tre unika äventyr.
  • Kontrollerna är perfekt anpassade för Switch.
  • Snyggare än originalversionerna...

Negativt

  • ... men i slutändan kunde mycket mer gjorts.
  • Kameran i Super Mario 64 är inte lika tidlös som resten av spelet.
  • Vad hände med Super Mario Galaxy 2?

Testad spel: Super Mario 3D All-Stars
Pris: 589 kronor på Dustin Home.

Nya Super Mario 3D All-Stars är ungefär samma deal, fast med Marios tredimensionella alster. Revolutionerande Super Mario 64, avstickaren Super Mario Sunshine och rymdäventyret Super Mario Galaxy är titlarna som får samsas om utrymmet inuti Switch-kassetten. Och de verkar ha nyttjat allt utrymme, då ypperliga Super Mario Galaxy 2 lyser med sin frånvaro.

Mario castle Super Mario 3D All-Stars

Portningar eller remasters?

Vid en första anblick är det lätt att bli besviken. Åtminstone på det visuella, då spelen inte verkar ha fått samma behandling som med den första samlingen. Därmed är det inte sagt att uppgraderingar saknas helt. Efter 10 minuter med varje titel märker vi nämligen av andra små justeringar som gör upplevelsen mer njutbar anno 2020. Det rör sig om allt från högre upplösta texturer och widescreenlägen till skakfunktioner och ny dialog.

Super Mario 3D All-Stars

Dessutom är samtliga spel anpassade för att fungera med de olika kontrollalternativen som Switch erbjuder. Att avfärda samlingen med att det är snabba cashgrabs blir därmed inte helt sanningsenligt. Men samtidigt är det svårt att inte jämföra Super Mario 3D All-Stars med Crash- och Spyro-samlingarna till samma konsol. Där rörde det sig snarare om renodlade remakes med dagens teknik i åtanke. Ungefär som det allra första Super Mario All-Stars en gång i tiden var.

Originalet håller än

Turligt nog är de inkluderade spelen redan av så pass hög standard att de levererar än idag, trots uteblivet ansiktslyft. Vi börjar självklart med spelet som en gång i tiden satte standard för tredimensionella plattformsspel – Super Mario 64. Vi fastnar för exakt samma lekfullhet nu som då, när vi stampar på kantiga goombas i ett färgglatt Bob-omb Battlefield. Kontrollen är lika responsiv även här, oavsett vald kontrollmetod.

Mario 64 Super Mario 3D All-Stars

Rent spelmässigt är det enbart kameran som inte åldrats med värdighet. En del tid går nämligen åt till att justera den, speciellt i trånga utrymmen. Men överlag är detta en plattformssklassiker alla borde ta del av förr eller senare. Det enda som är synd är Nintendo inte anpassat spelet för widescreen. Och i en drömvärld hade de nog även använt sig av karaktärsmodellerna från Super Mario 64 DS, som trots allt är mer tidsenliga än Nintendo 64-originalen.

En riktig solskenshistoria

Super Mario Sunshine, rörmokarens Gamecube-debut, är en av titlarna som historiskt delat Nintendofansen i två olika läger. Istället för Svampriket semestrar Mario och gänget i Isle Delfino. Där blir han åtalad(!) för skadegörelse och måste då “städa upp” hela ön med hjälp av F.L.U.D.D., en talande vattenspridare som monteras på Marios rygg. Låter det bisarrt? Kritiken vid lanseringen rörde mest kring just vattenmekaniken som ändrade om Marios rörelsemönster rejält.

Super Mario 3D All-Stars

Så här i efterhand, när vi spelar den uppdaterade versionen, menar vi att kritiken är något obefogad. Super Mario Sunshine känns numera som en välbehövlig avstickare som bjuder på något, för den tiden, helt nytt. Att styra Mario kräver lite omprogrammering efter Super Mario 64, men det tar oss max en halvtimme innan vi anpassat oss för det nya. Ett stort orosmoln för just denna version är att Switch inte har de tryckkänsliga L- och R-knappar som definierade Gamecube-kontrollen.

mario Super Mario 3D All-Stars

Detta har Nintendo löst genom att lägga funktionen på två separata knappar, där den ena sprutar vatten med högt tryck och den andra med lågt. Dock är däremot synd att denna version saknar stöd för Gamecube-kontrollen, speciellt när själva Switch-konsolen redan gör det (via en adapter). Även här tar det inte lång tid att vänja sig, och har du aldrig spelat Super Mario Sunshine kommer detta inte vara ett problem alls.

Bäst blev ännu bättre

Mycket kan sägas om Nintendos Wii-konsol, där stort fokus låg på familjevänliga spel med rörelsebaserade kontrollmetoder. Det hindrade dock inte konsolen från att även erbjuda mer fulländade äventyr. Super Mario Galaxy-spelen var några av de allra bästa i den kategorin, även om de innehöll en del Wiimote-moment. När del ett nu återvänder till Switch slås vi av hur väl titeln har åldrats.

Mario Galaxy

Vore det inte för spåren av Wii-inslagen skulle vi prompt säga: inte en endaste dag. Super Mario Galaxy är nämligen den ultimata hybriden mellan de sidoscrollande Mario-spelen och 3D-alstren, med gravitationsgameplay strösslat över. En del banor går visserligen ut på utforska små, “öppna” planeter men mestadelen av tiden ska vi ta oss från punkt a till punkt b, fast med samma fria kontroll som i Super Mario 64.

Mario bowser

Rent teknikmässigt har en del inslag fått programmerats om. Istället för att sikta med Wiimoten mot olika objekt på skärmen kan vi få samma effekt genom att luta en Joycon, eller Pro-kontrollen, åt olika håll. I bärbart läge är det svep över skärmen som gäller. Till slut glömmer vi att det rör sig om en “gammal Wii-titel” i ny skrud. Vi sugs in de olika färgglada världarna, slås av hur väl gravitationen är implementerad och ber till gudarna om ett nytt Galaxy-spel till Switch.

Vad hände med Super Mario Galaxy 2?

Det enda som saknas i Super Mario 3D All-Stars är just uppföljaren till det eminenta Super Mario Galaxy, vilket är synd då del två verkligen tog allt som var bra med Super Mario Galaxy till en helt ny nivå. Allt vi kan hoppas på nu är att frånvaron beror på att Nintendo kokar ihop en “riktig” remake av spelet.

M3 rekommenderar

Mario fyller ju trots allt 35, och bör därmed firas ordentligt. Med det sagt är Super Mario 3D All-Stars ändå en välbehövlig samling med tre av Marios främsta äventyr, som alla håller lika hög kvalitet som när det begav sig.


Super Mario 3D All-Stars

Testat: September 2020
Genre: Plattformsspel
Utvecklare: Nintendo
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch
Pris: 589 kronor på Dustin Home.

Betyg: 4 av 5

Super Mario 3D All-Stars (Switch) Pris vid test: 589 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr